خبرگزاری کار ایران

در تماس با ایلنا مطرح شد؛

پرستاران اورژانس از اضافه کارِ اجباری با حقوق ۱۵هزار تومانی می‌گویند/ قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را درست اجرا کنید

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۲۵۷

تعدادی از پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی می‌گویند: میانگینِ حقوق ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی و اضافه کار اجباری ساعتی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی، دیگر کفاف دخل و خرج زندگی‌مان را نمی‌دهد و مجبور به استعفا، تغییر شغل یا ترک کار و مهاجرت هستیم.

جمعی از پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی در تماس با خبرنگار ایلنا، از عدم توجه به مشکلاتِ خود گفتند. به گفته‌ی آن‌ها، بی‌توجهی مسئولان سبب برگزاری تجمعات در برخی شهرها شد و اگر همین وضع ادامه پیدا کند پرستاران مجبور می‌شوند برای رساندن صدای خود دست از کار بکشند. 

یکی از پرستاران می‌گوید: خسته‌ شده‌ایم و کم آورده‌ایم و حالمان اصلا خوب نیست. میانگینِ حقوق ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی و اضافه کار اجباری ساعتی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی، دیگر کفاف دخل و خرج زندگی‌مان را نمی‌دهد و مجبور به استعفا، تغییر شغل یا ترک کار و مهاجرت هستیم. 

به گفته‌ی این پرستاران، هر روز تعدادی از پایگاه‌ها به دلیل کمبود نیرو تعطیل می‌شود و حجم زیادی از مأموریت‌ها بر دوش پایگاه‌های مجاور می‌افتد. 

این پرستار از سختی و حجم بالای کار خود و همکارانش می‌گوید: هنوز بیمار قبلی را به بیمارستان تحویل نداده‌ایم مأموریت جدید می‌فرستند و وقتی اعتراض می‌کنیم که ساعت ۲ نصف شب شده هنوز شام نخوردیم، می‌گویند ۲۰ ماموریت اورژانسی مانده و هیچ آمبولانسی نیست، باید اعزام شوید…

وی ادامه می‌دهد: بیمار قبلی، ایست قلبی بوده که احیای قلبی ریوی شده و تجهیزات استفاده شده را هنوز جایگزین نکرده‌ایم اما می‌گویند آمبولانس دیگری نیست باید اعزام شوید. آمبولانس غرق خون است، اکسیژن نداریم اما می‌گویند مأموریت‌ها مانده باید اعزام شوید…

به گفته‌ی این پرستار اورژانس پیش بیمارستانی، در این شرایط فشار کاری همکاران مضاعف و خطای پزشکی زیاد شده است. آمبولانس‌ها با تأخیر بسیار بر بالین بیماران اورژانسی می‌رسند. درگیری‌های لفظی و فیزیکی همکاران با بیمار و همراهان عصبانی از تأخیر ناخواسته همکاران بالا گرفته و تبدیل به یک چالش روزمره شده است. 

وی می‌گوید: نیرویی که از اورژانس تهران برای کار به مشهد آمده بود بعد از یک شیفت کاری در اورژانس مشهد عطایش را به لقایش بخشید و به تهران برگشت. تعداد زیادی از نیروهایی که برای استخدام فراخوان شده بودند با دیدن این شرایط بعد از طی تمام مراحل گزینش و مصاحبه همان روزهای اول انصراف دادند. 

این پرستار با اشاره به نزدیک شدنِ ایام محرم و صفر می‌گوید: سالهای گذشته خودمان در مشهد استقرارها را پوشش می‌دادیم اما سال قبل به دلیل کمبود نیرو مجبور شدیم از استانهای مجاور برای پوشش استقرارهای محرم و صفر کمک بگیریم و با این فرمان امسال علاوه بر استقرارها، برای پوشش ماموریت‌ها هم باید از استانهای مجاور کمک بگیریم. 

وی می‌گوید: اگر به مطالبات ما توجه نمی‌کنید، لااقل جان مردم و بیماران اورژانسی بر زمین مانده را دریابید و موانع خدمتی همکاران پیش بیمارستانی را برطرف کنید. 

به گفته‌ی این پرستار، عدم اجرای صحیح قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای پرستاران پیش بیمارستانی، عدم تعیین ارزش نسبی و تعریف بسته استاندارد برای خدمات این گروه که شرایط سختی کار ویژه‌ای دارند و عدم اجرای صحیح قانون بهروری توسط وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی از مهمترین مشکلاتِ پرستاران پیش بیمارستانی کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز