خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مُهر انتقاد کرد:

اداره کار مُهر هنوز یک بازرس‌کار مستقل ندارد

asdasd
کد خبر : ۳۰۲۶۴۹

در اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی شهرستان مهر در استان فارس هنوز یک بازرس کار مستقل برای نظارت جدی بر اجرای مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی وجود ندارد.

سید علی‌اکبر علوی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مُهر با اعلام این خبر به ایلنا گفت: نبود نیروی کار در بخش بازرسی کار در شهرستانهای مهر باعث شده است تا نظارت جدی بر اجرای مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی وجود نداشته باشد.

اوبا بیان اینکه در حال حاضر نظارت بر واحد‌های شهرستان مهر را تنها بازرس اداره کار شهرستان مجاور (لامرد) انجام می‌دهد افزود: با این حال با توجه به وسعت محدوده بازرسی کار، نظارت این بازرس به صورت شبانه روزی برای مبارزه با هرگونه تخلف اعم از عدم رعایت اصول ایمنی کار، عدم پرداخت حقوق معوقه به تنهایی نمی‌تواند کار ساز باشد و به همین دلیل برای کیفیت بخشیدن به بازرسی‌ها برای اجرای قوانین کار ما نیازمند حداقل یک بازرس کار مستقل هستیم.

علوی تصریح کرد: با وجود فعالیت برخی واحد‌های بزرگ تولیدی وصنعتی کشور همانند پالایشگاه پارسیان به‌عنوان سومین تولیدکننده گاز کشور واجرای پروژه‌های بزرگ دیگری نظیر اتان‌گیری و پالایشگاه بنزین در این شهرستان  که به زودی آغاز بکار خو اهند کرد با این حال ضروری است با توجه به افزایش جمعیت نیروی کار در شهرکهای صنعتی واینکه اداره کار شهرستان مهر نظارت خود را بر کارگاه‌های متخلف بیشتر کند نیاز به تقویت بخش بازرسی کار است.

به گفته وی از سال ۹۳ تاکنون ۴۰۰ مورد بازرسی از سطح شهرستان  انجام شده است و ۳۰ مورد حادثه ناشی از کار  گزارش شده مورد برسی قرار گرفته است .

علوی در ادامه افزود: همچنین تعداد ۸۸ شکایت کارگری مربوط به سال ۹۳ در هیات تشخیص این اداره به ثبت رسیده است که از این تعداد  ۳۴ پرونده به سازش ختم شده  و ۱۷ پرونده نیز  به هیات حل اختلاف ارجاع داده  شده است و با این حال مجموعه اداره کار شهرستان مهر  در تلاش است که بین شرکای اجتماعی خود یعنی کارفرمایان و کارگران، یک تعامل مثبت و سازنده ایجاد کند.

علوی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامی‌داشت هفته تعاون در این باره گفت: با وجود آنکه آموزش تعاونگران از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کار  مهراست طول مدت فعالیت اداره کار این شهرستان تعداد ۲۱۰ تعاونی در این اداره به ثبت رسیده است که ۱۰۰ شرکت تعاونی در این شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده اند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مُهر در ادامه افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کمبود نقدینگی در جهت حمایت از تعاونگران، دولت در سه سال اخیر نتوانسته‌ است تسهیلات مناسبی به این بخش ارائه کند اما با عبور از تحریم‌ها، دولت توانسته در شرایط پسا ‌تحریم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد و ان‌شاءالله با چرخش چرخ اقتصاد کشور، رشد تعاونی‌ها را شاهد هستیم.

رئیس اداره کار مُهر در ادامه درباره معافیت‌های بیمه‌ای به ایلنا گفت: تعداد ۳۵ کارگاه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت از بخش تولید از معافیت بیمه‌ای (ماده ۸۰) استفاده کرده‌اند.

علوی در خاتمه تصریح کرد: از سال ۹۳ تا هم اکنون، در مجموع ۱۸۸ درخواست برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار داشته‌ایم که پس از بررسی در کمیته تخصصی مربوطه با حضور نماینده سازمان تأمین اجتماعی، تعداد ۱۷۰ نفر واجد شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز