خبرگزاری کار ایران

اجرای طرح آزمایشی چهار روز کار برای کارگران انگلیسی آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۷۴۶

روزنامه گاردین چاپ لندن از یک آزمایش اجتماعی بزرگ با شرکت کارگران و شرکت‌ها و دولت برای کاهش روزهای کاری در انگلستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه گاردین چاپ لندن، دولت بریتانیا قصد دارد با اجرای طرحی، پیشنهاد تشکل‌های صنفی و نهادهای علمی، با کاهش موقتی و آزمایشی تعداد روزهای کار و تاثیر آن را بر بهره‌وری پس از فروکش موج‌های کرونا بررسی کند.

طبق این گزارش، با تغییر شرایط کار برای همیشه پس از گسترش همه‌گیری بیماری کرونا، بسیاری از کسب‌وکارها در حال آزمایش شرایطی هستند که به‌صورت آزمایشگاهی یا پایلوت نشان دهد افزایش یک روز مرخصی قانونی در هفته چه تاثیری روی رقابت برای زندگی و کیفیت بهتر و به یک معنا بهره‌وری دارد؟ 

در این آزمایش بیش از ۳۳۰۰ کارگر در ۷۰ شرکت بریتانیایی شرکت می‌کنند و تنوع این شرکت‌ها به‌نوعی است که از یک شرکت تولید تراشه ساده محلی گرفته تا شرکت‌های مالی بزرگ را دربرمی‌گیرد.

بنابر این گزارش، از دوشنبه به مدت چهار روز هفته کارگران بدون کار پنج یا شش روزه در هفته و بدون از دست دادن دستمزد و حقوق کار می‌کنند و به این ترتیب یکی از بزرگترین آزمایش‌های الگوی کاری و و تاثیرسنجی آن روی بهره‌وری رقم می‌خورد. 

بنابر اعلام مقامات و شرکت‌های شرکت کننده در طرح، این آزمایش به مدت شش ماه اجرا می‌شود و توسط شرکت «Day Week Global» با مشارکت اتاق فکر Autonomy (خودکنترلی) انگلستان، کارزار «تنها چهار روز کار در هفته» را آغاز می‌کنند. محققان دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و کالج بوستون نیز در اجرای این طرح و سنجش و ارزیابی نتایج آن شرکت می‌کنند. 

این آزمایش بر اساس مدل ۱۰۰:۸۰.۱۰۰ است؛ ۱۰۰٪ پرداخت برای ۸۰٪ کار، در ازای تعهد به حفظ بهره‌وری ۱۰۰٪ در کار! 

جو اوکانر، مدیر اجرایی گروه غیرانتفاعی Day Week Global، گفت که بریتانیا در اوج شرایط لازم برای طرح کار چهار روزه در هفته قرار دارد. وی می‌گوید: همانطور که ما از همه‌گیری خارج می‌شویم، شرکت‌های بیشتری به این موضوع پی می‌برند. مرز جدید رقابت، کیفیت زندگی است و این کار با ساعت کاهش یافته و متمرکز بر خروجی وسیله‌ای است که به آن‌ها مزیت رقابتی می‌دهد. 

برخی دیگر از شرکت‌های درگیر، آموزش، مشاوره در محل کار، مسکن، مراقبت از پوست، خدمات استخدام ساختمان و ساخت‌وساز، غذا و نوشیدنی، و بازاریابی دیجیتال را ارائه می‌کنند. 

محققان با هر یک از سازمان‌های شرکت‌کننده برای اندازه‌گیری تأثیر بر بهره‌وری در کسب‌وکار و رفاه کارکنان آن، و همچنین تأثیر بر محیط‌زیست و برابری جنسیتی کار خواهند کرد. 

آزمایشات چهار روزه در هفته‌ تحت حمایت دولت نیز قرار است اواخر امسال در اسپانیا و اسکاتلند آغاز شود. 

جولیت شور، استاد جامعه‌شناسی در کالج بوستون و محقق اصلی این طرح آزمایشی، این برنامه را یک «محاکمه تاریخی» علیه نظریه‌های قبلی بهره‌وری توصیف کرد. او می‌گوید: ما در حال تجزیه و تحلیل خواهیم بود که چگونه کارمندان به داشتن یک روز تعطیل اضافی، از نظر استرس و فرسودگی شغلی، رضایت شغلی و زندگی، سلامتی، خواب، مصرف انرژی، مسافرت و بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی پاسخ می‌دهند. هفته چهار روزه کاری عموماً به‌عنوان یک سیاست بردبرد و سود سه‌جانبه (دولت، کارگر و کارفرما) در نظر گرفته می‌شود؛ همچنین کمک به کارمندان، شرکت‌ها و حفظ منابع زمین و حتی حفاظت از آب و هوای زمین در برابر فعالیت‌های اقتصادی بشر، همگی از نتایج مثبت احتمالی تلاش‌های تحقیقاتی ما خواهند بود.

وایات واتس، ۲۵ ساله، رهبر تیم در شرکت «Platten's Fish and Chips»، می‌گوید: وقتی برای اولین بار شنیدم که قرار است ساعت‌های کمتری با همان دستمزد کار کنیم، با خودم فکر کردم،» چه مشکلی دارد؟ معمولاً من خیلی خسته هستم. از سر کار من انرژی ندارم، بنابراین امیدوارم داشتن این زمان اضافی برای استراحت سطح انرژی من را افزایش دهد.

یک فعال صنفی در انگلستان نوشته است: مفهوم قرن بیستمی یک هفته کاری پنج روزه دیگر بهترین گزینه برای کسب و کار و اقتصاد قرن بیست و یکم نیست. ما با قدرت اعتقاد داریم که یک هفته چهار روزه بدون تغییر در حقوق یا مزایا، نیروی کار شادتری ایجاد می‌کند و تأثیر مثبتی بر بهره‌وری کسب‌وکار، تجربه مشتری و مأموریت اجتماعی ما خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز