خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

انتقادات پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی/ اختلاف بیش از ۱۰ برابری تعرفه‌های خدمات پرستاری پیش بیمارستانی و بیمارستانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۳۸۸

رئیس انجمن فوریتهای پزشکی خراسان رضوی گفت: بعد از وعده‌های تو خالی در مورد اجرای تعرفه‌گذاری و افزایش کارانه، در نهایت در آبان ۱۴۰۱ اولین پرداختی تعرفه پرستاری به صورت علی‌الحساب به حساب پرستاران واریز شد. پرداخت این علی‌الحساب نشان داد که آنچه وعده داده شده بود صرفا یک جوسازیِ رسانه‌ای و خلاف واقعیت بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم آریا مقدم (رئیس انجمن فوریتهای پزشکی خراسان رضوی) در خصوص مشکلات پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی گفت: از اسفند ۹۸ که بحث تعرفه‌گذاری پرستاران مطرح شد، پیگیری کردیم که این قانون برای پرستاران شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی نیز اجرا شود. در ابتدا که نظام پرستاری همراه با معاونت پرستاری وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه، به دنبال تعریف بسته‌های خدمتی مراقبتهای پرستاری بودند، معتقد بودند که چون خدمات اورژانس پیش بیمارستانی رایگان است پس تعرفه‌گذاری به پرستاران این بخش تعلق نمی‌گیرد. 

آریا مقدم گفت: ما از سال ۹۸ پیگیرِ این موضوع شدیم و پیشنهاداتی به نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت و اورژانش کشور دادیم تا برای حوزه‌ی پیش بیمارستانی خدمتی تعریف و به تایید شورای عالی بیمه برسد. علی‌رغم پیگیری‌های چند باره از اورژانس کشور و معاونت پرستاری وزارت بهداشت، هیچ پاسخی دریافت نکردیم. 

وی ادامه داد: همچنین نظام پرستاری کارگروهی تشکیل داد و انجمن فوریت پزشکی ایران به نمایندگی در این کارگروه حاضر شدند و پیشنهادات را منتقل کردند. این کارگروه به نتیجه‌ی مورد نظر نرسید و از طرف نظام پرستاری جلساتش لغو شد. 

آریا مقدم گفت: در جلسات برگزار شده، برای تمام بخش‌های بیمارستان بسته‌ی خدمتی و ارزش نسبی در نظر گرفته شد که البته این برای اورژانش پیش بیمارستانی اجرا نشد و هیچ بسته خدمتی متناسب با مراقبتهای پرستاری برای آن‌ها در نظر گرفته نشد. این تبعیض بین پرستاران شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی و پرستاران بیمارستان غیرقابل قبول است. 

وی ادامه داد: به دنبال ابلاغ این بسته‌های خدمتی، اعتراضاتی شکل گرفت. طبق آیین‌نامه اجرایی قانون تعرفه‌گذاری، پرداختی بین پرستاران بیمارستان و اورژانس پیش بیمارستانی باید متوازن باشد، اما بدون این بسته‌ها توازن برقرار نمی‌شود. 

رئیس انجمن فوریتهای پزشکی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه ما ۲۵هزار نفر پرسنل پیش بیمارستانی در مقابل ۲۰۰هزار نفر پرستاران بیمارستان هستیم و بیش از ده درصد پرستاران کشور را تشکیل می‌دهیم، اما در دستورالعمل بازتوزیع تعرفه‌گذاری پرستاری تنها ۳ درصد سهم برای اورژانس پیش‌بیمارستانی در نظر گرفته شده که این به نسبت جمعیت کم است و حتی اگر به ده درصد هم افزایش پیدا کند، از آنجا که بسته خدمتی استاندارد مورد تایید شورایعالی بیمه برای خدمات اورژانش پیش بیمارستانی در نظر گرفته نشده، باز هم توازن برقرار نمی‌شود و تبعیض همچنان وجود دارد. 

آریا مقدم گفت: بعد از وعده‌های تو خالی در مورد اجرای تعرفه‌گذاری و افزایش کارانه، در نهایت در آبان ۱۴۰۱ اولین پرداختی تعرفه پرستاری به صورت علی‌الحساب به حساب پرستاران واریز شد. پرداخت این علی‌الحساب نشان داد که آنچه وعده داده شده بود صرفا یک جوسازیِ رسانه‌ای و خلاف واقعیت بوده است. به خصوص در حوزه پیش بیمارستانی، پرداختی‌ها بسیار کمتر از آن چیزی بود که حتی در رسانه‌ها بیان شده است. 

وی ادامه داد: این پرداختی‌های ناچیز برخلاف وعده‌های داده شده در شرایطی است که پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی از مشکلات بسیاری مثل اضافه کار اجباری و ارزان رنج می‌برند. 

آریا مقدم در توصیف این مشکلات گفت: به دلیل کمبود نیروی انسانی و فرسودگی ناوگان آمبولانسی کشور و کم بودن تعداد آمبولانس‌ها به نسبت جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حجم مأموریت‌ها افزایش و فشار کار همکاران بیشتر شده است. همچنین سوءاستفاده‌های غیراورژانسی از آمبولانس‌ها مثل استفاده‌ی درمانگاه‌ها از آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ سبب شده در امر خدمت‌رسانی به بیماران اورژانسی تاخیر پیش بیاید که این مشکل باعث افزایش خشونت کلامی و فیزیکی بیماران و خانواده آنها علیه همکاران ما شده است. 

وی افزود: همه این موارد در کنار تبعیض در پرداخت تعرفه پرستاری باعث بی‌انگیزیگی همکاران ما شد. به همین دلیل سی آبان ماه تجمعی مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزرشکی مشهد برگزار شد تا شاید مسئولان صدای ما را بشنوند. 

رئیس انجمن فوریتهای پزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: ما در انجمن فوریتهای پزشکی خراسان رضوی در کنار همکاران، پیگیر مطالبات قانونی خود هستیم. با توجه به تجربه‌ی تلخِ قوانینی چون ارتقای بهره‌وری مشاغل سخت و زیان‌آور و دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد وضعیت کارانه‌ها و سایر قوانینی که همیشه کارشناسان فوریتهای پزشکی و پرستاران شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی را نادیده می‌گیرد، ما از سال ۹۸ پیگیر بودیم که در پرداختِ تعرفه‌گذاری این تبعیض اتفاق نیفتد اما همانطور که گفتم اورژانس کشور هیچ پاسخی به پیگیری‌های ما نداده است. 

آریا مقدم گفت: خدمات پرستاری وزارت بهداشت و نظام پرستاری با انداختن توپ در زمین اورژانس کشور از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و به جای تعریف ارزش نسبی مراقبتهای پرستاری در اورژانس پیش بیمارستانی و تایید یک بسته خدمتی متناسب با خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در شورایعالی بیمه، تنها در بازتوزیع تعرفه‌ها، با اختصاص سه درصد به بیش از ده درصد جمعیت پرستاری کشور، تبعیض جدیدی بین پرستاران شاغل در بیمارستان و پرستاران اورژانس پیش بیمارستانی ایجاد کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز