خبرگزاری کار ایران

نخستین رزمواره شهدای مدافعان حرم خان طومان در ساری؛

از بازخوانی رشادت کبوتران آسمانی خان طومان تا اشک های سوزناک حاضرین

asdasd
کد خبر : ۶۲۳۱۸۱

نمایش صحنه‌ای گوشه ای از رشادت‌های شهیدان خان طومان و تکفیری‌ها همراه با صوت حزن‌آلود مداحی در حالی برگزار شد که ستاره های بیشماری درآسمان پارک‌موزه دفاع مقدس نظاره گراین صحنه بودند اما چشمان مدعوین این مراسم بارانی شده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، زمانی نام خان‌طومان بر زبان اهالی مردم ایران جاری شد که شماری از مردان مبارز، نیروهای فاتحین تهران، شیرمردان پاسدار کربلای مازندران و ده‌ها شهیدی که از گوشه و کنار ایران اسلامی برای دفاع  از حرم اهل‌بیت تحت عنوان "مدافعین حرم" حماسه ساز جبهه حق علیه باطل شدند.

گرچه خان‌طومان را بیشتر به نام یک شهرک می‌شناسند اما در واقع این منطقه روستایی در جنوب غربی حلب سوریه است که در فاصله 10 تا 15 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد.

این منطقه از آن جهت حائز اهمیت بوده که راه استراتژی کمک‌رسانی تروریست ها به مناطق جنوب حلب محسوب می‌شد.در اوج جنگ،تروریست‌های النصره از طریق جاده خان‌طومان اقدام به جابجایی مهمات و اسلحه به جنوب سوریه می‌کردند.

خان‌طومان در این سال‌ها دیگر نامی غریب از سرزمینی دور نیست، یادآور آلاله های شهیدی است که در بهار اردیبهشت کبوترحرم شدند.

یدالله قنبری، محمود رادمهر، سید جواد اسدی، حسین مشتاقی، رحیم کابلی، محمد بلباسی، سید رضا طاهر، علی عابدینی، علیرضا بریری، علی جمشیدی ، رضا حاجی زاده ، حسین رجایی فر  و سعید کمالی سیزده کبوتری بودند که ازدیارعلویان در منطقه خان‌طومان آسمانی شدند.

باری دیگر پس ازجنگ تحمیلی ایران و عراق و رشادت های دلاورمردانه رزم آورم و غیور مردان خطه شهید پرور مازندران اینبارپس از سه دهه از پایان حماسه کربلای ایران در جبهه‌های غرب و جنوب، حماسه‌ای دیگر به دست کربلاییان مازندران در آن سوی مرزهای ایران در دفاع از حرم اهل بیت رقم خورد.

در سال 95 بهارسبزمازندران با خون پاک 13 شهید اردیبهشت ماه به رنگ خون شد و نامشان هنوز همچون ستاره‌هایی درخشان در سینه تاریخ، راه را به اهل آسمان نشان می‌دهد.

شهدایی از نسل انقلاب و نسل بعد از انقلاب که الگوی نسل امروز معرفی شده اند.

دوسال ازآسمانی شدن فرزندان این خطه درخان‌طومان می‌گذرد .اینبار دعوت نامه‌ای عمومی برای مردم شهردرفضای محیطی مرکزمازندران به تصویر کشیده شد «اهالی شهر همه دعوتید» به رزمواره و نمایش بزرگ اردیبهشت مقاومت دربزرگترین پارک موزه دفاع مقدس درشمال کشور.

نخستین رزمواره شهدای مدافع حرم درفضای معنوی با حضورقشرعظیمی ازمردم وخانواده های معظم شهدا بویژه شهدای مدافع حرم در پارک موزه دفاع مقدس که به صورت هنرمندانه ارزش های دفاع مقدس در آن بازآفرینی شده بود برگزارشد.

** «کُلنا عَباسِکَ یا زینب»

ورودی پارک موزه مزین به عبارت زیبای«کُلنا عَباسِکَ یا زینب» بود پس از گذر از دروازه ورودی به  یادمان والفجرهشت که گوشه ای ازنبرد رزمندگان در جبهه‌های حق علیه باطل را به نمایش گذاشته بود متصل می شد.

آهنگ محزون ، صدای رگبار و غرش تانک و طنین" یازهرا "در فضای پارک موزه شنیده می شد ، بی شک خاطرات و رشادت های رزمندگان را برای کسانی که درجنگ حضور داشتند را زنده می‌کرد.

استقرار تجهیزات و ماشین آلات جنگی که اثرات باقیمانده ازفضای جنگ بود در این پارک موزه خودنمایی می کرد که کودکان  بر روی آن سوار شده و خوشحالی می کردند.

پل" بعثت" حدفاصل یادمان والفجر‌هشت و جایگاه برگزاری مراسم  که مزین به پرچم های سبز و قرمز بود عاشقان و شیفتگان شهدا را به سمت برگزاری مراسم هدایت می کرد.

 مردمی که همراه با صوت الله اکبر و غرش هلی کوپتر نظاره گر رزمندگانی بودند که بصورت نمادین در میان نیزارها از جانفشانی های خود را به نمایش گذاشته بودند

برنامه با حضور جمع کثیری از مردم مازندران ، خانواده های شهدا و مسئولین استانی و شهرستانی اجرای خوب مجری توانمند آغاز و با روایت گری حجت‌الاسلام ترابی نسب که خود از بازمانده های خان‌طومان بود ادامه پیدا کرد.

این مراسم متفاوت از دیگر برنامه‌های روتینی چون یادواره های شهدا و همایش ها بود که برگزار می شد ، همایش به دور ازسخنرانی روایت‌گری جبهه خان‌طومان و همچنین اجرای نمایش صحنه‌ای رشادت‌های شهدای خان طومان بود که بااستقبال پرشورمردم همراه شد.

نمایش صحنه‌ای گوشه ای از رشادت‌های شهیدان خان طومان و تکفیری‌ها همراه با صوت حزن‌آلود مداحی در حالی برگزار شد که ستاره های بیشماری درآسمان پارک‌موزه ، نظاره گراین صحنه بودند اما چشمان مدعوین این مراسم بارانی شده بود.

 

**قیمت فرزندانتان چند!

پخش کلیپ از وداع شهدای مدافع حرم با خانواده‌های خود و بیان دردل‌های خانواده‌های شهدای مدافع حرم نیز مورد توجه حاضرین قرار گرفت، به ویژه گلایه های برخی از خانواده ها شهدا از اینکه گفته می شود مدافعان حرم برای پول به سوریه و عراق رفتند.

مادری گفت:حاضرم خانه ی خودم و فرزندانم را بفروشم پولش را در اختیار آنانی قرار دهم که می گویند فرزندامان برای پول رفتند تا فرزند خود را به من بسپارند تا پیکرش را تحویل بگیرند؟!

بخش دیگر از کلیپ شیون کودکانی را نشان می دهد که پی پدر تا درب خروجی می دوند و مانع از رفتن او می شوند همراه با گریه های سوزناک این کودکان معصوم ،صدای ناله های کسانی که این صحنه را می بینند به وضوح شنیده می شود.

همسر  شهید مدافع حرم دیگری می گوید بر این باورم که شهیدان زنده اند و بر اعمال ما نظارت دارند اما همچنان منتظرم که همسرم برگردد من و دو فرزندم بدون او نمی توانیم زندگی کنیم.

** طنین لالایی مادر مدافع حرم در فضای پارک موزه دفاع مقدس

نوای لالایی مادر شهید مدافع حرم از یکی از روستاهای مازندران در میان حزن و اندوه انبوه جمعیت حاضر در این رزمواره طنین انداز شد گویی هنوز منتظر شهید جاوید الاثر خود است و اشکهای مادرانه اش از گوشه ی چشمش جاری می شود.

و مادران شهیدی که در این مراسم با ناله های این مادر شهید همنوا می شوند و سیل اشک بر گونه های آنان نیز جاری می شود.

تمثال مبارک شهدای خانطومان که لحظه به لحظه بر مانیتور مراسم نمایش گذاشته می شود و نوای موسیقی محزون همراه با روایتگری حماسه خانطومان اشک هر بیننده ای را بر گونه هایش جاری می کند.

اینبار زنان و کودکان اسیر با چادرهای خاکی که به دست تکفیری ها اسیر شده بودند بر روی صحنه دیده می شد و از سویی دیگر دو خودرو حامل تکفیری ها که بیرحمانه بر آنان می تاختند و زنان را بر خودرویی حمل کرده و گریختند.

 به ناگاه صدای شلیک و گلوله بیشتر شده و نیروهای مدافع حرم و نیروهای انقلابی با شبیخون به تکفیری ها زنان را آزاد کرده عده ای را به اسیری گرفتند و یکی از همرزمانشان را که در این نبرد به شهادت رسیده بود را با صدای مداح اهل بیت میثم مطیعی بر دوش حمل کرده و تشییع کردند.

نکته ی قابل توجه صدای شلیک گلوله های مشقی بود که در میان جمعیت با اجرای این صحنه شنیده شد ترس ناشی از این صدا که در چهره ی برخی حاضرین پیدا بود.

** با افتخار علم مهدی موعود را در عصر انتظار به دوش می کشم

مهدیه دخترشهید حسن رجایی‌فرشهید مدافع حرم از شهرستان بابل که با صدای بلند اعلام کرد منم مهدیه دخترپرورش یافته درمهد اهل بیت که مفتخرانه علم مهدی موعود را درعصرانتظاربه دوش می کشم

دختری ازنسل آلاله‌های چشم نواز ولی به خون نشسته بهاری ، دختری با بیرق سرخ اردیبهشت سبز مقاومت، اردیبهشتی که به اندازه ایستادگی مردمان در برابر ظالمان ، اردیبهشتی به ستبری و سرسبزی سلسله جبال البرزو زاگرس. منم مهدیه نماینده دریای خروشان  نسل آخرزمانی .

آمده ام به نمایندگی ازهمه‌ی نوجوانان این مرز و بوم با شما آسمانی ها اینگونه تجدید میثاق کنم و پیمان ابدی ببندم پیمانی همچون آسیه تا منجر به ویرانی کاخ فرعونیان زمان شوم . پیمانی همچون خدیجه همه ی سرمایه وجودم رادر راه اعتلای اسلام ببخشم.

**  با ولایت رهسپاریم تا شهادت

پیمانی همچون زهرا تا مرز رهایی از بند جهالت و بربریت یعنی شهادت با ولایت بمانم .

پیمانی همچون زینب که با صبوریم مصائب و مشکلاتی را که دشمنان بر من روا می دارند پشت سر نهم.

گفتم زینب ؛خوب است به جهانیان بگویم ما فرزندان ایران اسلامی ازمکتب اهل بیت آموخته‌ایم که هم حسین باشیم و هم برای حسین زینب و هم زینب باشیم و هم زینب برای عباس.

اگرمی گوییم «کُلنا عَباسک یا زینَب » این عبارت ازعمق

جانمان برمی خیزد واین جمله  راهبرد حیات این دنیایی ماست ، این یک شعار که لقلقه زبان شود نیست ،این عبارت طوفان زا برخواسته از غیرت وعزت اقتداراست و اساره چکیده آیات الهی است که امروزه با افتخار از زبان ما جاری می شود ما از حسین تا زینب را سرشار از اینگونه مفاهیم پیموده ایم.

ما برای به دست آوردن راه درست حسین را برگزیده ایم این قاموس  و معبر سرخ را ،یعنی پلکان آسمان شهادت را برگزیده ایم .

«کلنا عباسک یا زینب» یعنی آمریکا ، تو در برابر پرورش یافتگان مکتب روح الله  یعنی سید علی هیچ غلطی نمی توانی بکنی.

«کلنا عباسک یا زینب» یعنی اسرائیل ای غده سرطانی ،مرگت فرا رسیده است ما تو را در گامهای قربة الهی خودمان له خواهیم کرد.

«کلنا عباسک یا زینب» یعنی ما تا آخر ایستاده ایم و با ولایت رهسپاریم تا شهادت .

حسن ختام برنامه رضایتمندی حاضرینی بود که در این مراسم حضور داشتند و با ابراز خرسندی از اجرای چنین برنامه که رشادت های مدافع حرم را به تصویر کشیده بودند پارک موزه را ترک کردند.

مازندران 42 شهید مدافع حرم دارد که 15 شهید جاوید الاثر هستند.

زهرا شریفی

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز