خبرگزاری کار ایران

در نظرسنجی سازمان جهانی کار در عراق اعلام شد؛

۷ درصد زنان عراقی شاغل هستند/ ۶۶ درصد در مشاغل غیر رسمی و زیرزمینی فعال هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۲۱۴۵

وزارت برنامه ریزی عراق و سازمان مرکزی آمار جمهوری عراق، با همکاری سازمان بین المللی کار، یافته‌هایی برای بررسی وضعیت نیروی کار را منتشر می‌کنند که حجم نمونه آماری آن‌ها ۱۶۴۰۰ خانوار را پوشش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه سازمان جهانی کار، وزارت برنامه ریزی عراق، سازمان مرکزی آمار (CSO) و سازمان جهانی کار (ILO) با همکاری یکدیگر یک نظرسنجی ملی درباره وضعیت اشتغال نیروی کار را راه اندازی کرده‌اند که اولین بار است در چنین سطحی انجام شده است. این نظرسنجی برآوردهایی را در سطوح ملی، استانی، شهری و روستایی ارائه می‌کند و طیف وسیعی از شاخص‌های بازار کار و ویژگی‌های جمعیتی ساکنان عراق را پوشش می‌دهد. 

هدف اصلی این نظرسنجی جمع‌آوری داده‌های فعلی در مورد اندازه و ویژگی‌های نیروی کار، اشتغال، بیکاری و سایر ویژگی‌های بازار کار جمعیت، از جمله زمان کار، درآمد حاصل از اشتغال کارکنان در مشاغل اصلی و اشتغال غیررسمی بود. 

یافته‌های این نظرسنجی در نشستی در بغداد در روز سه شنبه (۵ ژوئیه) که با حضور دکتر خالد بطال النجم وزیر برنامه ریزی و ماها کتاء، هماهنگ کننده کشور سازمان بین المللی کار برگزار شد، ارائه شد. 

یافته‌های این پژوهش میدانی و نظرسنجی نشان می‌دهد که ۱۳ میلیون زن در سن اشتغال هستند، اما تنها حدود یک میلیون نفر (هفت درصد) مشغول به کار هستند و حدود ۹۳درصد زنان در سن اشتغال بیکار یا خانه دار محسوب می‌شوند. 

ماها کاتا، هماهنگ‌کننده سازمان بین‌المللی کار، گفت: یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که بیش از یک سوم جمعیت جوانان در آموزش و پرورش، اشتغال یا آموزش نیستند. نیاز فوری به ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب‌تر وجود دارد که بتواند زنان را به بازار کار جذب کند، و جوانان را به سمت بخش خصوصی و کارآفرینی جذب کند، زیرا بخش دولتی نمی‌تواند هر سال تعداد فزاینده‌ای از جوانانی که وارد بازار کار می‌شوند را جذب کند. 

نرخ مشارکت زنان در نیروی کار به ویژه پایین بود و با رقم حدود کمتر از ۱۰ درصد در مقایسه با ۶۸ درصد برای مردان بود. 

داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که LFPR در افراد جوان (۱۵ تا ۲۴ سال) ۲۶.۵ درصد و بزرگسالان (۲۵ سال به بالا) ۴۵.۸ درصد است. 

نسبت اشتغال به جمعیت - یا درصد جمعیت در سن کار که در حال حاضر شاغل هستند - اغلب به عنوان شاخصی از عملکرد اقتصاد ملی در ایجاد اشتغال برای جمعیت استفاده می‌شود. در عراق، ۳۳ درصد بود که نشان می‌دهد تنها حدود یک سوم از جمعیت در سن کار (۱۵ سال و بالاتر) در عراق در سال ۲۰۲۱ شاغل بودند. این نسبت در میان زنان (۷.۶ درصد) در مقایسه با مردان (۵۸ درصد) کمتر است. درصد) و برای جوانان (۱۷ درصد) نسبت به بزرگسالان (۴۰.۶ درصد) کمتر است. 

داده‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری ۱۶.۵ درصد است که نشان می‌دهد به ازای هر پنج نفر شاغل تقریباً یک نفر بیکار وجود دارد. نرخ بیکاری زنان (۲۸.۲ درصد) حدود دو برابر نرخ بیکاری مردان (۱۴.۷ درصد) و نرخ بیکاری جوانان (۳۵.۸ درصد) بیش از سه برابر نرخ بیکاری بزرگسالان (۱۱.۲ درصد) بوده است. 

این نظرسنجی اشتغال غیررسمی را اندازه‌گیری می‌کند، یعنی اشتغالی که تحت پوشش قرار نمی‌گیرد یا به اندازه کافی تحت پوشش ترتیبات و حمایت‌های رسمی نیست، و اشتغال در بخش غیررسمی، که اشتغال در موسساتی است که تحت پوشش قرار نمی‌گیرند یا به اندازه کافی تحت پوشش ترتیبات رسمی نیستند. نتایج نشان می‌دهد که حدود ۵۴.۸ درصد از کل اشتغال در بخش غیررسمی بوده و تعداد افراد دارای مشاغل غیررسمی ۶۶.۶ درصد از کل اشتغال را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز