خبرگزاری کار ایران

علی‌اصغر آهنی‌ها مطرح کرد:

آموزش ایمنی و حفاظت کار باید از دبستان شروع شود/ ۸۸درصد حوادث کار به خاطر رفتار ناایمن و فقدان آموزش است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۲۲۲

علی اصغر آهنی‌ها گفت: ما نیازمند آموزش در زمینه بهداشت و ایمنی کار از دوره دبستان در مدارس هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وبینار ۲۸ آوریل روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای سال ۲۰۲۲ با همت انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران با شعار «برای ساختن فرهنگ موثر ایمنی و بهداشت حرفه‌ای همه با هم اقدام کنیم» روز پنجشنبه با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی، دولتی و متخصصین این انجمن برگزار شد. 

در ادامه این نشست علی اصغر آهنی‌ها (رئیس کمیسیون مالیات و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران) به ایراد سخنرانی مجازی پرداخت و گفت: ما نیازمند آموزش در زمینه بهداشت و ایمنی کار از دوره دبستان در مدارس هستیم. افرادی که در سطح ورود به کارگاه وارد می‌شوند، باید بتوانند حداقل دانش‌ها در این زمینه را از ابتدا داشته باشند. 

وی افزود: ما نیازمند یک سیستم تجزیه و تحلیل دقیق حوادث کار و کسب تجربه آموزشی در این زمینه برای جلوگیری از حوادث کار هستیم. اگر چنین اقدامات موثری صورت نگیرد، می‌تواند آثار و عواقب جبران ناپذیری رخ دهد. ما با دو بحث شرایط ناایمن و رفتار کاری نا ایمن مواجه هستیم. بیش از ۸۸درصد حوادث ناشی از رفتار نا ایمن عامل کار بوده و سهم محیط کار تنها ۱۲ درصد است. این آمار تکان دهنده است که به راحتی قابل حل است و مربوط به آموزش نیروی کار است که در این زمینه بسیار در کارگاه‌ها و محیط کار ضعیف هستیم. 

آهنی‌ها با تاکید بر اینکه حوادث کار آثار بسیار منفی اجتماعی بر خانوار کارگری و خود قربانی حادثه می‌گذارد، به ادامه سخنان خود پرداخت و گفت: در کشور ما ۸۵درصد افراد بازنشسته در مشاغل سخت و زیان‌آور نبوده است و رقم اصلی مشاغل سخت و زیان‌آور ۱۵درصد است. این درحالی است که بسیاری از این موارد با یک گوشی حفاظتی ساده یا یک عینک تخصصی یا ماسک ویژه می‌توانیم بسیار تاثیرات منفی را جلوگیری کنیم. 

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: در سازمان تامین اجتماعی که امروز در آستانه ورشکستگی است، توان آن را ندارد که بتواند از حجم بالای هزینه‌های جبران آسیب‌دیدگان مشاغل سخت بربیاید و در نتیجه ما باید شرایط ایمنی برای کاهش آسیب‌های ناشی از کار را لازم داریم. ما ضرورت این بازنگری در کاهش عوامل ایجاد کار سخت و زیان‌آور را حس می‌کنیم و می‌توانیم مشاغل را از سخت به زیان‌آور و از زیان‌آور به کار عادی بدل کنیم و شرط آن ایجاد امکانات، ابزارهای حفاظتی و آموزش لازم به نیروی کار است. 

وی با بیان آمارهای تکان دهنده ایران درباره شرایط نا ایمن و حوادث کار در سال‌های گذشته گفت: تجزیه و تحلیل مهندسی جامع در بحث حوادث کارگری، شرط اولیه جلوگیری از تکرار حوادث است. اصلاح شرایط ورود به محیط کار نیز ضرورت است و باعث از دست دادن نیروی کار مفید کشور شدیم و در بخشی از حوزه‌ها ما با کمبود نیروی کار بخاطر شرایط ایمنی نیز دچار شدیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز