خبرگزاری کار ایران

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

صنایع ما دانش بنیان نشوند، بدون حمایت دولتی محکوم به فنا هستند/ نهادی فراقوه‌ای هر ۶۰ روز عملیاتی شدن شعار سال را ارزیابی کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۰۶۶۶

نماینده پیشین مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه‌ای خارج از دولت و خارج از نهاد سه قوه، بیاید عملیاتی شدن شعار امسال را ارزیابی کند. یعنی این شعار هر ۶۰ روز یک بار، یعنی ۶ بار تا پایان سال رصد شود و تا پایان سال به حال خود رها نشود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره انتخاب شعار سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری با عنوان «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» گفت: اگر شعار را به سه بخش تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تقسیم کنیم، در رابطه با تولید و اشتغال‌آفرینی دیگر تقریباً بحثی در کشور وجود ندارد و کاملاً محرز، روشن و مشخص است. اما فکر می‌کنم رهبری یک کلمه کلیدی را مابین تولید و اشتغال گذاشت که آن حلقه مفقوده را پر کند و آن کلمه «دانش‌بنیان» است.

وی افزود: کلمه دانش‌بنیان به این منظور آورده شده است که طبق بررسی‌های انجام شده طی این سال‌ها درباره تولید و اشتغال صحبت شده، اما تحقق پیدا نکرده است. فکر می‌کنم برای پرهیز از روش‌های سنتی، رفتن به سوی دانشگاه، استفاده از علم جدید و جوان‌ها، آن حلقه مفقوده بود که امسال رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند.

این نماینده پیشین مجلس افزود: ما در بحث دانش بنیان می‌دانیم، آن چیزی که مدنظر قرار گرفته، هم‌افزایی علم و ثروت یعنی وسعت اقتصاد دانشی، تحقق اهداف علمی و اقتصادی، تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر با ارزش افزوده فراوان است. چه زمانی این شعار تحقق پیدا می‌کند؟ آیا بدون حضور دانشگاه و جوانان این شعار عملیاتی می‌شود؟ 

ایمن آبادی تصریح کرد: فکر می‌کنم چون دنیا از این موضوع نتیجه گرفته، الان انگشت رهبری به این سمت رفته است که شما به جای آنکه دنبال کارهای سنتی باشید و امروز بتوانیم در اقتصاد دنیا حرف بزنیم، باید با توجه به رشد علمی که در کشور وجود دارد، به سمت دانش بنیان حرکت کنید.

وی افزود: این موضوع زمینه را برای به‌کارگیری هر چه بیشتر توانمندی‌های دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی در جامعه زیادتر می‌کند. متخصصان، نوآوران، مخترعان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی در جهت رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاری‌سازی ترغیب می‌شوند، بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی به بهره‌گیری از یافته‌های این مراکز سوق پیدا می‌کنند و یک ارتقای فرهنگ عمومی کارآفرینی در جذب و تبدیل ایده‌ها به محصول و اشتغال ایجاد می‌شود.

ایمن‌آبادی در ادامه تاکید کرد: نکته‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که دانش‌بنیان بودن فقط در اختیار داشتن دانش فنی از صفر تا ۱۰۰ یک محصول با فناوری روز نیست. دانش‌بنیان بودن یک فرهنگ است. مستلزم این است که علم، دانش و فناوری در کنار دانش بالا قرار بگیرد. شاید برای‌تان جالب باشد، یک باغ یا یک زمین کشاورزی هم می‌تواند دانش‌بنیان باشد ولی یک کارخانه تولید محصولات با فناوری‌های به‌روز الزاماً دانش‌بنیان نیست.

ایمن آبادی همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: یک مجموعه دانش‌بنیان، دانش و فناوری کافی در اختیار دارد که اگر سلیقه‌ها و نیازها عوض شود، بتواند متناسب با آن نیازهای جدید مشتریانش عکس‌العمل مناسب را داشته باشد و سریعاً محصول جدید منطبق با خواسته‌های به‌روز مشتریان تولید کند. 

این نماینده پیشین گفت: نوکیا یک شرکت عظیم دانش بنیان و در مرز فناوری بود که فقط یکدم فرهنگ دانش بنیان بودن را فراموش کرد و امروز نابود شده است. صنایع ما هم اگر دانش بنیان نشوند، بدون حمایت دولتی محکوم به فنا هستند، نمونه بارزش خودروسازی ماست. یک مجموعه دانش بنیان واقعی و توسعه یافته به حمایت دولت نیاز نداره، امیدوارم سیاست‌های صحیح دولتی امروزه در ده سال آینده منجر به توسعه درست اقتصاد دانش بنیان بشود که در آن صورت مشکل اشتغال در کشورمان حل خواهد شد، ارزش پول ملی افزایش پیدا می‌کند و بصورت واقعی از درآمد حاصل از فروش نفت خام بی نیاز خواهیم شد. لازمه این امر هم حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه نسل سوم است که در این صورت زنجیره فناوری در دانشگاه تکمیل شده و دانشگاه با توسعه فناوری‌های به‌روز پشتیبان صنایع خواهد شد.

ایمن آبادی همچنین تصریح کرد: سال ۸۹ قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها تصویب شد، پس نیاز به قانون نداریم. نکته دیگر آنکه ما باید کاری کنیم، برای اینکه متأسفانه با این شعارها خوب برخورد نمی‌شود. در مورد این شعارها مطالعه و کار شده است و نیاز جامعه احصا شده است.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم مجموعه‌ای خارج از دولت و خارج از نهاد سه قوه، بیاید عملیاتی شدن شعار امسال را ارزیابی کند. یعنی این شعار هر ۶۰ روز یک بار، یعنی ۶ بار تا پایان سال رصد شود و تا پایان سال به حال خود رها نشود. بررسی شود در حرکت در زمینه دانش‌بنیان به منظور افزایش تولید و ایجاد اشتغال، چه اتفاقی برای کشور افتاده است. خواهش می‌کنم روی این موضوع، گزارش‌دهی، گزارش‌گیری، ارزیابی گزارش‌ها و اینکه پیشرفت فیزیکی، مادی و معنوی شعار چقدر بوده، اهتمام جدی شود.

وی گفت: امیدوارم امسال مکانیزمی برای رصد تحقق این شعار با توجه به محوریت دانش‌بنیان بودن آن وجود داشته باشد. اگر دانش‌بنیان حل شود، تولید حل خواهد شد و اگر تولید حل شود، اشتغال هم به نتیجه خواهد رسید. نکته کلیدی رهبری معظم انقلاب برای استفاده از جوانان تحصیل کرده و اینکه آنها به به سمت مسائل علمی، تحقیقی، پژوهشی و تجاری‌سازی تحقیقاتی که دارند سوق دهیم، است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز