خبرگزاری کار ایران

گزارشی از فاز ۱۹ عسلویه:

وضعیت نامناسب استراحتگاه‌ کارگران سایت فاز ۱۹ عسلویه

فعالان صنفی کارگری منطقه ویژه عسلویه از غیر استاندارد بودن شرایط استراحت‌گاه‌ و سرویس‌ بهداشتی که برای کارگران شاغل در سایت فاز ۱۹ منطقه عسلویه مشغول کارند، خبر می‌دهند.

به گزارش ایلنا، منابع ایلنا تاکید دارند در شرایطی که سایت فاز ۱۹ منطقه ویژه عسلویه در مرحله پیش‌راه‌ندازی و راه‌اندازی قرار دارد، برای کارگران شاغل در بخش‌های مختلف این سایت هیچ محل مناسبی برای استراحت روزانه وجود ندارد.

فعالان صنفی کارگری منطقه عسلویه بایادآوری اینکه هم‌اکنون بیش از هزار کارگر در فاز ۱۹ منطقه ویژه عسلویه مشغول‌کارند، تاکید دارند که منظور آن‌ها امکانات موجود در خوابگاه‌هایی که برای این کارگران پیش بینی شده است نیست و به صورت مشخص در حال حاضر کارگران شاغل در سایت فاز ۱۹ برای استراحت روزانه و استفاده از سرویس بهداشتی با مشکل مواجه هستند.

این کارگران با یادآوری اینکه برابر مقررات حاکم در کارگاه‌های فازهای مختلف عسلویه هر کارگر دست کم باید روزانه ۱۲ تا ۱۳ ساعت کارکند افزودند: در این شرایط تنها در حوالی زمانی ظهر تا بعد از ظهر به کارگران فرصت داده می‌شود تا از فرصت چندساعته‌ نماز و ناهار برای استراحت و رفع خستگی استفاده کند.

آن‌ها می‌گویند در حال حاضر کارگران شاغل در فاز ۱۹ منطقه عسلویه مجبورند هروز در‌‌ همان محل کار خود و درست در مجاورت تاسیسات نفت و گازی که در مراحل راه‌اندازی و پیش‌اندازی قراردارند نمازشان را بخوانند، غذای خود را بخورند و استراحت کنند.

فعالان صنفی کارگری منطقه عسلویه در توضیح شرایط محل استراحت کارگران شاغل در فاز ۱۹ منطقه عسلویه یادآور می‌شوند: این مکان جای مشخص و معنی نیست بلکه می‌تواند هرقسمت از فضای سرپوشیده تاسییات نفتی مستقر در سایت فاز ۱۹ باشد که در هوای شرجی و به شدت گرم روز از تابش مستقیم آفتاب محفوظ است.

به ادعای این منابع از آنجایی که این تاسیسات هم اکنون در مرحله راه‌اندازی و پیش‌راه‌اندازی قراردارند، برای آزمون استحکام و مقاومت این تاسیسات دست‌کم جریانی معادل ۱۷۰ بار فشار از خطوط لوله‌ها در حال عبور است و اگر در این میان بخشی از تاسیسات به هردلیلی غیر اصولی و معیوب ساخته شده باشد آنگاه هر آن وقوع حادثه می‌تواند برای کارگرانی که بدون هرگونه تجهیزاتی در حال استراحت هستند بسیار خطرناک باشد.

این منابع با یادآوری اینکه حتی هنوز تکه‌های قطعات باقیمانده از عملیات جوشکاری سال گذشته از ارتفاعات تاسیسات سایت فاز ۱۹ بصورت کامل جمع آوری نشده‌ و در معرض سقوط قراردارند، افزودند: کارگران فاز ۱۹ درست در زیر همین قطعات هر روز حاضر می‌شوند و در بهترین حالت اگر در ساعات کار براثر کوچک‌ترین ضربه‌ای سقوط کنند می‌توان خوشبین بود که تجهیزات ایمنی کارگران از بروز حادثه‌ای جدی جلوگیری کند اما اگر این اتفاق در ساعاتی که کارگران به دلیل استراحت به تجهیزات ایمنی مسلح نیستند روی بدهد احتمال تلفات جانی بسیار بالا خواهد بود.

به‌گفته این منابع سروصدای بالای موتورهای تولید برق مستقر در سایت فاز ۱۹ یکی دیگر از مواردی است که در ساعات استراحت برای این کارگران تولید دردسر کرده است.

بصورت مشخص در این باره گفته می‌شود: حداکثر سر و صدای مجاز در محیط کار در یک شیفت کاری، ۸۵-۹۰ دسیبل (DB) است که استمرار این شرایط حتی در زمان استراحت باعث می‌شود تا این کارگران در درازمدت دچار ناراحتی ناشنوایی‌های حسی، عصبی و بشوند.

فعالان صنفی کارگری منطقه ویژه عسلویه در تشریح این وضعیت گفتند: کارگرانی ‌که در محیط پر سر و صدا کار می‌کنند باید مرتب معاینه شود و طبق مقررات ایمنی صدای محیط کار کارگران باید بین ۸۵ تا ۸۲ دسی‌بل و به ازای هر ۵ دسی‌بل بیشتر از این مقدار باید ساعت‌کاری نصف ‌شود.

وی ادامه داد: در نتیجه، طبق این قانون کارگر باید در شرایط ۹۰ تا ۹۵ دسی‌بل ۴ ساعت کار کند ولی به‌طور معمول کارگران ۱۲ -۱۳ ساعت کار می‌کنند، حتی دو ساعت وقت نماز و ناهار نیز با این سرو صدا همراه است.

 همچنین در مورد وضعیت سرویس‌های بهداشتی که در سایت فاز ۱۹ عسلویه برای استفاده روزانه این کارگران تعبیه شده است منابع ایلنا تاکید دارند که جدا از کافی یا ناکافی بودن این سرویس‌های بهداشتی، شرایط نگهداری و وضعیت بهداشتی آن‌ها به هیچ‌وجه مناسب نیست.

در تصاویری که توسط فعالان صنفی کارگری از استراحت‌گاه و سرویس بهداشتی سایت فاز ۱۹ منطقه عسلویه تهیه و برای انتشار در اختیار ایلنا قرار گرفته است، وضعیت نامناسب این امکانات نشان داده شده است.

کد خبر : ۳۱۱۸۵۸