خبرگزاری کار ایران

نگرانی پرستاران فرانسوی از آثار مخرب اصلاحات بازنشستگی ماکرون علیه زنان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۱۹۵

یکی از زنان فرانسوی معترض می‌گوید: زنان در اصلاحات بازنشستگی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور به توافقی زیان‌بار دست می‌یابند، زیرا آن‌ها بیشتر از مردان مرخصی می‌گیرند و گاه پاره وقت کار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از رویترز، برخی زنان فرانسوی از مشکلات طرح ماکرون برای افزایش سن بازنشستگی برای بانوان شاغل و در آستانه بازنشستگی خبر می‌دهند.

در یکی از تجمعات اعتراضی فرانسوی‌ها به اصلاحات ماکرون، ماریس لوپز (پرستار فرانسوی) می‌گوید: زنان در اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون به توافقی زیان‌بار دست می‌یابند، زیرا آن‌ها بیشتر از مردان مرخصی می‌گیرند و گاه پاره وقت کار می‌کنند.

ماکرون می‌خواهد سن بازنشستگی را دو سال افزایش دهد تا سیستم بازنشستگی از حالت قرمز مالی خارج شود. او پیشنهاد حداقل حقوق مستمری بازنشستگی تضمین شده ۱۲۰۰ یورو (حدود ۱۳۰۰ دلار) در ماه را پس از کار تمام وقت ارائه کرده است.

اما لوپز که روز پنجشنبه به عنوان یک اعتصابی به خیابان‌ها آمده، می‌گوید که افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال و تعداد سال‌هایی که کارگران برای دریافت مستمری کامل باید از ۴۲ به ۴۳ بپردازند، کار را سخت‌تر خواهد کرد. برای زنان واجد شرایط این سختی بیشتر خواهد بود.

مانند بسیاری از زنان، لوپز شش ماه مرخصی زایمان گرفته و چند سال به صورت نیمه وقت برای مراقبت از کودکان کار کرد. مردان می‌توانند از مرخصی پدر استفاده کنند، اما معمولاً دوره‌ای بسیار کوتاه‌تر است.

لوپز گفت: «ما باید در سلامتی زندگی کنیم و تا زمان بازنشستگی کاملاً شکسته نشویم. دولت اما زنانی که پا به سن می‌گذارند و فورا شکسته می‌شوند را مانند مردان به کار می‌گمارد.»

نگرانی‌های او توسط سایر زنانی که رویترز در این تظاهرات با آن‌ها صحبت کرد، تکرار شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر فرانسوی‌ها با این اقدام مخالف هستند و بیش از یک میلیون نفر به تظاهرات روز پنجشنبه پیوستند.

طبق قوانین موجود، و طبق داده‌های دولت، حقوق بازنشستگی زنان فرانسه در حال حاضر ۴۰ درصد کمتر از مردان است.

لوپز ۵۰ساله به دلیل ماهیت سخت کارش می‌تواند اکنون در ۵۷ سالگی بازنشسته شود. اگر این کار را می‌کرد، ماهانه ۸۵۰ یورو دریافت می‌کرد، اما می‌گوید که باید تا ۶۴ سالگی کار کند تا بتواند حقوق بازنشستگی بیشتری را دریافت کند.

او می‌ترسد که حتی بعداً نتواند بازنشسته شود. هرکسی که به اندازه کافی به سیستم پرداخت نکرده باشد، باید تا ۶۷ سالگی صبر کند تا مستمری کامل دریافت کند - سنی که طبق برنامه‌ها تغییر نخواهد کرد.

لی لژون، بنیانگذار رسانه مالی فمینیستی Plan Cash، که حامی حقوق زنان است، گفت: «زنان در حال حاضر به دلیل مرخصی زایمان و کار پاره وقت که برای مراقبت از کودکان انجام می‌دهند، مشکلات بزرگی برای داشتن یک دوره مشارکت کامل دارند.»

دولت باوجود نقدهای جدی به صورت عجیبی ادعا کرده است که زنان تحت این اصلاحات وضعیت بهتری خواهند داشت، زیرا این اصلاحات آستانه ۶۷ سالگی را بالا نمی‌برد!

این سازمان می‌گوید که این اصلاحات برای اطمینان از سقوط نکردن سیستم حیاتی است. بر اساس برآوردهای وزارت کار، عقب انداختن سن بازنشستگی تا دو سال و تمدید دوره پرداخت، ۱۷.۷ میلیارد یورو (۱۹.۱ میلیارد دلار) اضافی در سهم بازنشستگی سالانه به ارمغان می‌آورد که به این سیستم اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۲۷ یکنواخت شود.

با این حال، واقعیت این است که صرفاً طولانی‌تر کردن کار کردن آسان‌تر از انجام آن است، زیرا بسیاری از افراد بالای ۵۵ سال در حال حاضر برای یافتن کار تلاش می‌کنند، زیرا کارفرمایان اغلب افراد را تشویق می‌کنند تا برای استخدام همکاران جوان‌تر و ارزان‌تر بازنشسته شوند.

لژون می‌گوید: «بعد از ۵۵ سالگی، زنان برای ماندن در محل کار مشکل زیادی دارند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز