خبرگزاری کار ایران

آمریکا آماده تجربه شوک سن بازنشستگی مانند فرانسه باشد/ امکان افزایش سن بازنشستگی به ۷۰ سال!

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۷۲۲

تجربه افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال در فرانسه به ۶۴ سال باعث اعتراضات مداومی شده که هنوز هم ادامه دارد و به نظر می‌رسد ممکن است همین اتفاق در آمریکا هم رخ دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از تلویزیون سی. ان. بی. سی آمریکا، به نظر می‌رسد ایالات متحده آمریکا باید آماده تجربه شوک به سن بازنشستگی مانند فرانسه باشد. 

طبق گزارش این شبکه، تجربه افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال در فرانسه به ۶۴ سال باعث اعتراضات مداومی شده که هنوز هم ادامه دارد و به نظر می‌رسد ممکن است با شوک به سن بازنشستگی، این اتفاق در آمریکا هم رخ دهد. 

این شبکه با نفوذ در لایه‌های تصمیم‌ساز آمریکا خبر داده که ایالات متحده ممکن است با افزایش سابقه و سن بازنشستگی تامین اجتماعی آماده تغییر مشابهی باشد. 

کارشناسان این شبکه می‌گویند البته باوجود قدرت بسیار زیاد پلیس و دستگاه سرکوب آمریکا، بعید است که این تغییر همان اعتراضی را که در فرانسه دیده شد، به همراه داشته باشد اما برخی از کارشناسان می‌گویند ممکن است نسل‌های جوان به خیابان‌ها بیایند و یا حداقل نقش فعالی در بحث‌ها درباره چگونگی اصلاح برنامه بازنشستگی کشور داشته باشند. 

هاوارد گلکمن، کارشناس ارشد مرکز سیاست مالیاتی Urban-Brookings می‌گوید: «هیچکس در مورد تغییر سن بازنشستگی و سابقه لازم برای آن یا انجام کاری که بر بازنشستگان فعلی تاثیر بگذارد یا حتی معیشت افراد نزدیک به سن بازنشستگی (حدود ۵۵ سال به بالا) صحبت نمی‌کند.» 

او ادامه می‌دهد: «سیاست احتمالی دولت آمریکا در مورد بازنشستگی بر زندگی و روان جوانان و افراد در سن کار تأثیر خواهد گذاشت.» 

سن بازنشستگی در آمریکا چگونه است؟ 

در آمریکا مدیریت تامین اجتماعی در دهه آینده با نقطه عطف بحرانی روبرو خواهد شد. 

گفته می‌شود برنامه جدید دولت در حوزه بازنشستگی و تامین اجتماعی در آمریکا به گونه‌ای طراحی شده است که مشارکت کارگران از طریق مالیات بر حقوق و دستمزد عمدتاً درآمد مزایا را برای ذینفعان فعلی تأمین می‌کند. اما باتوجه به اینکه روزانه ۱۰ هزار نفر در آمریکا ۶۵ساله می‌شوند - که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ به ۱۲۰۰۰ نفر در روز برسد - این برنامه با کمبود بودجه مواجه است. 

آخرین پیش‌بینی‌های هیئت امنای صندوق‌های تأمین اجتماعی در آمریکا نشان می‌دهد که وجوه ترکیبی این برنامه در سال ۲۰۳۴ - یک سال زودتر از پیش‌بینی‌شده در سال ۲۰۲۲، تمام می‌شود. در آن زمان، فقط ۸۰ درصد از مزایا قابل پرداخت خواهد بود. 

در سال ۱۹۸۳، تغییراتی برای تمدید توان پرداخت بدهی برنامه از جمله مالیات بر مزایا و افزایش تدریجی سن بازنشستگی از ۶۵ به ۶۷ اعمال شد. 

سن بازنشستگی بالاتر هنوز در حال افزایش است. افرادی که در سال ۱۹۶۰ به دنیا آمده‌اند و اکنون باید تا ۶۷ سالگی منتظر بمانند تا مزایای کامل «سن بازنشستگی» خود را دریافت کنند. اما از آنجایی که قانونگذاران سوگند می‌خورند هرگونه تغییراتی را که بر بازنشستگان نزدیک و فعلی تأثیر می‌گذارد، نسل‌های جوان بررسی کنند. 

لورنس کوتلیکوف، استاد اقتصاد دانشگاه بوستون و کارشناس تامین اجتماعی، گفت: «همه این چیزها دوباره به ذهن جوانان بازمی‌گردد. ممکن است دولت بحث افزایش سن بازنشستگی در آمریکا به ۷۰ سال را مطرح کند». 

کوتلیکوف گفت: «این زمان برای جوانان است که به خیابان‌ها بروند و در واشنگتن تجمع کنند، زیرا این یک سلب مالکیت نسلی است.» 

لورا هالتزل، کارشناس ارشد بنیاد قرن، گفت: در حالی که معضل فعلی تامین اجتماعی احتمالاً مدت‌ها قبل از اینکه کارشناسان به طرح بازنشستگی دقت کنند، برطرف خواهد شد، حتی ممکن است با اجرای این طرح یک شکاف بودجه ۲۰ تا ۲۵ درصدی روی دوش دولت افزوده شود. 

چگونه افزایش سن بازنشستگی می‌تواند بر کارگران تأثیر بگذارد؟ 

امروزه، مشمولان تأمین اجتماعی در صورتی که از ۶۲ یا ۱۰۰ درصد مزایایی که در سن بازنشستگی کامل که در ۶۷ سالگی است، حقوق بازنشستگی بگیرند، باز هم منافع صندوق‌های خصوصی را به خطر می‌اندازند. مدیران صندوق‌های بازنشستگی می‌گویند بازنشستگان از مزایای کمتری با این میزان سن بازنشستگی برخوردار می‌شوند. اما اگر تا سن ۷۰ سالگی صبر کنند، ۸ درصد دریافت می‌کنند. 

به عنوان مثال، اگر در سن بازنشستگی کامل واجد شرایط دریافت مستمری ماهانه ۱۰۰۰ دلاری هستید، اگر از سن ۶۲ سالگی شروع کرده باشید، فقط ۷۰۰ دلار در ماه دریافت خواهید کرد. یا اگر تا ۷۰ سالگی صبر کنید، حدود ۱۲۵۰ دلار در ماه دریافت خواهید کرد؛ مبلغی که نصف حداقل دستمزد ماهانه یک کارگر ساده آمریکایی نیز نیست. 

جیسون فیختنر، یکی از مدیران سابق سازمان تامین اجتماعی و اقتصاددان ارشد در مرکز سیاست دو حزبی در طول این پنل خاطرنشان کرد: افزایش سن بازنشستگی مزایا را در سن ۶۲ سالگی برای آن دسته از مدعیان اولیه که ممکن است قادر به صبر کردن نباشند، حتی بیشتر کاهش خواهد یافت. 

فیچنر گفته است: باید در نظر گرفت که چنین تغییری چگونه بر مدعیان با درآمد بالا در مقابل مدعیان کم درآمد تأثیر می‌گذارد. 

«اینجا ناهار رایگان نیست»!

اقتصاددانان آمریکایی می‌گویند بحران صندوق‌های بازنشستگی و مسئله بسته شدن پنجره جمعیتی و اشتغال در آمریکا موجب شده تا سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار به ۳۲ تریلیون دلار بدهی این کشور افزوده شود. اقتصاددانانی مانند فیشر می‌گویند که این بدان معناست که شما در حال انباشتن بدهی به نسل بعدی هستید. 

لیبرال‌های آمریکایی جمله‌ای معروف دارند که می‌گوید: اینجا ناهار رایگان نیست! 

برخی لیبرال‌ها مانند فیشر پیشنهاد کردند که راه حل‌های خلاقانه دیگری مانند مالیات بر عوارض حاصل از فعالیت‌های آلاینده از خودرو تا کارخانه بسته شود یا مالیات بر تراکنش‌های مالی و بر فروش سهام تست شود تا شاید دولت بتواند منابع لازم برای بازنشسته شدن کارگران و کارمندان و شاغلین آمریکایی را با کمک به صندوق‌های بازنشستگی تامین کند. 

کارشناسان البته هنوز ناامید نیستند و می‌گویند تامین اجتماعی احتمالا هنوز برای نسل‌های جوان‌تر وجود خواهد داشت. هالتزل خاطرنشان می‌کند: بسته به اینکه چه تغییراتی ایجاد می‌شود، گروه‌های جوان‌تر ممکن است بار مالی بیشتری را در کهنسالی در ایالات متحده آمریکا را متحمل شوند. او توصیه می‌کند جوانان به پرداخت حق بیمه و تلاش برای بازنشستگی ادامه دهند و از شبکه تامین اجتماعی آمریکا باوجود ضعف‌هایش ناامید نشوند!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز