خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بسیاری از نمایندگان مجلس شناختی از قانون کار ندارند/ تامین اجتماعی بار مشکلات اقتصادی را بر دوش کشیده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۱۳۶

دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان گفت: برخی نمایندگان مجلس حتی از ضرورت وجود سازمان تامین اجتماعی نیز بی‌خبرند. هنگامی که با نمایندگان رایزنی می‌کنیم و می‌خواهیم از منافع تامین اجتماعی حمایت کنند، بارها به صراحت گفته‌اند که بود و نبود سازمان تامین اجتماعی هیچ نقشی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس کاربخش (دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان) با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته کارگران مورد کم لطفی و بی‌مهری قرار گرفته‌اند، گفت: وقتی حقوق کارگران به سادگی تضییع می‌شود، انگیزه‌ی خود را برای هرگونه تلاش و فعالیت از دست می‌دهند. 

کاربخش با اعلام اینکه کارگران در برخی مجالس از داشتن نمایندگان واقعی و دلسوز در مراجع تصمیم گیری محروم هستند، گفت: متاسفانه با وجود آنکه کارگران نقش مهمی در تمامی انتخابات گذشته داشته‌اند، اما موفق نشده‌اند در مراجع تصمیم‌گیری همچون مجلس، دولت نمایندگانی واقعی داشته باشند. 

وی افزود: تمامی اقشار از جمله پزشکان، حقوق‌دانان، مهندسان و… تعداد زیادی نماینده در مجلس دارند، اما کارگران حتی یک نماینده واقعی ندارند که نمونه آن را می‌توانیم در فراکسیون کارگری مجلس و بی‌توجهی به برخی از مهمترین مطالبات کارگران مشاهده کنیم. 

دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان با اعلام اینکه در تهران ۴ میلیون کارگر فعالیت می‌کنند، گفت: این ۴ میلیون کارگر حداقل باید ۳ نماینده کارگری را به مجلس می‌فرستادند، اما متاسفانه فعالان سیاسی هرگز حاضر نشده‌اند نمایندگان کارگری را در لیست‌های خود جای دهند. 

وی با ابراز تاسف از اینکه بازی‌های جناحی و ثروت، نقش موثری در تعیین لیست نامزدها دارد، گفت: نمایندگان کارگری در هیچ جناحی تعریف نمی‌شوند و بیشتر پیگیر مطالبات صنفی هستند پس مورد اقبال جناح‌ها قرار نمی‌گیرند؛ این در حالی است که برای کسب رای از جامعه کارگری، همواره رایزنی‌های گسترده‌ای با تشکل‌های کارگری صورت می‌گیرد. 

کاربخش با اعلام اینکه نبود یا کمبود نماینده واقعی کارگران در مجلس شورای اسلامی زیانهای بسیاری برای کارگران داشته است، گفت: اول اینکه هرگز نتوانسته‌ایم مصوبه‌ای را به نفع کارگران بگیریم و دوم اینکه به دلیل نبود حامی و مدافع کارگران در مرکز قانون‌گذاری کشور، بسیاری از قوانین مصوب به زیان کارگران و سازمان تامین اجتماعی بوده است. 

وی با ابراز تاسف از اینکه امروزه بسیاری از نمایندگان مجلس شناختی از قوانین کار و شرایط کارگران و بازنشستگان ندارند، گفت: بارها برای آنکه بتوانیم طرح یا لایحه‎‌ای را به نفع کارگران و بازنشستگان به تصویب برسانیم، به مجلس رفته‌ایم تا با نمایندگان رایزنی کنیم، اما پس از آنکه به نمایندگان توضیح می‌دهیم، به صراحت اعتراف می‌کنند که شناختی از جامعه کارگری ندارند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس اطلاعی از قوانین کار و تامین اجتماعی ندارند، گفت: برخی نمایندگان مجلس حتی از ضرورت وجود سازمان تامین اجتماعی بی‌خبرند. هنگامی که با نمایندگان رایزنی می‌کنیم و می‌خواهیم از منافع تامین اجتماعی حمایت کنند، بارها به صراحت گفته‌اند که بود و نبود سازمان تامین اجتماعی هیچ نقشی ندارد. 

کاربخش افزود: هر فردی که اصول ابتدایی قوانین کار و تامین اجتماعی را بداند، متوجه خواهد شد که سازمان تامین اجتماعی تا چه اندازه بار مشکلات اقتصادی را بر دوش کشیده و اگر این سازمان در ارائه خدمات به کارگران و بازنشستگان با ضعف روبه‌رو شود، بحران‌های بسیاری گریبانگیر جامعه خواهد شد. 

دبیر اجرایی خانه کارگر کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته از سازمان تامین اجتماعی حقوق دریافت می‌کنند، گفت: ای کاش نمایندگان مجلس این نگرانی را درک می‌کردند که اگر حقوق این بازنشستگان چند روز عقب بیفتد، چه بر سر خانواده‌های آنها می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان حداقل‌بگیر هستند، گفت: بازنشسته‌ای که زیر ۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، پس اندازی ندارد که بخواهد چند روز دیرتر حقوق دریافت کند و باید سر ماه حقوقش را بگیرد، بنابراین اگر تاخیری بر دریافت حقوق داشته باشد حتی نان خالی برای سفره خود و خانواده‌اش ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز