خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

یک فرمول مناسب برای بیمه رانندگان «تاکسی‌های اینترنتی»/ آیا مدیران پلتفرم‌ها با اولین تشکل شاغلان مجازی همراهی می‌کنند؟

یک فرمول مناسب برای بیمه رانندگان «تاکسی‌های اینترنتی»/ آیا مدیران پلتفرم‌ها با اولین تشکل شاغلان مجازی همراهی می‌کنند؟

امید محبی گفت: اظهارنظر اخیر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در الزام به پوشش تامین اجتماعی رانندگان پلتفرم‌های اینترنتی، امیدوارکننده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در سال جدید، بحث بیمه رانندگان پلتفرم‌های اینترنتی به یکی از موضوعات پردامنه و پر بحث بدل شده است. مسئولان و مقامات وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی با اشاره به بند قید شده در برنامه هفتم توسعه، بارها بر ضرورت بیمه کردن رانندگان پلتفرم‌ها تاکید کرده‌اند. برای نمونه، اخیراً مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، در دیدار با اعضای اتاق تعاون با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در صورت وجود سازوکار شناسایی نیروی کار غیررسمی، آمادگی بیمه کردن همه آن‌ها را دارد، اظهار کرد: رانندگان برون‌شهری بار و مسافر، دورن‌شهری، رانندگان پلتفرمی و تاکسی‌های درون‌شهری غیرپلتفرمی در چارچوب بیمه رانندگان همگی باید تحت پوشش تامین اجتماعی باشند. 

در این میان، بحث‌هایی از ضرورت مشارکت پلتفرم‌ها در برنامه بیمه کردن رانندگان، هم در چهارچوب بیمه حوادث و هم بیمه اجباری بازنشستگی رانندگان مطرح است. در همین رابطه امید محبی (رئیس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی استان قم) گفت: یک بند در برنامه هفتم توسعه پیرامون بیمه رانندگان تاکسی‌های پلتفرمی و آنلاین داریم. تا پیش از این رانندگان از چنین حقی در فضای تاکسی‌های اینترنتی محروم بودند. خوشبختانه پس از ابلاغ این برنامه، امسال دید مدیران و مسئولان به بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی مثبت شد. 

وی با بیان اینکه «اظهارنظر اخیر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در الزام به پوشش تامین اجتماعی رانندگان پلتفرم‌های اینترنتی امیدوارکننده بود» افزود: ما پیشنهاد خود را قبلا در قالب تشکل به وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی ارائه دادیم و تاکید داشتیم ابتدا حق بیمه شدن رانندگان پلتفرم‌ها به رسمیت شناخته شود؛ سپس مشارکت کارگران و نمایندگان آن‌ها اهمیت دارد و می‌توانند با آن‌ها در جزئیات به توافق برسند. در این خصوص ما پیشنهاد دادیم که نمایندگان پلتفرم‌های اینترنتی در جلسه‌ای که باید بزودی برگزار شود، در کنار مسئولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار قرار بگیرند تا به توافق برسیم. اما تاکنون متاسفانه به دلیل‌ عدم همراهی مدیران پلتفرم‌ها به این نقطه نرسیدیم. با این وجود ما در جریان روند پیشرفت بیمه رانندگان در ارتباط با سازمان تامین اجتماعی هستیم. 

امید محبی تاکید کرد: از آنجا که ما تشکل اولیه خود را در استان قم تشکیل داده و به دنبال ایجاد تشکل کشوری هستیم و از نظر قانونی فعلاً اولین تشکل کارگری قانونی در حوزه اقتصاد حوزه مجازی هستیم، لذا در جریان جزء به جزء پیشرفت‌ها هستیم. با این وجود، فرمول پیشنهادی ما و سازمان تامین اجتماعی برپایه بیمه سنتی رانندگان شرکتی است که ۱۳.۵ درصد را راننده و ۱۳.۵ درصد را دولت پرداخت می‌کند. این فرمول باید به رانندگان اینترنتی تسری یابد؛ یعنی از کل ۲۷ درصد حق بیمه، ۱۳.۵ درصد را طبق تعریف برای رانندگان ثابت که شغل دائمی آن‌ها رانندگی برای پلتفرم است، شرکت پرداخت کند و ۱۳.۵ درصد مابقی حق بیمه را راننده بددهد. این فرمول می‌تواند کار را عادلانه پیش ببرد. 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی استان قم افزود: پیشنهاد دیگر ما به سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌ها این بوده که درصدی که قرار است برای حق بیمه از شرکت‌ها کسر شود، از میزان کمیسیون دریافتی پلتفرم‌ها از مجموعه سفرهای روزانه رانندگان اخذ شود. از آنجا که شرکت‌های سنتی این حوزه حدود ۱۰ درصد کمیسیون دریافت می‌کنند و این میزان در پلتفرم‌های داخلی به ۲۰ درصد هم می‌رسد، لذا ما نیز مانند همتایان خود در سایر شرکت‌های غیر اینترنتی و پلتفرم‌های اینترنتی خارج کشوری حق داریم انتظار داشته باشیم که از مابه التفاوت این درصد، شرکت‌ها حق بیمه بدهند. درصدی از این مازاد درصد کمیسیون می‌تواند نزد شرکت‌ها به‌عنوان منبع تامین حق بیمه‌ استفاده شود. 

این فعال کارگری در ادامه تصریح کرد: در ابتدای امر برای ایجاد هر نوع مصالحه و توافق، مهم است که ارتباط میان تشکل‌های تازه‌نفس رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و شرکت‌هایشان ایجاد شود و شرط آن این است که ابتدا این شرکت‌ها ما تشکل‌ها را که دارای مجوز قانونی هستیم به رسمیت بشناسند و دست از برخی مقاومت‌های بیهوده بردارند. این موضوع باعث می‌شود توافق و وفاقی شکل بگیرد. به ویژه اینکه در بندهای قانون برنامه هفتم در این رابطه الزام شده که «توافق بیمه شده» شرط اصلی است. برای چنین توافقی ناگزیر همانطور که کارشناسان تامین اجتماعی نیز بر این باور هستند، باید مذاکره‌ای میان شرکت‌ها، دولت و تامین اجتماعی و تشکل‌های رانندگان شکل بگیرد. 

امید محبی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی، بیمه حوادث است، شاغلین این حوزه به عنوان شاغلین پرخطر که احتمال از کارافتادگی دارند، باید بیمه حوادث شوند. این برای همه نیروهای شرکت‌ها حتی کسانی که یکساعت در هفته برای پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی کار می‌کنند، صادق است. از سوی دیگر، بحث رانندگان ثابت پلتفرم‌ها مطرح هستند که بحث بیمه کردن سراسری آن‌ها بخشی از حقوق قانونی و طبیعی آن‌هاست. 

این فعال کارگری اضافه کرد: کلیه پلتفرم‌ها ساعت و میزان دقیق زمانی که رانندگان‌شان برای آن‌ها در حال پیمایش هستند را ثبت می‌کنند. علاوه بر این، این میزان زمان اختصاص یافته به کار برای پلتفرم توسط این شرکت‌ها وارد سامانه «سمات ملی» وزارت کشور هم می‌شود. لذا از جنبه ثبت دقیق میزان کار هیچ مشکلی وجود ندارد. لذا طبق قانون کار، کارگرانی که به طور متوسط در تمام ایام غیر تعطیل ماه روزانه ۸ ساعت کار کامل می‌کنند، باید از بیمه کامل هم بهره‌مند شوند. این درحالی است که بسیاری از نیروهای فعال پلتفرم‌ها در روز بیش از ۱۰ ساعت کار می‌کنند و به شدت فرسوده می‌شوند. لذا قوانین ساعتی قانون کار و تامین اجتماعی کاملاً بر شغل ما منطبق است. 

وی تاکید کرد: البته شرکت‌ها نیز برای منافع خودشان ممکن است در این زمینه تعاریفی ارائه دهند و ممکن است بگویندرانندگان ثابت متقاضی بیمه، باید در ساعات مشخصی و یا این تعداد  ساعت کار کنند. چنین ادعاها و شروطی را می‌توان در مذاکره با تشکل‌های کارگری و سازمان تامین اجتماعی به بحث گذاشت و به همین دلیل است که تاکید داریم که تشکل کارگری معتمد نیروها باید در جریان توافق و مذاکرات شرکت داشته‌باشد تا نظر رانندگان در کیفیت توافق بیمه‌ای با تاکسی‌های آنلاین درج شود. 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: تشکل کارگری این حوزه می‌تواند راساً مانند بسیاری از تشکلات صنفی از جمله انجمن صنفی کارگران ساختمانی، راننده‌ها را لیست کند و به طور شفاف و با حضور نماینده رانندگان، کار را جلو ببرد تا طرفین دچار شبهه نشوند و با مشارکت، این کار صورت پذیرد. البته شرط اصلی، همکاری شرکت‌هاست؛ شرکت‌های پلتفرمی تاکسی آنلاین، باید بدانند بیمه کردن رانندگان برای حفظ وفاداری و انضباط نیروها، به نفع خودشان است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز