خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

این تعرفه‌گذاری شادباش ندارد! / خواسته‌ی پرستاران اجرای قانون است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۲۲۷

شریفی مقدم گفت: در دنیا اختلاف حقوق کادر بیمارستان بین ۱ تا ۳ برابر است اما این اختلاف در ایران صد برابر است و قانون تعرفه‌گذاری قرار بود این اختلاف را کم کند که با این تعرفه‌گذاری، نه تنها این اختلاف کم نمی‌شود بلکه بیشتر هم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس عبادی (معاون پرستاری وزارت بهداشت) از اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاران تا روزهای آینده خبر داده است. اگرچه این قول سال گذشته نیز در آستانه‌ی روز پرستاران داده شد اما محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) معتقد است این مژده‌دادن‌ها برای اجرای تعرفه‌گذاری پرستاری نمایشی بیش نیست و قانونی که قرار است اجرا شود مورد اعتراض ماست. 

شریفی مقدم گفت: قانون تعرفه‌گذاری در سال ۸۶ با هدف کاهشِ اختلافِ پرداختیِ کارانه‌ی پزشکان و پرستاران تصویب شد اما بعد از ۱۵ سال هنوز اجرایی نشده است. ما بارها اعلام کردیم که آنچه قرار است اجرایی شود مورد قبول ما نیست. 

دبیرکل خانه پرستار گفت: خواسته‌‎ی پرستاران اجرای واقعی قانون است. قانون می‌گوید خدمات پرستاری باید در قالب بسته‌های تشخیصی درمانی اجرا شود. در فرمول تعرفه‌گذاری برای ارزشگذاریِ خدمات، پنج شاخص در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از: ریسک خطر برای عامل انجام کار، ریسک خطر برای بیمار، زمان انجام کار، تخصص مورد نیاز و ضریب استهلاک دستگاه مورد نیاز برای انجام خدمت. 

وی ادامه داد: این فرمول از سال ۷۶ وجود داشته و برای تعرفه‌گذاری ده هزار خدمات پزشکی نیز از همین فرمول استفاده کرده‌اند. هر خدمتی را که در این فرمول می‌گذارند آن خدمت وزن می‌گیرد که این وزن بر اساس «k» مشخص می‌شود. 

شریفی مقدم بیان کرد: خواسته‌ی پرستاران تعرفه‌گذاری براساس همین فرمول است. آنچه امروز انجام داده‌اند نه مبنای کارشناسی دارد و نه قانونی. 

به گفته‌ی دبیرکل خانه پرستار، مدلهای پرداخت مهم است و باید براساس کار تخصصی و حساب شده باشد. در قانونی که گذاشته‌اند بودجه‌ای که داشتند را تقسیم بر تعداد تخت‌های بیمارستانی کردند و گفتند هر مریضی که روی تخت می‌خوابد فارغ از اینکه چه بخشی باشد شش کا می‌گیرد. در اینصورت یک مریض از لحظه‌ی ورودش به بیمارستان تا خروجش حدود ۹۰ هزار تومان بیمه برایش حساب می‌شود. از این ۹۰هزار تومان ۱۴درصد به نیروی ستادی، ۱۰درصد مالیات و باقی به صندوق پرستاری می‌رسد و بین پرستاران تقسیم می‌شود که این رقم بسیار ناچیزی است و در واقع تحقیر پرستاران است. 

شریفی مقدم اظهار کرد: در حالیکه کل تعرفه‌های پزشکی ده هزارتا است، تعرفه پرستاری بسیار محدود است به طوری که کل تعرفه‌های پرستاری در یک صفحه می‌آید. 

دبیرکل خانه پرستار گفت: برخی معتقد هستند اجرایی شدنِ همین تعرفه بعد از ۱۵ سال اتفاق خوبی است اما ما معتقدیم قانون از پایه باید به درستی اجرا شود در غیر اینصورت بعد نمی‌شود آن را اصلاح کرد. 

شریفی مقدم افزود: برخی نیز به محدودیت منابع اشاره می‌کنند که ما می‌گوییم اگر محدودیت منابع وجود دارد چرا سقف کارانه‌ی پزشکان را یک شبه ۶۰میلیون تومان بالا می‌برند اما تعرفه‌ی پرستاران را ۱۵ سال اجرا نمی‌کنند. 

شریفی مقدم بیان کرد: اگر تعرفه‌گذاری درست اجرا می‌شد حداقل حقوقِ اضافه شده به پرستاران باید برابر با حقوق امروزشان بود اما با این تعرفه‌گذاری مبلغ ناچیزی به حقوق آن‌ها اضافه می‌شود و تغییر خاصی در وضعیتِ آن‌ها ایجاد نمی‌شود. 

به گفته‌ی دبیرکل خانه پرستار، در دنیا اختلاف حقوق کادر بیمارستان بین ۱ تا ۳ برابر است اما این اختلاف در ایران صد برابر است و قانون تعرفه‌گذاری قرار بود این اختلاف را کم کند که با این تعرفه‌گذاری، نه تنها این اختلاف کم نمی‌شود بلکه بیشتر هم می‌شود. 

شریفی مقدم در پایان گفت: این تعرفه‌گذرای شادباش ندارد و ما به آن معترضیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز