خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اعتبار اختصاصی برای فوق‌العاده خاص کادر سلامت در بودجه دیده نشد/ وزارت بهداشت با مجلس مذاکره کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۸۴۹

سقائیان فرد گفت: اعتبار اختصاصی برای فوق‌العاده خاص در بودجه دیده نشده است. به نظر می‌رسد تصمیم در مورد فوق‌العاده خاص را بر دوش وزارت بهداشت انداخته‌اند تا این مطالبه را بعد از دو سال و نیم اجرایی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اواسط آبان ماه، بهروز رحیمی (معاون توسعه وزارت بهداشت) در موردِ آخرین وضعیتِ پیگیری فوق‌العاده خاص کادر سلامت ابراز امیدواری کرد که منابع این کار در بودجه‌ی ۱۴۰۲ دیده شود. وی در این خصوص گفته بود: «در مورد فوق‌العاده خاص کادر سلامت، وزارت بهداشت آخرین نظرات اصلاحی و پیشنهاد خود را در قالب بسته مجددا تقدیم دولت کرده و امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شود». این اظهارات، کادر سلامت را امیدوار کرد که اعتباری جداگانه‌ای برای برقراری فوق‌العاده خاص آن‌ها در لایحه‌ی بودجه دیده شود اما بعد از تحویل این لایحه به مجلس خبری از اعتبارِ جداگانه برای برقراری فوق‌العاده خاص نبود. اگرچه این را نمی‌توان به معنایِ نادیده گرفتنِ این مطالبه دانست اما به هر حال نبودِ اعتباری مشخص در این خصوص در بودجه کار را سخت‌تر می‌کند و نیازمندِ عزمی جدی از سویِ وزارت بهداشت برای برقراری آن است. 

در همین رابطه محمدرضا سقائیان فرد (نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت)، به خبرنگار ایلنا گفت: بعد از دو سال از شیوع کرونا همه منتظر بودیم که بحث فوق‌العاده خاص کادر سلامت در بودجه‌ی اعتباری وزارت بهداشت دیده شود. ضمن اینکه معاون توسعه وزارت بهداشت نیز قبلا گفته بودند فوق‌العاده خاص با ضریب یک را به عنوان پیشنهاد به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده تا در بودجه برای آن اعتبار دیده شود. 

وی ادامه داد: قاعدتا اگر سازمان برنامه و بودجه نظر موافقی در این زمینه داشت بایستی با برآوردهای هزینه‌ای، اعتباراتِ اختصاصیِ لازم را برای این کار لحاظ می‌کرد. اما وقتی لایحه تقدیم مجلس شد، متوجه شدیم اعتبار اختصاصی برای فوق‌العاده خاص در بودجه دیده نشده است. البته چندین مورد در بودجه آمده که این ما را برای برقراریِ فوق‌العاده خاص امیدوار می‌کند. 

سقائیان فرد ادامه داد: در لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۲ بخشی از مالیاتِ دخانیات و همچنین بخشی از مالیات ارزش افزوده را به حوزه‌ی سلامت اختصاص داده‌اند. از طرفی هزینه یا اعتبار تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران را که حدود ده هزار میلیارد تومان بود را از روی دوش وزارت بهداشت برداشته و متوجه بیمه سلامت کرده‌اند. 

این فعال حوزه‌ی سلامت ادامه داد: این اقدامات در کنار افزایش سی درصدی بودجه وزارت بهداشت ما را به این نتیجه رسانده که تصمیم در مورد فوق‌العاده خاص را بر دوش وزارت بهداشت انداخته‌اند تا این مطالبه را بعد از دو سال و نیم اجرایی کند. 

وی بیان کرد: با این اوصاف انتظار داریم معاون توسعه وزارت بهداشت این قضیه را در کمیسیون تلفیق پیگیری کنند. البته این موضوع مسبوق به سابقه بوده و همین اتفاق برای کارکنان دادگستری نیز افتاده؛ آن‌ها نیز با چانه زنی در کمیسیون تلفیق افزایش سقف اعتبار گرفتند و وزارت برای برقراریِ فوق‌العاده خاص آن‌ها تأمین اعتبار کرد. 

سقائیان فرد تأکید کرد: ما در کمیسیون بهداشت و تلفیق مطالبه‌گری خود را ادامه می‌دهیم و از آن‌ها می‌خواهیم فوق‌العاده خاص را که دستور مستقیم ریاست‌جمهوری بوده و بارها تکرار شده و به نوعی قدردانی از زحماتِ کادر سلامت در این دو سال کرونا است را برقرار کنند به خصوص اینکه در آستانه‌ی ورود به پیک هشتم کرونا هستیم. 

این فعال حوزه‌ی سلامت در پایان تاکید کرد: کادر سلامت مشکلاتِ معیشتیِ بسیاری دارند و حجم کار بالا در کنارِ این مشکلاتِ معیشتی آن‌ها را وادرا به مهارجت کرده است. امروز کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس با درآمد و تسهیلاتِ بالا اعضای کادر سلامتِ کشور ما را به سوی خود می‌خوانند و این تهدیدی برای کشور ماست که نمی‌تواند نیروی خود را حفظ کند. برقراریِ فوق‌العاده خاص دلگرمیِ کوچکی است که می‌توان برای این نیروها در نظر گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز