خبرگزاری کار ایران

اتحادیه‌های کارگری گزارش دادند؛

امضای ۵۰ کشور زیر مقاوله‌نامه ۱۹۰ سازمان جهانی کار برای منع آزار زنان در کار

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۸۶۳

۶۸ درصد از دولت‌ها از کنوانسیون ۱۹۰ سازمان جهانی کار حمایت می‌کنند در حالی که تنها ۴۲٪ از کارفرمایان و تشکل‌های کارفرمایی در کشورها از این کنوانسیون حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، براساس بررسی اتحادیه‌های کارگری از ۷۹ کشور در سراسر جهان و ارزیابی‌های اخیر، تا پایان سال آینده میلادی ۲۰۲۳، بیش از ۵۰ دولت کنوانسیون ۱۹۰ سازمان جهانی کار –که پیرامون منع آزار زنان کارگر و کارمند در محل کار است - را تصویب خواهند کرد. 

با توجه به اینکه جمهوری آفریقای مرکزی، السالوادور و پرو آخرین کشورهایی بودند که کنوانسیون یا مقاوله نامه ۱۹۰ سازمان جهانی کار (ILO) را تصویب کردند، اکنون تعداد کشورهای تصویب کننده این مقاوله نامه در میان کشورهای جهان سوم به ۱۸ کشور رسیده است. این اتفاق با یکی دیگر از یافته‌های کلیدی نظرسنجی کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) مطابقت دارد: ۶۸ درصد از دولت‌ها از کنوانسیون ۱۹۰ سازمان جهانی کار حمایت می‌کنند در حالی که تنها ۴۲٪ از کارفرمایان و تشکل‌های کارفرمایی در کشورها از این کنوانسیون حمایت می‌کنند. 

کنوانسیون ۱۹۰ سازمان بین المللی کار، حق هر کس را برای داشتن دنیایی کار عاری از خشونت و آزار و اذیت، از جمله خشونت و آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت در محل کار مورد تاکید قرار می‌دهد. با این حال بررسی گزارش کنفدراسیون با نظرسنجی از اتحادیه‌های زیر مجموعه خود نشان می‌دهد که حدود ۷۳ درصد از اتحادیه‌ها فکر می‌کنند خشونت و آزار و اذیت در دنیای کار در پنج سال گذشته افزایش یافته و ۸۰ درصد نیز فکر می‌کنند که خشونت مبتنی بر جنسیت در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافته است. 

در چنین شرایطی اتحادیه‌های کارگری در سراسر جهان برای تضمین تصویب و اجرای کنوانسیون ۱۹۰ تلاش می‌کنند. 

۹۱ درصد از اتحادیه‌های کارگری مورد بررسی در گفتگوی اجتماعی برای همسو کردن مردم و دولت‌ها جهت تصویب و اجرای کنوانسیون ۱۹۰ و تطبیق آن با قوانین ملی اقدام کرده‌اند. همچنین ۶۷ درصد از اتحادیه‌های کارگری درباره سیاست‌های محل کار و چانه زنی بر سر قراردادهای جمعی برای همسویی قرارداد و دستورالعمل‌های واحدهای کار و تولید با کنوانسیون منع آزارِ ۱۹۰، اقدامات لازم را انجام دادند. ضمن اینکه اتحادیه‌های کارگری ۳۷ درصد از کشورها اعلام کردند که نیاز به تغییر قوانین ایمنی و بهداشت شغلیOHS دارند. 

شاران بارو، دبیرکل کنفدراسیون  ITUC، گفت: «این مهم است که اطمینان حاصل شود که کارگران، با همه تنوع‌شان، می‌توانند از حق دنیای کار عاری از خشونت و آزار برخوردار شوند. ما از همه دولت‌ها می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر روند تصویب این مقاوله نامه را طی کنند. ما از تصمیم اخیر در کنفرانس بین‌المللی کار برای اضافه کردن قوانین ایمنی و بهداشت شغلی یا OHS به عنوان یک حق اساسی کار استقبال می‌کنیم زیرا این کار راه را برای اجرای مؤثر کنوانسیون ۱۹۰ هموار می‌کند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز