خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب مطرح کرد:

شعار سال یعنی «تولید فناورانه» نقشه راه باشد/ چگونه چین از تولید سنجاق قفلی به اینجا رسید؟ / میلیون‌ها خانه خالی داریم؛ غیرمولدها هم «مالیات» نمی‌دهند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۱۸۰۴

دبیرکل خانه کارگر گفت: همه باید در راستای تحقق شعار سال حرکت کنیم تا شاید بتوانیم از بن بست فعلی بیرون بیاییم.

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) به خبرنگار ایلنا گفت: فرارسیدن سال ۱۴۰۱ هجری شمسی را تبریک می‌گویم و امیدوارم در سال جدید، برخی مشکلات مردم به خصوص مشکلات اقتصادی با همت و تدبیر مسئولان، حل و فصل شود. کارگران بیش از دیگر اقشار مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند، مشکلاتی که البته راه‌حل‌های ملموس دارد و با درایت و تدبیر، قابل حل است.

محجوب در ادامه به شعار سال جدید اشاره کرد؛ رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۱ را «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کرده‌اند. دبیرکل خانه کارگر در این رابطه گفت: رهبر معظم انقلاب، روی حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین مساله اقتصادی دست گذاشته‌اند؛ تاکید مکرر بر تولید آنهم «تولید فناورانه» می‌تواند اساسی‌ترین گرانیگاه اقتصادی کشور باشد. در دنیای معاصر، تنها اقتصادهایی توانسته‌اند از چرخه‌های سنگینِ بحران عبور کنند که به این طریقه‌ی تولید متوسل شده باشند. اگر آمار و داده‌های اقتصادی کشورهای پیشتاز در این عرصه را به دقت بررسی کنیم، می‌بینیم که با در پیش گرفتن استراتژی تولید فناورانه، نرخ صادرات آن‌ها ۴۰۰ یا حتی ۵۰۰ بار افزایش یافته است؛ هم اقتصاد ملی این کشورها و هم نرخ صادرات آن‌ها جهش پیدا کرده به گونه‌ای که از تراز منفی در مبادلات اقتصادی به تراز مثبت دست پیدا کرده‌اند.

جهش‌های اقتصادی بزرگ در تاریخ معاصر، از چین تا ترکیه

او در این زمینه به چند جهش اقتصادی در تاریخ معاصر اشاره کرد: در سال ۱۹۸۳، صادرات چین فقط حدود ۱۷ میلیارد دلار و ترکیبی از سوزن، قرقره و لباس‌های زیر مردانه بود که در نهایت از تولید پیراهن مردانه فراتر نمی‌رفت؛ شاید سنجاق قفلی، تنها محصولی باشد که قدیمی‌ها از چینِ آن روزها به یاد داشته باشند. در همان زمان ما ۲۳ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم. اما بعدتر چه اتفاقی افتاد؛ در فاصله‌ی ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۱، تراز خارجی چین به شدت دگرگون شد؛ در پایان این بازه زمانی، صادرات چین به ۳۰۰ میلیارد دلار رسید و در سال‌های بعدی صادرات این کشور بالاتر رفت و به نرخ‌های نجومیِ صدها میلیارد دلاری رسید. این جهش بزرگ در تاریخ معاصر چین، حاصل افزایش سریع تولیدات فناورانه بود. تولید فناورانه این کشور و در نتیجه نرخ صادرات آن، ۱۸۰ بار بزرگ‌تر شد و توانستند اقتصاد خود را به عنوان یک قدرت به جهان معرفی کنند.

محجوب افزود: در مالزی نیز که شاید شباهت‌هایی به اقتصاد ما داشته باشد، در کره جنوبی یا در همین کشورهای همسایه ما مانند ترکیه، با روی آوردن به اقتصاد فناورانه و با بسیج نیروها و امکانات در این مسیر، توانستند بیش از ده بار از ما جلو بیفتند و صادرات خود را به رونق و شکوفایی برسانند. در سایر بخش‌های جهان نیز چنین نمونه‌هایی بسیار است. پیش‌بینی می‌شد در دهه ۱۹۹۰ اقتصاد آمریکا در ورطه‌ای بیفتد که دیگر نتواند از آن بیرون بیاید اما با اولویت بخشی به اشتغال، آنهم اشتغال تعاونی و فناورانه که هم سبک بار و چابک بود و هم سودده، توانستند از ورطه‌ی بحران بیرون بیایند؛ از یکسو ارتقای دستمزدها و از سوی دیگر رونق اشتغال، دستاورد سوگیری‌های دهه ۹۰ در اقتصاد آمریکا بود. بنابراین وقتی به روند رشد اقتصادهای جهان در تاریخ معاصر نگاه می‌کنیم، تمام نمونه‌های موفق را در سمتِ تولید فناورانه می‌بینیم و به همین دلیل است که من معتقدم شعار سال مقام معظم رهبری، نسخه‌ای است که با نگرش دقیق اقتصادی و با لحاظ کردن تمام معیارهای موفقیت، ارائه شده است.

تولید فناورانه «نقشه راه» باشد

به گفته‌ی دبیر کل خانه کارگر، همه ما از دولتمردان و نمایندگان مجلس گرفته تا گردانندگان اقتصادی و طبقه کارگر باید اساس و جهت کار را در جهت تقویت این مسیر و تحقق شعار سال رهبری قرار بدهیم؛ او تاکید کرد: طبقه کارگر و مجموعه تشکل‌های کارگری به خصوص خانه کارگر، باید کنش‌های صنفی خود را این مسیر هدایت کنند؛ تحقق شعار سال، وظیفه‌ای است متوجه همه و همه باید در مسیر رونق اشتغال‌زایی با بهره گیری از تولید فناورانه بکوشیم.

محجوب مسئولیت بزرگی را متوجه دولت دانست: امیدواریم دولت محترم همانطور که در گفته‌های رئیس جمهور آمده، عملاً این موضوع – توجه به اقتصاد فناورانه- را به شکل نقشه راه ببیند، موضوعی که نباید از آن غفت شود. بدون تردید، اگر راهی باشد که ما را در مسیر اعتلای اقتصادی بیندازد و مشکلات را حل کند، همین راه است که منتج به نتیجه می‌شود، البته عوامل موثر دیگری هم هستند که باید در کنار این مقوله به کار گرفته شوند اما خود این جهت گیری و منطق و برنامه ریزی و عملیاتی کردن آن و قرار دادن همه‌ی بدنه دولت در مسیر رسیدن به این هدف، می‌تواند ما را به سرمنزل مقصود هدایت کند. مقام معظم رهبری در دو سال اخیر، بارها نسبت به اهمیت مساله تولید و اشتغال یادآوری کرده‌اند. باید بپذیریم اگر به دنبالِ «گریز از تورم» هستیم تنها با تولید فناورانه و با رشد صادرات به نتیجه می‌رسیم. رشد صادرات است که درآمد فرضی قابل ملاحظه به ارمغان می‌آورد و بازار پول و ارز را در جهت تقویت پول ملی، تنظیم می‌کند.

او استیلای دلالی بر تولید و اقتصاد را یک معضل اساسی دانست و گفت: غلبه‌ی سوداگری بر تولید، یکی از مشکلات اساسی امروز ماست. حتی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن با نگاه سودجویانه، نمونه‌ای از استیلای سوداگری بر اقتصاد است. مسکن کالای مصرفی بادوام است و نباید سرمایه‌گذاری اقتصادی تلقی شود. اما متاسفانه گروههای بسیاری، سرمایه‌گذاری در مسکن را تنها راه رسیدن به سود و ثروت دانستند و امروز میلیون‌ها خانه خالی در کشور داریم و هزاران خانواده که سرپناهی از آنِ خود ندارند و همین نشانه‌ی غلبه‌ی سوداگری است. حرکت در مسیر تولید دانش بنیان و افزایش صادرات، نیازمند تغییر این رویکردهای غلط است. بی‌شک اصلاحات اساسی اقتصادی به معنای سر خط قرار گرفتن تولید فناورانه، ما را از معضلات موجود نجات می‌دهد.

لزوم اصلاح نظام بانکی و نظام مالیاتی

به گفته‌ی دبیر کل خانه کارگر، تولید فناورانه واجد مختصات و ویژگی‌های خاصی است که یکی از آن ها، اصلاح نظام بانکی است و دیگری، اصلاح نظام مالیاتی. او در ارتباط با اصلاح نظام بانکی توضیح داد: تولید فناورانه یعنی مسیر بانک‌ها که در جهت وام دادن به سوداگران است، تغییر کند و راه اینها بسته شود. بایستی بانک‌های خصوصی کنترل شوند؛ شورای پول و اعتبار وظایف سنگینی دارد؛ باید اعتبار دهی به تولید فناورانه در اولویت قرار بگیرد و بنابراین، اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی، یکی از پیش شرط‌های اساسی است.

محجوب به لزوم اصلاح نظام مالیاتی کشور اشاره کرد: باید سیاست‌های مالی مناسب توسط وزارت اقتصاد و دارایی، ابلاغ و اعمال شود. متاسفانه امروز به جای سوداگران، مولدان مالیات می‌دهند؛ ما با مالیات مخالف نیستیم، مالیات مهم‌ترین ابزارِ ضد تورمی است اما نباید بار اصلی بر دوش بخش مولد آنهم فناورانه باشد. نظام اخذ مالیات باید عادلانه و منصفانه باشد به گونه‌ای که از فعالیت‌های غیر مولد حداکثر مالیات را بگیرند. بار اصلی مالیات را بر دوش غیرمولدها بیندازند تا مولدها پا بگیرند و رشد کنند.

دبیرکل خانه کارگر در پایان جمع‌بندی کرد: تمام برنامه‌های کشور، همه قراردادهای دولت و کل ساختار خدمات گرفتن از مجموعه‌ها و نهادها، باید در جهت شعار سال قرار بگیرند و بازتنظیم شوند. همه باید زیر بار این موضوع بروند؛ کارمندان دولت می‌توانند نبوغ فراوان داشته باشند ودر همراهی سایر گروه‌ها، تولید دانش بنیان را در عمل، عینیت ببخشند. همه باید در راستای تحقق شعار سال حرکت کنیم تا شاید بتوانیم از بن بست فعلی بیرون بیاییم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز