خبرگزاری کار ایران

بیانیه بازنشستگان کارگری و کارمندی تامین اجتماعی در مخالفت با واگذاری «بانک رفاه کارگران»

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۱۰۱۸

کارگران و کارمندان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی، در بیانیه‌ای مخالفت خود را با واگذاری سهام بانک رفاه کارگران اعلام کردند.

به گزارش ایلنا، کارگران و کارمندان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی، در بیانیه‌ای مخالفت خود را با واگذاری سهام بانک رفاه کارگران اعلام و دلایل خود را تشریح کردند. در بیانیه این گروه آمده است:

با توجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی با واسطه و وکالت از سوی صاحبان سرمایه یعنی بیمه پردازان و بازنشستگان نسبت به تاسیس بانک رفاه کارگران اقدام نموده است، واگذاری سهام این اشخاص که به واسطه سازمان تامین اجتماعی موسس بانک بوده‌اند، بدون رضایت آنان وجه شرعی ندارد و در این خصوص شورای نگهبان چون سازمان تامین اجتماعی نهاد عمومی غیردولتی تلقی می‌شود، آن را به عنوان «بیت‌المال» قلمداد کرده و دچار اشتباه مصداقی شده و مصوبه واگذاری سهام بانک را تایید نموده و با تایید مصوبه تعرض به اموال حق الناس وارد شده و بر اساس واقعیت و مستند به قوانین و اسناد متقن رعایت حقوق عامه و حفظ مالکیت کارگران و کارمندان مشمول قانون تامین اجتماعی بر بانک رفاه کارگران که حاصل دسترنج آنان است، لازم است.

۱- مطابق دادنامه شماره ۶۸۴ مورخ ۱۳/۸/۱۳۸۶دیوان محترم عدالت اداری، قضات شریف هیات عمومی دیوان عدالت اداری بر غیر دولتی بودن بانک رفاه کارگران و مالکیت سازمان تامین اجتماعی صحه گذارده و ارتباط دولت با بانک رفاه کارگران را محدود به اعمال نظارت بانک مرکزی بر آن بانک (مشابه سایر بانکها) دانسته است. به عبارتی نظارت بانک مرکزی در انجام وظایف اداری بانک مرکزی است و نه سهامداری و مالکیت دولت.

۲- بانک رفاه کارگران بر اساس و مستند به اصل ۴۴ قانون اساسی دولتی نبوده و جزء بانک‌های حاکمیتی نیست و متعلق به کارگران و کارمندان شاغل و بازنشسته بیمه‌پرداز تامین اجتماعی می‌باشد.

۳– بانک رفاه کارگران موسسه‌ای مردمی، خصوصی واقعی، نماد مالکیت و مشارکت واقعی بخش خصوصی است که به‌منظور حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و اندوخته‎‌های بیمه‌پردازان و از محل سرمایه‌گذاری بیمه‎‌پردازان شاغل و بازنشسته در سال ۱۳۳۸ تاسیس گردیده است. 

۴-سازمان تامین اجتماعی از ابتدا متعلق به کارگران و کارمندان بیمه‌پرداز و بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی بوده و از منظر حقوقی این سازمان وکیل و بیمه پردازان شاغل و بازنشسته مشترک این سازمان موکل است و شخص ثالث به بهانه ارتباط با وکیل نمی‌تواند برای اموال موکل که در نزد وکیل به امانت است، تصمیم‌گیری و مداخله کند. 

۵- سازمان تامین اجتماعی علاوه بر اینکه مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی دولتی نیست؛ بلکه یک موسسه غیردولتی است که بنا به ضرورت و دوراندیشی تاسیس گردیده است تا حافظ منافع و سرمایه‌های بیمه پردازان و بازنشستگان باشد، حقیقتا سازمان تامین اجتماعی متعلق به صاحبان اصلی آن یعنی کارگران و کارمندان بازنشسته و شاغل مشمول است.

۶- مدیریت این سازمان جنبه انجام امور وکالتی به نمایندگی از صاحبان اصلی سرمایه را دارد و نمی‌توان مایملکی که متعلق به موکل است و برای حفظ و نگهداری نزد وکیل به امانت گذارده شده را مایملک وکیل دانسته و در آن تصرف نمود. علاوه برآن سازمان تامین اجتماعی نهادی غیر دولتی و خصوصی است و ارتباط دولت با این سازمان باید کمک به صیانت و حفاظت اندوخته‌های مجموعه بیمه پردازان و بازنشستگان کشور باشد که اتباع جمهوری اسلامی ایران است و نه اجبار به فروش سهام بانک. 

۷-سازمان تامین اجتماعی بنیانی مردمی و خصوصی دارد و موکل بازنشستگان و بیمه پردازان در نگهداری و مدیریت اموال آنان است و ارتباط دولت با آن به جهت حفظ و نگهداری از اندوخته‌ها و داشته‌های آن باید باشد که به کارگران و کارمندان شاغل و بازنشسته تعلق داشته و از کم برخوردارترین و ضعیفترین افراد جامعه از نظر اقتصادی هستند وگرنه سازمان تامین اجتماعی بنیانی مردمی و یک نهاد حق الناسی بوده و اندوخته‌ها و داشته‌های آن متعلق به بازنشستگان و بیمه پردازان است و داشته‌های آن از مصادیق بارز حق‌الناس و امانت مردم است که ماحصل سرمایه‌گذاری بیمه ‎شده و مستمری‌‎بگیر زحمتکش کارگری و کارمندی است که ریال به ریال آن جمع آوری شده است.

۸- بانک رفاه کارگران موسسه مردمی و خصوصی و نماد مالکیت و مشارکت واقعی بخش خصوصی و مردمی واقعی است و این بانک به‌منظور حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر و اندوخته‎‌های بیمه‌‎شدگان در سال ۱۳۳۷ با مشارکت و سرمایه بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی تأسیس گردیده است مقرر گردیده است که مازاد درآمد بر هزینه سازمان تامین اجتماعی از طریق بانک رفاه کارگران اندوخته‎‌گذاری و سرمایه‎‌گذاری شود و به‌همین دلیل در سال ۱۳۳۷ بانک رفاه کارگران با مشارکت مالی کارگران و کارمندان بازنشسته مشمول سازمان تامین اجتماعی تأسیس گردیده است.

۹–بانک رفاه کارگران ماحصل عرق جبین بازنشستگان تامین اجتماعی با جمعیتی بیش از ۵۰ درصد کشور است و اندوخته‌های آن برای دوران بازنشستگی آنان است. 

ما به عنوان صاحبان سرمایه و ماهیت وجودی سازمان تامین اجتماعی، و به عنوان مالکان بانک رفاه کارگران خواهان رعایت حقوق حقه خود و حق مالکیت خودمان توسط دولت است و هرگونه فشار و دست اندازی بر اموال و املاک و سهام و متعلقات این بانک را امری خلاف دانسته و خواهان ابطال هرگونه تصمیم و اقدام برای اجبار به فروش سهام این بانک به هر شخص حقیقی و حقوقی هستیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز