خبرگزاری کار ایران

در نشست قرارگاه کرامت صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر مطرح شد؛

پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی دریافتی مستمری صندوق بیمه اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۳۷۵

برقراری گفت: پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی حقوق دریافتی مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر برای سال آینده به هیات امنای تامین اجتماعی دادیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز نشست یازدهم قرارگاه کرامت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در دفتر مرکزی این صندوق با حضور پاپی‌زاده (معاون امور عشایر وزیر جهاد کشاورزی) برگزار شد.

در این نشست بیت الله برقراری (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر) طی سخنانی اظهار کرد: عشایر کشور با وجود تلاش استعمارگران برای نفوذ سد محکمی برای دفاع از کشور بودند و به همین دلیل رهبر انقلاب و حضرت امام(ره) تعابیر بلندی برای این قشر داشتیم.

وی با بیان اینکه هرچه برای این قشر از مردم کشور کار کنیم کم کردیم، گفت: ما نیز به عنوان متصدیان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در حد خود به تکریم این قشر وفادار به کشور و انقلاب بپردازیم. در بخش بیمه‌ای ما افتخار می‌کنیم که شاهد گسترش چتر بیمه‌ای در بین عشایر هستیم و در این جهت تفاهمنامه‌ای با معاونت امور عشایر وزارت جهاد کشاورزی داشتیم.

در ادامه این جلسه عباس پاپی زاده (رئیس سازمان امور عشایر کشور) با اشاره به اهداف شکل‌گیری صندوق بیمه اجتماعی گفت: هدف صندوق بیمه اجتماعی این است که با بیمه و چتر حمایتی از جامعه عشایری و روستایی که زنجیره غذایی کشور را حفظ می‌کنند، پوشش دهیم.

وی با بیان این مطلب که تمام عشایر کشور تولیدکننده هستند و بیکاری در این فضای خاص از زیست ایرانیان وجود ندارد، گفت: ۳۵ درصد صنایع دستی کشور و بسیاری از محصولات غذایی و دامی ایران محصول کار عشایر کشور است و این گروه اهمیت ویژه‌ای دارند و باید بیش از پیش به این گروه از مردم توجه داشت زیرا عشایر ذخیره فرهنگی در سبک زندگی ایرانی از رسومات تا پوشش و.. هم هستند.

پاپی زاده با بیان اینکه تک تک خانوارهای عشایری کشور به صورت خودجوش و بدون هزینه دولت هسته‌های ایجاد اشتغال و تولید هستند، اضافه کرد: سازمان امور عشایر یکی از چندین دستگاه ذی ربط در حوزه عشایر است، اما نسبت به مشکلات این قشر اطلاع رسانی و پیگیری نمی‌شود و یکی از مشکلات آنان بحث بیمه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: امنیت شغلی عشایر باوجود بیمه آنان ممکن است و باوجود تلاش دوستان ما در صندوق بیمه اجتماعی نتوانستیم هنوز اعتبارات خوبی را از دولت بگیریم و در بحث تامین اعتبارات صندوق مشکل داریم. ما تازه امسال با ۶۰ درصد رشد در حوزه خانوارهای بازنشسته روستایی و عشایر ۲میلیون و  ۶۰۰ هزارتومان حقوق مستمری است که اصلا کفاف زندگی بازنشستگان آن را نمی‌دهد و پوشش مستمری کمیته امداد امام خمینی نیز از این میزان بیشتر است.

وی افزود: ماده ۸ آیین نامه بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر مصوب سال ۱۳۸۴ تصریح دارد که وقتی موارد بلایای طبیعی و خشکسالی رخ دهد، دولت موظف به تامین افراد خسارت دیده روستایی و عشایر است و وزیر محترم کار موظف به پیگیری این مطلب هستند. وزارت کار به دلیل بار مالی فعلا نسبت به اجرای این ماده پاسخی نداده است ولی بحران‌های سیل و خشکسالی در این حوزه (مانند سیل مردادماه) فشار زیادی را به معیشت روستایی و عشایری کشور داشته است.

پاپی زاده گفت: جامعه روستایی و عشایر کشور به دلایل مختلف جامعه پیری است و جوانان در این بخش‌ها به دلیل کمبود امکانات حضود ندارند و سن بازنشستگی و بالا رفتن امید به زندگی باعث شده تا هزینه‌های زیادی به صندوق بیمه‌ای آنان تحمیل شود و بیمه شده جدید کمی داشته باشیم.

توجه به ردیف بودجه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در برنامه هفتم

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز در این نشست با بیان اینکه پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی حقوق مستمری بگیران صندوق را برای سال جاری به هیات امنای سازمان تامین اجتماعی داده‌ایم، گفت: باید در برنامه هفتم توسعه به ردیف بودجه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر توجه شود.

بیت الله برقراری در ادامه گفت: برای حفظ حیات صندوق و گسترش دامنه خدمات به کشاورزان، روستاییان و عشایر باید بودجه صندوق بصورت واقعی در بندها و تبصره‌های بودجه سنواتی لحاظ شود که دولت جهادی سیزدهم عزم و اراده جدی در این مهم دارد و دریکسال گذشته این موضوع درحال پیگیری و اجرایی شدن هست و باید به این هدف ونقطه از کفایت مستمری برسیم که مستمری پرداختی صندوق حتما از حقوق مستمری پرداختی کمیته امداد به مددجویان بیشتر شود.

وی با بیان اینکه هرچه برای عشایر کشور کار کنیم کم کار کرده‌ایم، گفت: ما به‌عنوان متصدیان صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در حد خود به تکریم این قشر وفادار به کشور و انقلاب می‌پردازیم و افتخار می‌کنیم شاهد گسترش چتر بیمه‌ای در بین عشایر هستیم و تفاهم نامه‌ای نیز در این خصوص با سازمان امور عشایر منعقد کرده‌ایم.

برقراری با اشاره به اینکه طی یکسال اخیر بیش از ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت تحت پوشش بیمه صندوق اضافه کرده‌ایم، افزود: در سال ۱۴۰۱ در قالب قرارگاه کرامت و اقدام تحولی مدنظر دولت مردمی سیزدهم درصدد هستیم یک میلیون نفر از جامعه هدف فاقدپوشش بیمه اجتماعی را در کشوربا اولویت مناطق محروم تحت پوشش صندوق قرار دهیم.

وی در پایان بیان کرد: در سال گذشته سطوح درآمدی مبنای پرداخت حق بیمه، بیمه شدگان صندوق را ۶۰ درصدافزایش دادیم که این مهم موجب افزایش مستمری پرداختی در سنوات آتی خواهد شد و در تلاش هستیم در قالب اصلاحات پارامتریک و ساختاری، این روند را تا آخرین مرحله از اصلاح نهایی در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز