خبرگزاری کار ایران

با رای مخالف نمایندگان صورت گرفت؛

مجلس با افزایش هزینه دادرسی مهریه مخالفت کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۶۰۴

افزایش هزینه دادرسی مربوط به معاملات ملکی و مهریه زنان امروز به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرسید.

نمایندگان مجلس با افزایش هزینه دادرسی مربوط به معاملات ملکی و مهریه زنان مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه ۳ اسفندماه مجلس، در جریان بررسی تبصره‌های الحاقی به بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۳۹۴، تبصره الحاقی ۸ آن را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس تبصره الحاقی ۸ مقرر شده بود در سال ۱۳۹۴ بهای خواسته و هزینه دادرسی مربوط به آن حداقل پنجاه‌درصد(۵۰%) ارزش معاملاتی املاک هرمنطقه تقویم می‌شود و بهای خواسته طلا و نقره و سایر موارد مشابه نیز مطابق با نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت پرداخت هزینه دادرسی، پنجاه‌درصد(۵۰%) قیمت روزآن تقویم می‌شود.

نمایندگان با این استناد که دادگستری محل درآمدزایی نیست و دادخواهی حق مسلم مردم است، با آن مخالفت کردند.

سیدناصر موسوی لارگانی پیشنهاد حذف این تبصره را در صحن علنی ارائه کرد و گفت: ‌ با افزایش این هزینه، بسیاری از مردم به دلیل آنکه توانایی در پرداخت مبلغ مقرر شده را ندارند، از حق خود خواهند گذشت.

طباطبایی نائینی با استناد به اصل ۳۴ قانون اساسی در اخطاری گفت که دستگاه‌های حاکمیتی همچون دادگستری و نیروی انتظامی محل درآمدزایی نیستند و باید در بودجه عمومی تأمین درآمد شوند لذا دادخواهی که حق مسلم مردم است باید رایگان باشد.

محمدعلی اسفنانی نیز در موافقت با حذف این تبصره الحاقی توضیح داد: تظلم خواهی حق مردم است و افزایش هزینه ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی هزینه دادرسی راه برای احقاق حق مردم بسته شده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: قسمت مربوط به طلا و نقره به خصوص درمورد مهریه زنان است اما در شرایطی که زنان گاهی حتی توانایی پرداخت فقط ۱۰۰ هزار تومان برای پرداخت جهت هزینه دادرسی ندارند چطور می‌توان آن‌ها را مجبور کرد که به میزان ۵۰ درصد مهریه خود جهت هزینه این کار پرداخت کنند؟

نماینده دولت نیز ضمن مخالفت با تبصره الحاقی ۸ توضیح داد: وظیفه حاکمیت، تسریع و تسهیل احقاق حق است ولی با این تبصره رسیدگی به حق صاحبان حق با اشکالات و موارد عدیده مواجه می‌شود.

پس از اعلام نظر مخالف کمیسیون تلفیق، پیشنهاد حذف این تبصره به رأی گذاشته شد و نمایندگان با ۱۴۵ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن با آن موافقت و مخالفت خود را با افزایش هزینه دادرسی مربوط به پرونده‌های مهریه و معاملات ملکی اعلام کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز