خبرگزاری کار ایران

درخواست ۱۵۰ شرکت بخش خورشیدی کشور از وزیر کار برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۹۸۱

فعالان عضو انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) در قالب 150 شرکت از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند که با پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به نیروگاه های خورشیدی از استمرار فعالیت های آنها حمایت کند.

به گزارش ایلنا، جمعی از فعالان عضو انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر درباره اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر یادداشت هایی را که خطاب آنها به حجت الله عبدالملکی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) است، نوشتند. خواست این عده توجه بیشتر وزارت کار به موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر است. 

متن یادداشت‌های این گروه به شرح زیر است:

کم توجهی به نیروگاه‌های خورشیدی خانگی

نسترن رفیعی (مدیر کارگروه نیروگاه‌های خورشیدی خانگیِ انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر) نوشت: پیرو جلساتی که در ساتکا برگزار شد، و شرکت‌هایی از سراسر کشور حضور داشتند، تاکنون چندین بار از طرف انجمن در سال‌های گذشته از وزارت کار درخواست کرده‌ایم که موضوع انرژی خورشیدی خانگی را به لیست موضوعات تسهیلات خود از جمله رشته‌های مشاغل خانگی اضافه کند، ولی وزارت کار هر بار بصورتی این موضوع را نادیده گرفته است. در نهایت در انجمن تصمیم گرفته شد که کلیه شرکت‌ها در نامه به وزارت کار و همچنین نمایندگان مجلس بار دیگر این درخواست خود را مطرح کنند و پافشاری کنند تا این بار به نتیجه برسیم. وزارت کار تاکنون بیش از ۳۳۰ رشته مشاغل خانگی تعریف کرده است ولی نیروگاه خورشیدی خانگی هنوز جزو این رشته‌ها نیست.

رفیعی با اشاره به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یکی از موتورهای اشتغال در جهان شناخته می‌شوند، و حدود ۱۱ میلیون شغل در جهان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد شده است، در ادامه آورد: در صورت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در کشور، شرکت‌هایی که در زمینه‌های تولید تجهیزات، طراحی و مهندسی، پیمانکاری، تعمیر و نگهداری و… فعال هستند، می‌توانند توسعه پیدا کنند و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر موجب می‌شوند که صنایع مرتبط دیگر نیز در کشور به حرکت درآیند و توسعه پیدا کنند. اگر نیروگاه‌های خورشیدی خانگی توسعه پیدا کنند، شرکت‌های پیمانکار سامانه‌های خورشیدی که در سال‌های گذشته در بعضی استان‌های کشور شکل گرفته‌اند، در همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور و در مناطق روستایی شکل گرفته و از نیروهای بومی برای نصب سامانه‌های خورشیدی استفاده می‌کنند. این امر موجب ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه می‌گردد. 

وی در ادامه آورد: در صورت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در کشور، با توجه به اینکه نیروگاه‌های خورشیدی نیاز به ۲۰ سال تعمیر و نگهداری و پایش وضعیت دارند، شرکت‌های تعمیر و نگهداری در سراسر کشور شکل می‌گیرند که قطعا از نیروهای بومی محل استفاده کرده و برای آنان ایجاد اشتغال خواهد شد. 

وزارت کار به پتانسیل نیروگاه‌های خورشیدی در اشتغال توجه نکرد 

سیدمحمدجواد موسوی (نایب رئیس کمیته تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق) هم در یادداشتی ضمن اظهار نارضایتی از اینکه علیرغم وجود جوانان تحصیلکرده و آماده به کار در سراسر کشور از یک طرف، و پتانسیل بسیار بالای انرژی خورشیدی ایران از طرف دیگر، سهم کشور ما از این اشتغال ناچیز است، اضافه کرد: باعث تعجب است که وزارت کار تاکنون به پتانسیل نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در اشتغال‌زایی توجه نکرده است. در صورت فراهم کردن زمینه‌های مناسب، نیروگاه‌های خورشیدی خانگی به سرعت و در مقیاس وسیع قابل توسعه هستند و در نتیجه پتانسیل ایجاد اشتغال در سراسر کشور خصوصا مناطق روستایی و عشایری وجود دارد. شرکت‌های فعال در انرژی خورشیدی در این نامه‌ها سعی کرده‌اند که این موضوع را به وزیر جدید کار یادآوری کنند. 

موسوی ضمن اشاره به کسری برق در کشور که موجب خاموشی واحدهای صنعتی و خانگی به صورت، در ادامه نوشت: با توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در مقیاس وسیع، تولید برق در محل مصرف خانگی و با کمترین تلفات صورت می‌گیرد. گرچه ظرفیت هر نیروگاه کم است، ولی چون تعداد نیروگاه‌ها بصورت جهشی افزایش می‌یابد، می‌تواند بخش قابل توجهی از مصرف خانگی را پوشش دهد، چنان که در کشوری مانند آلمان تاکنون حدود دو میلیون نیروگاه خورشیدی خانگی احداث شده است. 

۱۰ درصد از پتانسیل صنعت تجدیدپذیر کشور نیز بالفعل نشده است

حمیدرضا صالحی (رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران) هم ضمن اشاره به پتانسیل بسیار زیاد کشور در صنایع مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، نوشت: در کشور، در زمینه تولید تجهیزات، در زمینه طراحی و مهندسی، در پیمانکاری، و همچنین در زمینه تعمیر و نگهداری پتانسیل بسیار بزرگی وجود دارد که هنوز ۱۰ درصد از این پتانسیل نیز بالفعل نشده است. اگر دولت جدید به صورت جدی وارد بحث تجدیدپذیر شود، موضوع اشتغال و برق را توامان هدف قرار داده است. انتظار از وزارت کار و خصوصا معاون اشتغال این وزارتخانه این بوده است که تاکنون تسهیلات مناسب را برای نیروگاه‌های خورشیدی خانگی فراهم می‌کرده است. 

اشتغال تولید کنندگان تجهیزات انرژی خورشیدی

سعید شریعتی (مدیر کارگروه ترویج انجمن ساتکا) هم در متنی ضمن اشاره به توان بالای تولیدکنندگان داخلی، نوشت: با توسعه نصب نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در کشور، شرکت‌های تولید کننده تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی که اکنون تعداد بسیار محدودی بوده و از کمبود بازار ناراضی هستند، در کشور گسترش یافته و تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کنند. لذا موجب ایجاد اشتغال برای شرکت‌های تولید کننده می‌گردد. کشور ایران نباید این فرصت را از دست بدهد. صنعتگران ما توانمندی بسیار بالایی دارند.

وی افزود: توسعه نیروگاه‌های خورشیدی خانگی خود موجب ترویج استفاده از برق پاک در کشور است. 

ایجاد درآمد پایدار ۲۰ ساله برای خانواده‌ها

سیدمحمدجواد موسوی (عضو انجمن ساتکا) هم ضمن اشاره به خرید تضمینی برق توسط شرکت‌های توزیع برق و ایجاد درآمد پایدار ۲۰ ساله برای مالک نیروگاه خورشیدی خانگی، در یادداشتی یادآور شد: چه چیزی ارزشمندتر از اینکه ضمن تولید برق پاک که نیاز کشور است، کمک درآمد پایدار نیز برای خانواده‌ها ایجاد شود. همچنین در مناطق کشاورزی که با کمبود آب روبرو هستند، در صورت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی نیاز به کشاورزی و مصرف آب کاسته شده و شتاب مهاجرت از روستاها به کلان شهرها و تخلیه مناطق روستایی و مرزی کاهش می‌یابد. 

در انتهای نامه شرکت‌ها به وزیر جدید کار، اشاره شده است که تاکنون بیش از ۳۳۰ رشته در سامانه مشاغل خانگی تعریف شده و اجازه دریافت تسهیلات دارند، لذا درخواست می‌شود موضوع انرژی خورشیدی نیز در سامانه مشاغل خانگی درج گردد تا متقاضیان نصب نیروگاه‌های خورشیدی خانگی بتوانند از این فرصت بهره‌مند گردیده و موجب توسعه این مناطق و ایجاد اشتغال گردند. پیش‌بینی می‌شود تعداد متقاضیان تسهیلات برای نیروگاه‌های خورشیدی خانگی به دو هزار عدد در سال برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز