خبرگزاری کار ایران

حیدری: نتیجه‌ی جلسات شورایعالی کار برای بازنشستگان مهم است/ در سیاستهای مزدی خود تجدید نظر کنید

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۰۷۷

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: بیش از ۹۳ درصد از منابع تامین اجتماعی از محل وصول حق بیمه شاغلان تأمین می‌شود. مزدی که در شورایعالی کار تعیین می‌شود از این نظر برای ما اهمیت دارد که اگر این مزد منطقی و معقول تصویب شود، سهم بیمه‌ی آن می‌تواند برای ما تامین منابع کند و به رفاه بازنشسته و مستمری بگیر کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در جلسه ماهانه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که صبح امروز (دوشنبه ۲۲ اسفند) در خانه کارگر برگزار شد، گفت: بیش از ۹۳ درصد از منابع تامین اجتماعی از محل وصول حق بیمه شاغلان تأمین می‌شود. مزدی که در شورایعالی کار تعیین می‌شود از این نظر برای ما اهمیت دارد که اگر این مزد منطقی و معقول تصویب شود، سهم بیمه‌ی آن می‌تواند برای ما تامین منابع کند و به رفاه بازنشسته و مستمری بگیر کمک کند. 

وی ادامه داد: پس اهمیتِ مصوبه‌ی شورایعالی کار کمتر از آن چیزی که در تامین اجتماعی اتفاق می‌افتد برای ما نیست. ما نسبت به این موضوع حساسیم و آن را پیگیری می‌کنیم تا ببینیم در شورایعالی کار چه اتفاقی میافتد و چه رقمی تعیین می‌شود. اهمیتِ نتیجه‌ی جلسه‌ی شورایعالی کار برای بازنشستگان بیشتر از شاغلان نباشد، کمتر نیست. 

حیدری تصریح کرد: ما برای سال آینده وضعیتِ خوبی را پیش‌بینی نمی‌کنیم. وضعیت اقتصادی و معیشتی و درمان همه با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد. امیدواریم اتفاقاتِ اخیری که در حوزه‌ی سیاسی در کشور افتاده بتواند کمک کند تا شرایط کنترل شده باشد و سال بهتری نسبت به امسال داشته باشیم. اما به هر حال رئیس کمیسیون تلفیق مجلس نیز پیشتر اعلام کردند که سال آینده با تورم افزایشی روبه رو هستیم و این علامت خوبی نیست. 

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: هنوز کمیته مزد در خصوص سبد معیشت که مبنای تعیین دستمزد است به نتیجه نرسیده است. متاسفانه در مذاکراتِ مزدی امسال گروه کارفرمایی و دولت به دنبال تغییر روند شاخص‌های تعیین حداقل معیشت بود که این بسیار معنی دار است و نشان می‌دهد دو گروه اجتماعی به دنبال کم نشان دادن مبلغ سبد معیشت هستند که این روی دستمزد نیز تاثیر خواهد گذاشت. امیدواریم نمایندگان ما در شورایعالی کار بتوانند رقم دستمزد را به نرخ سبد معیشت نزدیک کنند. 

حیدری گفت: ما در تعیین دستمزد چیز زیادی نمی‌خواهیم؛ می‌خواهیم قدرت خرید را بر مبنای یکی از سالهای پایه به ما برگردانند. در دو سه سال گذشته تورم بیداد کرده و جامعه را به سمت فقر کشانده است. 

وی در خصوص‌عدم گرایش کارگران متخصص به کار در کارخانه‌ها گفت: چندی پیش نایب رئیس اتاق صنعت گفتند که ما در شهرکهای صنعتی کارگر کم داریم و دلیل آن را نبود نیروی کار ماهر و ضعف عملکرد وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای دانستند، در حالیکه علت اصلی این نیست. در جامعه‌ای که نرخ مشارکت ۴۱ درصد است و نرخ بیکاری حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۲۶درصد است، نباید علت را نبودِ نیروی کار ماهر دانست. علتِ اصلی، پایین بودن مزد است؛ کارگر ماهر نیروی کار خود را در ازای ۷ میلیون تومان در اختیار کارفرما قرار نخواهد داد و بیگاری نمی‌کند؛ پس در سیاستهای مزدی خود تجدید نظر کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز