خبرگزاری کار ایران

در تماس با ایلنا مطرح شد؛

درخواست نیروهای قرارداد موقت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح طبقه‌بندی

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۶۰۸

نیروهای قرارداد موقت کارگری وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند: بالای ده سال با حداقل حقوق و بدونِ اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کار کردیم و با توجه به اوضاع اقتصادی و وضعیتِ بدِ معیشتی دیگر نمی‌توان با حقوق‌های ناچیز گذرانِ زندگی کرد.

تعدادی از نیروهای قرارداد موقت کارگری وزارت جهاد کشاورزی در تماس با خبرنگار ایلنا، خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند. 

این نیروها می‌گویند: بالای ده سال با حداقل حقوق و بدونِ اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کار کردیم و با توجه به اوضاع اقتصادی و وضعیتِ بدِ معیشتی دیگر نمی‌توان با حقوق‌های ناچیز گذرانِ زندگی کرد. 

نیروهای قرارداد موقت کارگری وزارت جهاد کشاورزی همچنین در نامه‌ای به رعیتی‌فرد (معاون روابط کار وزیر کار) خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند و گفتند: با مشکلاتِ جدی معیشتی و نابرابری مزدی مواجه هستیم.

گفتنی است؛ قانون کار در مواد ۴۸ تا ۵۰ در مورد اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل صراحت دارد و طبق دستورالعمل اجرایی، این طرح در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر باید اجرایی شود. 

ماده ۴۸ قانون کار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌ها را به منظور جلوگیری از بهره‌کشی از نیروی کار را وظیفه‌ی وزارت کار می‌داند. در صورتِ اجرای این طرح مزدِ کارگرانِ یک مجموعه بر اساس توانمندی، سابقه، صلاحیت و کار از میزانِ حداقل حقوق مصوب شورایعالی کار بالاتر می‌رود. در ماده ۴۸ آمده: «وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نظام ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل را با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور تهیه نماید و به مرحله اجراء درآود.»

با وجود اینکه قانون کار وزارت کار را متولیِ اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر می‌داند اما وزارت کار به درستی به این وظیفه‌ی خود عمل نمی‌کند. طبق ماده ۵۰ قانون کار «چنانچه کارفرمایانِ مشمول این قانون در مهلت‌های تعیین شده از طرف وزارت کار و امور اجتماعی مشاغل کارگاه‌های خود را ارزیابی‌نکرده باشند وزارت کار و امور اجتماعی، انجام این امر را به یکی از دفاتر موسسات مشاور فنی ارزیابی مشاغل و یا اشخاص صاحب صلاحیت (موضوع تبصره ۲ ماده ۴۹) واگذار خواهد کرد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز