خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری

آتش‌سوزی در انبار فاز ۱۵ عسلویه می‌توانست به فاجعه انسانی منجر شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۶۳۷۹

یک کارشناس ایمنی در منطقه عسلویه می‌گوید با توجه به شرایط حادثه خیز تاسیسات نفت و گاز منطقه عسلویه باید دلایل حادثه آتشسوزی شنبه شب مشخص شود.

شامگاه شنبه (۱۹ اردیبهشت ماه) محتوای یکی از انبارهای بزرگ مواد قابل اشتعال مستقر در منطقه ویژه عسلویه دچار آتشسوزی شد که با مداخله ماموران آتشنشانی مهار شد.

وقوع این حادثه از آن حیث قابل توجه است که محل وقوع آن در مجاورت تاسیسات نفت و پتروشیمی فازهای ۱۵ تا ۱۸ منطقه ویژه عسلویه گزارش شده و بر اساس اخبار منتشر شده دست‌کم تعداد هزار کارگر در بخش‌های مختلف پروژه‌های در دست ساخت و بهره برداری منطقه عسلویه مشغول کار هستند.

به بیان دیگر اگر در حادثه شنبه شب تیم آتشنشانی بنا به هر دلیلی قادر به مهار به موقع شعله‌های آتش نمی‌شد هر لحظه این احتمال وجود داشت که شعله‌های آتش به تاسیسات نفتی و پتروشیمی سرایت کند و بدین ترتیب یک فاجعه بزرگ انسانی اتفاق رخ دهد

در همین رابطه «شهرام غریب» که از کار‌شناسان ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت کار منطقه عسلویه است در توضیح فنی این حادثه به ایلنا گفت: با توجه به حساسیت تاسیسات نفتی و گازی این حادثه را باید یک هشدار جدی تلقی کرد، شعله‌های آتش وقتی که ایجاد شود هیچ حد و مرزی برای گسترش نمی‌شناسند و دامنه تا هرجا که ممکن باشد ادامه می‌یابد، خصوصا در منطقه عسلویه که تاسیسات نفت و گاز مجاورت هم هستند و تنها وزش یک باد می‌تواند آتش را از محدوده یک فاز یا پالایشگاه به تاسیسات مشابهی که در همسایگی آن قراردارد منتقل کند.

وی با یادآوری آوری اینکه در چنین محیط‌های کاری کوچک‌ترین بی‌احتیاطی می‌تواند لطمات جبران ناپذیری برجای بگذارد، افزود: هرچند در این حادثه تیم‌های آتشنشانی به موقع بحران به وجود آمده را مدیریت کردند اما مسئله‌ای که نباید آنرا فراموش کرد بررسی چرایی به وجود آمدن این حادثه است.

این استاد دانشگاه در توضیح حادثه یاد شده گفت: از قرار معلوم حادثه شنبه شب در محوطه غیر سرپوشیده‌ای که از آن برای نگهداری نوعی فوم عایق حرارتی استفاده می‌شده اتفاق افتاده است. طبق اطلاعات موجود از این نوع عایق حرارتی بطور معمول هم در محیط‌های سرپوشیده و هم در محیط‌های سرباز برای ایزوله کردن تاسیسات مختلف استفاده می‌شود.

غریب در عین حال با بیان اینکه مطابق مقررات ایمنی و حفاظت فنی در محیط‌های کار حادثه‌خیزی مانند تاسیسات پتروشیمی و پالایشگاهی نمی‌توان هر شی‌ء را بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن نگهداری کرد، افزود: بصورت مشخص در این محیط‌ها نگهداری هر ماده خصوصا مواد حادثه زا باید براساس جرئیاتی باشد که توسط کارخانه سازنده در برگ اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) درج شده است.

وی افزود: همه مواد را نمی‌توان در کنار هم و در یک محیط سربسته یا سرباز و یا یک دمای معین نگهداری کرد، هر ماده بسته به ویژگی فیزیکی و شیمایی منحصر به فردی که دارد برای انبار کردن نیازمند شرایط خاص خود است و براساس این جزئیات است که مشخص می‌شود که چه میزان از یک ماده را می‌توان در چه دمایی و در چه شرایطی انبار کرد.

این کار‌شناس ایمنی افزود: بر همین اساس مقررات ایمنی و حفاظت فنی حکم می‌کند تا در محیط کارگاه اطلاعات ایمنی هر ماده همواره از طریق برچسب‌هایی جداگانه بر روری حجم معینی از آن مواد نصب شده باشد تا بدین ترتیب همه افراد شاغل در کارگاه طریقه نگهداری، جابجایی و استفاده از آنرا بدانند.

غریب گفت: برهمین است در مرحله کار‌شناسی حادثه شنبه شب در فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه باید مشخص شود که آیا عایق‌حرارتی مورد نظر مطابق شرایطی که توسط کارخانه سازنده آن گزارش شده است نگهداری شده‌است یا خیر؟

این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه وقوع هر آتشسوزی نیازمند وجود همزمان گرما، ماده سوختنی و اکسیژن کافی است، افزود: نمی‌توان به خودی خود وجود عایق حرارتی در فضای باز را دلیل وقوع حادثه یاد شده تلقی کرد. در واقع پرسش مهمی که ابتدا باید به آن پاسخ داده شود این است که چرا و چگونه شعله‌های آتش ایجاد شده است؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز