خبرگزاری کار ایران

در نشست ایمنی در مشاغل سخت و زیان‌آور مطرح شد:

ایمنی کارگاها نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۱۲۲

دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان گفت: حوادث مرگبار کار به دلیل فقر امکانات، نبود آموزش و تجهیزات ایمنی رخ می دهد. به نظر می‌رسد، بی‌اطلاعی نهادهای نظارتی از وضعیت کارگاه‌ها و در دسترس نبودن آموزش‌های کافی برای مواجهه و مدیریت بحران از دلایل اصلی بروز حوادث کار مرگبار هستند.

به گزارش ایلنا، عباس کاربخش در نشست ایمنی در مشاغل سخت وزیان‌آور که در سالن کنفرانس معاونت بهداشت و سلامت اداره کل بهداشت کرمان برگزار شد، با اشاره به آمار حوادث و بیماری‌های شغلی ناشی از عدم آموزش و تامین وسایل حفاظت و ایمنی کار و تاثیر آن بر بهره‌وری اظهار داشت: متاسفانه از مجموع بیش از یکصد هزار کارگاه بزرگ و کوچک و متوسط در سطح استان کرمان که بالغ بر چهارصد هزار نفر نیروی کار را دربرمی‌گیرد، بخش زیادی از کارفرمایان هزینه آموزش ایمنی را در بودجه سالانه خود لحاظ نمی‌کنند و آن را یک هزینه سربار تلقی می‌کنند و این غفلت از یک کارگاه کوچک زیر ده نفر گرفته تا بزرگترین کارگاه‌های صنعتی معدنی کشاورزی و خدماتی  دیده می‌شود. آنها به مسایل ایمنی اهمیت نمی‌دهند یا کمتر به این امر توجه دارند.

کاربخش با تاکید بر اینکه مسئولین ایمنی باید تلاش کنند تا کارفرما را توجیه کنند که ایمنی سرمایه‌گذاری است نه هزینه و این موضوع از طریق مطالعه علمی سازمان بین المللی کار نیز به اثبات رسیده است، گفت: به عنوان نمونه بی‌توجهی به ایمنی و آموزش کارگر در دهه‌های هشتاد تا نود موجب افزایش تعداد مرگ و میر‌های ناشی از حوادث کار در معادن ذغال سنگ شده است.

این فعال کارگری با اشاره به ساختار و جایگاه معاونت روابط کار وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی در حوزه ایمنی کار بر نظارت عالی بازرسان کار بر کارگاه‌ها و اعمال موارد قانونی تاکید کرد و افزود: نقش تشکل‌های تخصصی و اجرای آیین نامه‌های حفاظت فنی در ارتقای ایمنی کار در کارگاه‌ها بسیار مهم است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

کاربخش در پایان این جلسه از معاون اداره کل بهداشت و درمان کرمان که در ارزیابی مقام نخست کشور را کسب کرده‌اند، تشکر و قدردانی کرد. همچنین امامی ریاست ایمنی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ضمن تشریح موضوعات مهم ایمنی به سوالات حاضرین پاسخ داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز