خبرگزاری کار ایران

روز اعتصاب در انگلستان/ دولت خشمگین است؛

اتحادیه‌های کارگری بزرگترین اعتصاب دو دهه اخیر را با نیم میلیون کارگر رقم می‌زنند/ ۲۳۰۰۰ مدرسه تعطیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۵۴۵

اعتراضات صنفی جدید در انگلیس در همان روزی شروع می‌شود که لایحه جنجالی دولت برای اصلاح قانون حداقل پرداخت به خدمات در مجلس عوام مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری یاهو، اعتصاب نیم میلیون کارگر به دلیل اختلافات شدید بر سر تعیین دستمزد از ابتدای سال جدید میلادی انگلستان و اقتصاد بزرگ این کشور صنعتی را تهدید می‌کند. 

اتحادیه‌های کارگری معتقدند این هفته باید این پیام روشن را به دولت ارسال کنند که به گفته رئیس اتحادیه اروپا نمی‌توان به نادیده گرفتن بحران معیشتی طبقه کارگر و احتمال بروز ناآرامی ادامه داد. 

طبق این گزارش، معلمان، رانندگان قطار، کارمندان دولت، مدرسان دانشگاه، رانندگان اتوبوس و فعالان هفت اتحادیه کارگری روز چهارشنبه این هفته در بزرگترین اعتصاب تدارک دیده شده طی دو دهه اخیر، با حضور حدود نیم میلیون نفر شرکت خواهند کرد. 

اعتراضات صنفی جدید در بریتانیا و به ویژه انگلیس در همان روزی شروع می‌شود که لایحه جنجالی دولت و اصلاح قانون حداقل پرداخت به خدمات در مجلس عوام انگلیس مطرح خواهد شد. 

اتحادیه‌ها این لایحه حزب محافظه کار انگلستان را «لایحه ضد اعتصاب» نامیده‌اند و گفته‌اند که این لایحه دولت می‌تواند منجر به اخراج کارگرانی شود که به طور قانونی به اعتصاب دست می‌زنند. 

پل نواک (دبیر کل TUC یا همان کنگره ملی اتحادیه‌های کارگری انگلستان) می‌گوید که چهارشنبه «روز واقعاً مهمی» برای کارگران و مردم بریتانیا خواهد بود. کارگران و کارمندان در این روز برای دفاع از حقوق مدنی، مشاغل و همچنین حق اعتصاب خود به خیابان‌ها می‌آیند. 

این فعال کارگری می‌گوید: دولت این طرح را برای سرکوب مزد و حقوق مطرح کرده و می‌داند اعتصابات برای حقوق افزایش خواهد یافت.

وی معتقد است: دولت دیگر نمی‌تواند به نادیده گرفتن تقاضا و مطالبه پرداخت مزد منصفانه ادامه دهد.

نواک می‌گوید: دولت باید نگران سطح حمایت از کارگرانی باشد که دست به اعتصاب می‌زنند نه اینکه قانون‌های مربوط به خدمات عمومی را طوری تغییر دهد که کارگران و کارمندان حق اعتصاب نداشته باشند. 

هفته گذشته فیزیوتراپیست‌ها در انگلستان از اقشاری بودند که به اعتصاب پیوستند و توقف برخی خدمات درمانی دولت را بسیار خشمگین کرد چراکه این اولین بار بود که فیزیوتراپیست‌ها اعتصاب کرده و از ادامه کار خودداری می‌کردند، اما جال آنکه باوجود قفل شدن برخی خدمات درمانی، اعتصاب کنندگان از حمایت گسترده مردم برخوردار شدند و روحیه آن‌ها نیز پس از این اعتصاب به دلیل حمایت عمومی حفظ شد. 

نواک می‌گوید: من فکر می‌کنم دولت در بحث حفظ سرمایه‌های اجتماعی خود از اعتصابات ما غافلگیر شده است، زیرا می‌خواهد در مورد مسائل صنفی دغدغه‌های سیاسی خود را دخالت دهد. 

نواک می‌گوید: نخست وزیر و مقامات حاکم اکنون باید در تلاش برای حل و فصل اختلافات مزدی طولانی مدت، در وضعیت معیشت کارکنان خدمات بهداشتی، آموزش، خدمات ملکی و سایر بخش‌های دولتی دخالت کنند و تدابیر دیگری به جای پاک کردن صورت مسئله بیاندیشند. ای کاش آن‌ها به اندازه حمله به حق اعتصاب برای حل و فصل اختلافات مزدی وقت بگذارند! 

فعالان کارگری انگلیسی می‌گویند: در روز چهارشنبه در خارج از مدارس، ایستگاه‌های قطار، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی، صف‌های اتوبوس غوغا برپا می‌شود و راهپیمایی‌هایی در سراسر کشور برگزار می‌شود. 

انتظار می‌رود هزاران نفر در راهپیمایی از مرکز لندن به سمت خیابان وست مینستر (دفتر نخست وزیر) برای تظاهراتی که رهبران اتحادیه در آن سخنرانی می‌کنند، بپیوندند. 

برخی اتحادیه‌ها با تحویل طوماری با امضای ۲۰۰ هزار کارگر، نسبت به این روند در دولت علیه کارگران و همراهی دولت با کارفرمایان اعتراض کرده‌اند. 

اتحادیه ملی آموزش (NEU) هفت روز اعتصاب در انگلیس و ولز در ماه مارس برای خود در نظر گرفته و انتظار می‌رود که تعطیلی روز چهارشنبه باعث نیمه تعطیل شدن بیش از ۲۳۰۰۰ مدرسه شود. 

معلمان عضو اتحادیه‌ها در کالج‌های فعال که کانون‌های صنفی دارند، معتقدند: کاهش دستمزدهای واقعی در یک بازه تاریخی برای آن‌ها رخ داده است. معلمان از سال ۲۰۱۰ به طور واقعی ۲۳٪ و کارکنان پشتیبانی آموزش و پرورش ۲۷٪ در مدت مشابه کاهش دستمزد حقیقی داشتند. 

آن‌ها می‌گویند: دولت باید بداند که باید اصلاحی در حقوق معلمان صورت گیرد. آن‌ها باید بدانند که کارکنان مدرسه و آموزش و پرورش نیاز به افزایش حقوق دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز