خبرگزاری کار ایران

در نشست صندوق بیمه اجتماعی روستاییان با مجلسی‌ها تاکید شد:

رکورد صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر با ضریب پشتیبانی بالای ۱۰

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۳۲۳

نماینده دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: یکی از صندوق‌هایی که وضع خوبی دارد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است که ضریب پشتیبانی این صندوق بیش از رقم ۱۰ است.

به گزارش ایلنا، بیت الله برقراری (مدیرعامل و معاونین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان) با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند. 

در این نشست بیت الله برقراری (مدیرعامل صندوق)، ضمن بیان ویژگی‌های جامعه هدف صندوق، اهداف، برنامه‌ها و عملکرد صندوق را تبیین کرده و با بیان قوانین مترتب با صندوق به مقایسه یارانه پرداختی دولت در سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت و خواستار حمایت بیشتر دولت مردمی و مجلس انقلابی از جامعه هدف صندوق که از مهم‌ترین اقشار وفادار به کشور و مورد تأکید همیشگی امامین انقلاب بوده اند، شد. 

وی در ادامه تدوین برنامه راهبردی ۱۴۰۵-۱۴۰۱، افزایش ۶۰ درصدی سطوح درآمدی برای بهبود شاخص کفایت مستمری، اقدام عملیاتی جذب یک میلیون بیمه شده در سال و تعامل با ذی نفعان حاکمیتی را به عنوان مهم‌ترین اقدامات دوره اخیر مدیریتی برشمرد. 

عیسی زاده (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) در این نشست بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه می‌تواند به صندوق کمک شایانی نموده و باید همگی تلاش کنیم تا مشکلات و چالش‌های صندوق‌ها حل شود و درخواست‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در قالب سیاست‌های برنامه هفتم توسعه کشور بیاید. 

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به جایگاه ویژه کشاورزان، روستاییان و عشایر در امنیت غذایی کشور، ضرورت خدمتگزاری به این قشر وفادار به آرمان‌های انقلاب اسلامی را از ابعاد گوناگون تشریح کرد و بیان کرد: جامعه روستایی و عشایری کشور حدود ۳۰ میلیون نفر می‌باشند که با لحاظ شرط سنی ۱۸ تا ۵۰ سال، جامعه هدف مشمول خدمات صندوق حدود ۱۰ میلیون نفر می‌باشند و رویکرد دولت مردمی سیزدهم اجرای عدالت و خدمت صادقانه برای این افراد می‌باشد. 

وی ادامه داد، اسناد بالادستی صندوق بیمه روستاییان، کشاورزان و عشایر عبارتند از اصل ۲۹ قانون اساسی، برنامه پنج‌ساله چهارم توسعه کشور، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، چشم‌انداز ۲۰ساله نظام و آیین نامه صندوق که مصوب هیأت محترم وزیران می‌باشد و صندوق که بر اساس بند «د» ماده۳ ” قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی موضوع «تشکیل صندوق‌های بیمه‌ای مورد نیاز از قبیل بیمه حرف و مشاغل آزاد (خویش‌فرمایان و شاغل غیردائم)، بیمه روستائیان و عشایر، بیمه خاص زنان بیوه و سالخورده و خودسرپرست و بیمه خاص حمایت از کودکان» تشکیل شده است. بر اساس تبصره ۱ ماده ۱ قانون مذکور ” برخورداری از تأمین اجتماعی به نحوی که در این قانون می‌آید حق همه افراد کشور و تأمین آن، تکلیف دولت محسوب می‌شود. ” لذا بیمه شدگان صندوق رابطه کارمندی، کارگری و کارفرمایی ندارند و این بیمه کاملا اختیاری می‌باشد که افراد با انتخاب و پرداخت ۵٪ یکی از سطوح هشتگانه درآمدی تعریف شده در صندوق، به عضویت صندوق درآمده و دولت نیز پرداخت ۲ برابر حق بیمه پرداختی را تعهد نموده است. 

سطوح درآمدی به عنوان مبنای محاسبات بیمه‌ای اعم از دریافت حق بیمه و پرداخت تعهدات قانونی مطرح می‌باشد که در ابتدای تأسیس صندوق در سال ۱۳۸۴ در سال ۱۳۸۴ بالاترین سطح درآمدی صندوق از حداقل حقوق کارگری بالاتر بود اما در سال‌های بعد و هم اکنون آخرین سطح درآمدی صندوق با حداقل حقوق کارگری سال قبل برابر شده است. 

از مهم‌ترین دستاوردهای صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۴۰۰ می‌توان به افزایش ۶۰ درصدی سطوح درآمدی اشاره نمود که در نتیجه آن حقوق مستمری بگیران افزایش پیدا می‌کند و در سالهای بعد هم باید این روند ادامه پیدا کند تا شاخص کفایت مستمری به حد قابل قبولی برسد. تهیه برنامه راهبردی ۱۴۰۵-۱۴۰۱ که با رویکرد علمی و دقیق برای اولین بار با ۳ هزار نفر ساعت کار مشارکتی در تمامی ارکان مدیریتی و کارشناسی تدوین گردید نیز دیگر دستاورد مهم صندوق می‌باشد که ریل‌گذاری مناسبی برای سال‌های پیش رو قلمداد می‌گردد و براین اساس بیانیه مأموریت صندوق عبارت است از گسترش عدالت اجتماعی، امانتداری، شفافیت، مسئولیت پذیری، خدمات بیمه‌ای متمایز، عادلانه کارآمد و جامع، رشد تعالی و یادگیری. 

مهمترین اقدامات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر در راستای برنامه راهبردی و شناساندن صندوق به ذینفعان شامل: انعقاد تفاهم نامه‌های مختلف با دستگاه ها، برگزاری اجلاس سراسری برای اولین بار با هدف افزایش تعامل با ذی نفعان حاکمیتی، تقویت کارگزاری ها، تبیین صندوق با حضور در استانها و تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بکارگیری نیروهای کارآمد و انقلابی، صندوقی بدون حاشیه و کسب رضایتمندی مناسب جامعه هدف می‌باشد. 

در حال حاضر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر عضو صندوق می‌باشند که ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آن‌ها بیمه شده فعال می‌باشند و امسال اراده و عزم جدی ما این است که با همین لجستیک ۱ میلیون نفر بیمه شده جدید به صندوق اضافه کنیم در غیر اینصورت با نرخ رشد قبلی، حدود ۸۵ سال طول می‌کشد که به پوشش صد در صدی برسیم. 

در ادامه دهستانی (نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور) ضمن تشکر از برقراری مدیرعامل صندوق در خصوص تحرکات جذب در راستای پوشش حداکثری جامعه هدف، گفت: نسبت پشتیبانی در صندوق امروز مناسب بوده و بالای ۱۰ است و اگر تعهدات دولت نیز به موقع پرداخت شود، این صندوق می‌تواند سرپا بماند. 

عیسی زاده (رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) بیان کرد: بحث عدالت برای بیمه شدگان صندوق مهم است و اکنون سطوح انتخابی بالا، یارانه بیشتری را دریافت می‌کنند که صندوق مطالعاتی را نیز روی این موضوع شروع کرده‌اند و باید سعی کنیم به منظور بهره مندی برابر از یارانه، اصلاحات صورت پذیرد. 

نماینده دیوان محاسبات کشور نیز در این دیدار اظهار کرد: یکی از صندوق‌هایی که وضع خوبی دارد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر می‌باشد، ضریب پشتیبانی این صندوق ۱۰ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز