خبرگزاری کار ایران

انتقاد تشکل‌های بین‌المللی کارگری به برنامه جدید تامین اجتماعی بانک جهانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۴۱۵

کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری: تضمین تامین اجتماعی جهانی یک اولویت دیرینه برای کنفدراسیون بین المللی تشکل‌های کارگری، سازمان جهانی کار و جنبش بین المللی کارگری به عنوان یک پیکره واحد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه خبری (ITUC)، کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) از انتشار برنامه بانک جهانی در مورد تامین اجتماعی استقبال کرد، اما در مورد برخی از سیاست‌های آن انتقاداتی مطرح کرده است. 

این برنامه درباره اشتغال و تامین اجتماعی (که ابتدای هفته اخیر منتشر شد) موضع بانک جهانی را در مورد چگونگی اصلاح و گسترش سیستم‌های تامین اجتماعی مشخص می‌کند و اولویت‌های کار بانک جهانی در این زمینه را طی سال‌های آینده را مشخص می‌کند. 

تضمین تامین اجتماعی جهانی یک اولویت دیرینه برای کنفدراسیون بین المللی تشکل‌های کارگری، سازمان جهانی کار و جنبش بین المللی کارگری به عنوان یک پیکره واحد است. 

ITUC اهداف گزارش‌ها را تنها با معیارهایی چون تقویت برابری، انعطاف‌پذیری قوانین و فرصت‌های بیشتر برای مردم بررسی می‌کند و با بانک جهانی از این جنبه موافق است که فقدان تامین اجتماعی برای اکثر کارگران جهان در اقتصاد غیررسمی، چالشی است که باید فوراً به آن پرداخته و حل شود. 

ITUC از این استقبال می‌کند که بهبود کفایت مزایا برای اطمینان از معیشت کافی برای کارگران و بازنشستگان، و همچنین در دسترس بودن و کیفیت خدمات کلیدی، (از جمله خدمات مراقبت از کودکان، افراد مسن و افراد دارای معلولیت) افزایش یابد. 

ITUC از تاکید برنامه موسوم به (قطب نمای توسعه تامین اجتماعی و اشتغال بانک جهانی) بر نیاز به تقویت تامین مالی صندوق‌های تامین اجتماعی در سطوح داخلی و بین المللی قدردانی و اذعان می‌کند که بانک جهانی یکی از بزرگترین ارائه دهندگان کمک‌های رسمی توسعه (ODA) برای تامین اجتماعی در جهان است؛ حمایتی که در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. 

با این حال کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری در اعلامیه خود نوشته است: با وجود تمام ویژگی‌های مثبت برنامه، ما متأسفیم که چشم‌انداز «تامین اجتماعی جهانی» ارائه شده توسط بانک جهانی از استانداردهای بین المللی کار خارج شده است. برنامه بانک جهانی بهبود وضع حقوق دریافتی بازنشستگان و پوشش سراسری بیمه را مطرح نکرده و گاه با آن مخالفت می‌کند. 

علاوه بر این، ITUC عمیقاً نگران نقشی است که تأمین مالی بخش خصوصی در برنامه پیشنهادی بانک جهانی ایفا می‌کند، و همچنین تأکید بر طرح‌های بیمه‌ای داوطلبانه و خصوصی، که به نظر می‌رسد به عنوان یک «جایگزین»، (و نه مکمل) برای سازماندهی عمومی بیمه اجتماعی در نظر گرفته شود. 

شاران بارو، دبیرکل ITUC، تاکید می‌کند: تامین اجتماعی یک حق بشری شناخته شده بین‌المللی است و دولت‌ها مسئولیتی فراگیر برای اجرای این حق دارند. آن‌ها نمی‌توانند مسئولیت‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کنند. بانک جهانی باید از تلاش‌های جهانی برای تامین اجتماعی همگانی حمایت کند، چیزی که برای چهار میلیارد نفری که فاقد هر نوع حمایتی هستند، بسیار ضروری است. علاوه بر این، هیچ نشانه‌ای از اینکه چگونه بانک جهانی می‌تواند در تامین مالی مشاغل و تامین اجتماعی حمایت عادلانه کند، در برنامه دیده نمی‌شود. 

برنامه موسوم به قطب نمای توسعه تامین اجتماعی بانک جهانی، همچنین هیچ اشاره‌ای به ظرفیت امکان تولد یک صندوق جهانی تامین اجتماعی برای بسیج و هماهنگی تأمین مالی بین المللی صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای ارائه نمی‌کند. این درحالی است که علیرغم بحث‌های جاری بین المللی در مورد تأسیس این صندوق و حمایت دولت‌ها و تشکل‌های کارگری از آن، بانک جهانی سکوت کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز