خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مازندران گزارش می دهد؛

کارگران ساختمانی مازندران در انتظار تحقق کامل پوشش بیمه ای/ ۶۵۰ هزار کارگر ساختمانی در صف بیمه تأمین اجتماعی/ سهم استان از این تعداد ؛ 25 هزار نفر

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۰۳۲

بیمه همواره یک از اصلی ترین و مهم ترین دغدغه جامعه کارگران ساختمانی بوده و هست و کارگران همچنان در انتظار نگاه مهربانانه مدیران سازمان تأمین اجتماعی برای تحقق پوشش کامل بیمه ای هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از مازندران،  در حالی رئیس فراکسیون کارگری مجلس و نماینده مردم ساری از رفع شدن دغدغه های بیمه کارگران ساختمانی خبر داده که برخی از کارگران این صنف ، بی جهت بیمه شان قطع شده و در شرایط فعلی جامعه و افزایش بیماری ها و مشکلات اقتصادی، نداشتن بیمه برای آنان فاجعه است.

تصویب اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی سرانجام پس از دوسال و با توجه به فراز و فرودهای فراوان به ایستگاه آخر رسید و تصویب آن توسط نمایندگان مجلس در فراکسیون کارگری، کمیسیون اجتماعی و کل نمایندگان مجلس و شورای نگهبان، بارقه‌های امید را در دل کارگران زنده کرد و اکنون کارگران ساختمانی در انتظار اجرایی شدن آن هستند .

دردسرهای قطع بیمه کارگران ساختمانی تمامی ندارد 

گل محمدی یکی از کارگران ساختمانی مازندران در بابلسر اظهار کرد: جدا از  نداشتن بیمه، با مشکل جدیدی روبرو هستیم و در صورتی که بیمه کارگران ساختمانی به هر دلیلی قطع شود، برای بیمه مجدد باید دردسرهای خاصی را تحمل کنیم.

این‌کارگر ساختمانی مازندران افزود: وضعیت کارگران ساختمانی آنقدر اسفناک است که فقط دعا می کنیم بیمار نشویم و اتفاقی برای یکی از اعضای خانواده نیفتد که در آن صورت نه تنها شرمنده خانواده خواهیم سد، بلکه نبود بیمه، سلامت خانواده هایمان را با خطر جدی مواجه می کند و اجرای مصوبه جدید مجلس تا حد بالایی می تواند ، مشکلات درنان‌مان را برطرف کند و دغدغه‌های این بخش را به حداقل برساند.

 ۶۵۰ هزار کارگر ساختمانی در صف بیمه تأمین اجتماعی

هادی ساداتی گفت: بر اساس آمار اعلام شده از  حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور، حدود ۶۰۰ هزار نفر بیمه پرداز هستند و ۶۵۰ هزار کارگر ساختمانی در صف بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور با اشاره به رفع ایراد شورای نگهبان از طرح اصلاح ماده (۵) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی اظهار کرد: خوشبختانه این ایراد در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس برطرف و به شورای نگهبان ارسال شد.

وی گفت: اصلاحیه مذکور به دستور نیاز داشت و باید برنامه‌ای در دستور العملش تدوین می شد که منابع درآمدی را به طور کامل مشخص می کرد و شرح می داد ولی دستورالعملی که در آن منابع درآمدی تعریف شده بود شفاف نبود که در کمیسیون اجتماعی این ایراد برطرف شد و مذاکرات لازم با سازمان تامین اجتماعی توسط کمیسیون اجتماعی انجام شد .

ساداتی افزود: براساس این مصوبه مجلس بر پوشش بیمه‌ای تمامی کارگران ساختمانی درصف انتظار بیمه تاکید شده و امیدواریم سازمان تأمین اجتماعی طبق روال معمول اداری و با استفاده از سازوکارهای بیمه‌ای به اجرای مصوبه مجلس و پوشش کامل بیمه‌ای کارگران ساختمانی اقدام کند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران گفت:  در وضعیت بد اقتصادی فعلی و شرایط نابسامان معیشتی، نبود بیمه برای کارگران ساختمانی که از حداقل های محروم هستند و با حداقل دستمزد ، امرار معاش می کنند ، مشکل بزرگی است که آنان را به بن بست خواهد رساند و با چنین دستمزدهای نه تنها کارگران از هزینه معاش و مایحتاج اولیه زندگی بازمانده اند، بلکه هزینه درمانی برایشان متصور نیست.

ساداتی گفت: استان مازندران، ۲۵ هزار کارگر ساختمانی فاقد بیمه دارد و از ۷۵ هزار نفر کارگران ساختمانی ، تنها ۵۰ هزار نفر بیمه‌ هستند که با اجرا شدن ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، جان دوباره  به کارگران بخشیده شد که اجرای درست آن‌ می تواند بسیاری از بن بست ها را برطرف کند.

 بعد از قطع بیمه کارگران ساختمانی امکان دوباره بیمه به راحتی امکان‌پذیر نیست

نوروزی از دیگر کارگران ساختمانی مازندران هم با بیان اینکه در سال‌های اخیر در شرایطی قرار گرفتیم که تامین اجتماعی در کنار عدم توجه برخی نمایندگان کارگری، علاقمند است که تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده به کمترین تعداد ممکن برسد و قطع مکرر بیمه کارگران ساختمانی گواه این‌مسئله‌است.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: در سال های گذشته بارها و بارها تصویب ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی توسط نمایندگان اعلام شد، اما مصوب نشد و همین‌مسئله موجب شد تا در کنار سکوت نمایندگان مجلس، سازمان تامین اجتماعی از آن برای قطع بیمه کارگران ساختمانی استفاده کند.

نوروزی افزود: در چنین شرایطی نمی دانیم که اصلاحیه ماده ۵ می تواند گره ای از گره کارگران ساختمانی بگشاید یا اینکه همچنان باید درگیر مجوزها بلشیم .

رفع مشکلات بیمه ای کارگران ساختمانی

علی بابایی کارنامی گفت: کارگران ساختمانی دارای مدرک مهارت از این پس به راحتی با ثبت نام در سامانه مربوطه می توانند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند و دیگر دغدغه بیمه‌ای نخواهند داشت.

وی درباره بار مالی اجرای این قانون گفت: در اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه تامین اجتماعی؛ اعتبارات لازم و ساز و کارهای مربوط به بیمه کارگران ساختمانی پیش‌بینی شده است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: در اقدام بعدی موضوع بازنشستگی کارگران ساختمانی را پیگیری تا به نتیجه مطلوب برسانیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز