خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

قانونی که ضمانت اجرایی ندارد/ کمک هزینه‌ی معیشتِ معلولان، صفر و مستمری آن‌ها ۶۵۵ هزار تومان است!

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۶۹۴

فعال حوزه معلولان گفت: امسال تمرکز خود را روی اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان گذاشته‌ایم؛ قانونی که بیش از ۵ سال از تصویب و ابلاغ آن می‌گذرد اما هنوز اجرا نشده است. مبنای تجمعاتِ سراسریِ ما اجرای این قانون است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه‌های حمایتی از معلولان در کشور ضعیف است و قوانینی که در این راستا وضع شده، ضمانت اجرایی لازم را ندارد. مهم‌ترین قانون در این زمینه، قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۹۶ است که به گفته‌ی فعالان این حوزه، مهم‌ترین مفاد حمایتیِ این قانون یا اجرا نمی‌شود و یا به صورتِ نیم‌بند اجرا می‌شود. همچنین دولت امسال، ردیفِ اعتباری که قرار بود هرساله به عنوان ضمانتِ اجرای این قانون در بودجه دیده شود را به طور کلی حذف کرد و قانون حمایت از معلولان را که بعد از ۱۳ سال از تصویبِ اولیه، برای بالا بردنِ قدرتِ اجرایی آن اصلاح شده بود، مجددا بی‌اثر کرد. همین وضعیت سبب شده افرادِ دارای معلولیت در طول سالهای گذشته تجمعاتِ بسیاری برگزار کنند. 

بهروز مروتی (فعال حوزه معلولان)، در اعتراض به وضعیتِ بدِ معیشتیِ معلولان به‌ عدم اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: امسال تمرکز خود را روی اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان گذاشته‌ایم؛ قانونی که بیش از ۵ سال از تصویب و ابلاغ آن می‌گذرد اما هنوز اجرا نشده است. مبنای تجمعاتِ سراسریِ ما اجرای این قانون است. 

وی گفت: طبق ماده ۲۷، دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید اما نه تنها این قانون اجرا نمی‌شود بلکه سازمان برنامه و بودجه، از افزایشِ ۴۰ درصدیِ مستمری مددجویان نهادهای حمایتی نیز خودداری کرده است. 

به گفته‌ی مروتی، دولت در لایحه بودجه امسال افزایشِ ۲۰ درصدی برای مستمری در نظر گرفت اما مجلس این را به ۴۰درصد افزایش داد. دو ماه از سال گذشته اما همان بیست درصد افزایش مستمری اعمال شده است. سازمان برنامه و بودجه به این بهانه که افزایش ۴۰ درصدی باید به تصویبِ هیئت وزیران برسد از اجرای آن سرباز می‌زند. اینکه حتی قانونِ مجلس هم به راحتی زیرپا گذاشته می‌شود، عجیب است.

این فعال حوزه‌ی معلولان گفت: در حال حاضر مستمری معلولان ۶۵۵هزار تومان است. این درحالیست که خرج خانواده‌های دارای معلولیت چندین برابرِ خانواده‎های عادی است. حتی اگر همان ۴۰درصد را هم اعمال کنند باز هم ما کم می‌آوریم. با خط فقر ۱۵ میلیون تومانی و سبد معیشت ۲۰ میلیون تومانی، یک خانواده عادی با درآمد هم به سختی زندگی می‌کند، چه برسد به معلولی که ۶۰۰ – ۷۰۰ هزار تومان درآمدِ دولتی دارد! 

مروتی تأکید کرد: در رسیدن به مطالباتمان نه تنها پیشرفتی نداشته‌ایم بلکه کورسوی امیدوارکننده‌ای هم مقابلمان نمی‌بینیم. اوایل هفته‌ی جاری برنامه هفتم توسعه به مجلس تحویل داده شد. در این برنامه تنها چیزی که به معلولان مربوط می‌شود، خارج کردنِ معلولان از چرخه‌ی حمایت است. یعنی این برنامه، دولت را مکلف کرده که سالی بیست درصد از مستمری‌بگیران را از چرخه پوشش فارغ کند. این در حالی است که در قانونی مثل قانون ایثارگران بذل و بخشش‌های بسیاری وجود دارد. یا مثلا برای قانون جوانی جمعیت، امتیازاتی در نظر گرفته شده است، اما دریغ از یک سیاست و برنامه راهبردی در راستای حقوق افراد دارای معلولیت و تأمین اجتماعی و رفاه اجتماعیِ آن‌ها. مطلقا در این زمینه سیاست‌گذاری نشده است. 

این فعال حوزه معلولان در پایان گفت: ما به این وضعیت و این بی‌توجهیِ همه‌جانبه معترض هستیم و این اعتراض را عنوان خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز