خبرگزاری کار ایران

در نشستی با نمایندگان سازمان جهانی کار اعلام شد:

انتقاد کارگران اوکراینی به فرصت‌طلبی دولت با تغییر قانون کار در شرایط جنگی

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۰۸۳

اتحادیه‌های کارگری در اوکراین از دولت خواستند تا برای رسیدگی به چالش‌های مهم کشور در رایزنی‌های منظم با شرکای اجتماعی شرکت کند. اتحادیه‌های کارگری همچنین تاکید کردند که به اندازه کافی در روند بازسازی کشور احساس مشارکت ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سازمان جهانی کار، طی جلسه‌ای در کیف پایتخت اوکراین، اتحادیه‌های کارگری و شرکای بین‌المللی سازمان جهانی کار، راه‌ها برای حمایت از حقوق کارگران این کشور جنگ زده (در طول جنگ و پس از جنگ و کمک به بازسازی اوکراین) مورد بررسی قرار گرفت. 

اتحادیه‌های کارگری در اوکراین بر تعهد خود برای مشارکت فعال در تلاش‌های بازسازی اوکراین تاکید کردند. این اقدام در جریان نشستی با شرکای بین‌المللی شامل منتخبان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و نمایندگان برخی دولت‌ها برای بحث در مورد چالش‌ها و فرصت‌های مربوط به حمایت از حقوق کارگران در طول جنگ و پس از جنگ صورت گرفت. 

این نشست با حمایت سازمان جهانی کار ILO و بنیاد آلمانی فردریک اوبرت (نخستین رئیس جمهور آلمان) برگزار شد. شرکت کنندگان شامل روسای دو فدراسیون اصلی اتحادیه‌های کارگری اوکراین، ۵۰ رهبر اتحادیه‌های کارگری از ۱۳ کشور دیگر، نمایندگانی از سه انجمن اصلی کارفرمایان، نمایندگان ILO، و روسای وزارت کار برخی دولت‌ها و سایر سازمان‌های بین‌المللی بودند. 

اتحادیه‌های کارگری اوکراین در بحبوحه جنگ با چالش‌های عظیمی روبرو هستند. این درگیری صدمات جبران ناپذیری را به زیرساخت‌های اوکراین وارد کرده است و مانع چشم‌انداز این کشور برای رشد فراگیر و کار شایسته شده است. از بین رفتن تعداد زیادی از شرکت‌ها و مشاغل نیز منجر به کاهش قابل توجه عضویت و حق عضویت اتحادیه‌ها شده است. 

کمال اوزکان، دستیار دبیرکل اتحادیه جهانی کارگران صنعتی گفت: «اوکراین باید به یک اقتصاد اروپایی مدرن تبدیل شود و کارگران ماهر و مولد در مشاغلی با درآمد خوب و ایمن قرار گیرند. این کشور به بخش‌های معدنی و کشاورزی پایدار و اجتماعی شدن بیشتر نیاز دارد. میلیون‌ها پناهنده، آوارگان داخلی و سربازان خارج‌شده باید دوباره در اقتصاد و بازار کار ادغام شوند. والدینی که شغلی را شروع می‌کنند باید به خدمات مراقبت با کیفیت متکی باشند. کارگران مسن‌تر با حقوق بازنشستگی ناامن باید از بازنشستگی در فقر فرار کنند.» 

از زمان شروع جنگ، اتحادیه‌های کارگری اوکراین با ارائه سرپناه، بسته‌های غذایی و اطلاعات در مورد خطرات قاچاق انسان و کار اجباری به میلیون‌ها اوکراینی کمک کرده اند. در این جلسه، نمایندگان اتحادیه‌ها بر قصد خود برای ادامه محکومیت نقض حقوق کارگران در مناطقی که به طور موقت توسط فدراسیون روسیه اشغال شده است، از جمله در بخش‌های هسته‌ای، برق، راه آهن، آموزش و معدن تاکید کردند. 

هم کارگران و هم کارفرمایان نگرانی خود را در مورد اصلاحات حقوقی قانون کار در اوکراین و حرکت سریع به سمت سیاست‌های نئولیبرالی تحت پوشش شعارهایی درباره شرایط ویژه جنگی ابراز کردند و به فقدان گفتگوی دولت و کاهش حمایت کارگران از زلینسکی رئیس جمهور اشاره کردند. آن‌ها از دولت خواستند تا برای رسیدگی به چالش‌های مهم کشور در رایزنی‌های منظم با شرکای اجتماعی شرکت کند. اتحادیه‌های کارگری همچنین تاکید کردند که به اندازه کافی در روند بازسازی کشور احساس مشارکت ندارند. 

اعضای هیات رئیسه ILO خواستار توقف جنگ شد و از سازمان جهانی کار خواسته است که نقض حقوق کارگران را در مناطقی که به طور موقت و غیرقانونی توسط روسیه کنترل می‌شود، از جمله در زمینه‌های هسته ای، دریایی، آموزشی نظارت کند. در همین رابطه حقوق کارگران نیروگاه اتمی زاپاروژیا نیز مدنظر اعضای هیات رئیسه بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز