خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

در بودجه 1401 هیچ نگاهی به سمت و سوی منافع جامعه کارگری نشده است.

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۱۶۷

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: جامعه کارگری و بازنشستگی نسبت به تنظیم بودجه 1401 بدلیل عدم توجه به منافع این قشر اعتراض شدید دارند.

داود میرزائی در گفت و گو با ایلنا از ساوه افزود: در صورت تصویب این بودجه در سال آینده با کولاک تورم مواجه می‌شویم و سفره‌ کارگران و بازنشستگان بیش از این خالی خواهد شد و آنان توان 30 درصد از مخارج زندگی خود را دارند.

وی، اظهار کرد: در بودجه 1401 متاسفانه ، هیچ نگاهی به سمت و سوی منافع جامعه  کارگری و بازنشستگان و به ویژه سازمان تامین اجتماعی نشده است.

وی ادامه داد: پس از 43 از انقلاب اسلامی، برای نخستین بار هیچ ردیف بودجه ای را برای سازمان تامین اجتماعی لحاظ نشده است و از طرفی دولت بیش از 400 هزار میلیارد تومان به این سازمان بدهکار است.

وی اظهار کرد: در بحث همسان سازی برای حقوق بازنشستگان که 70 درصد آن انجام شد و 89 هزار میلیارد قرار بود دولت بابت این موضوع بپردازد متاسفانه آن هم پرداخت نشده و به تعهدات خود عمل نمی کند.

وی با اشاره به طرح افزایش سن بازنشستگی نیز ادامه داد: این مهم با عدم توجه و بررسی نظر شرکای اجتماعی مطرح شده است و یک بیمه شده با 30 سال سابقه باید طبق قراردادی که فی مابین سازمان تامین اجتماعی و فرد منعقد شده ، از مزایای بازنشستگی برخوردار شود.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه با اشاره به این که صیانت از صندوق تامین اجتماعی وظیفه‌  همگانی است، گفت: این صندوق یک صندوق بین‌النسلی است و متاسفانه برنامه‌های غیرکارشناسی دولت برای این سازمان ایجاد بحران کرده است و باتوجه به اینکه دولت بیش از ۴۰۰هزار میلیارد به تامین اجتماعی بدهکار است، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هیچ ردیفی برای بدهی دولت به تامین اجتماعی تعریف نشده است.

وی بیان کرد: بهتر است مدعیان کمک به سازمان تامین اجتماعی برای مساعدت به صندوق بازنشستگی ، چاره ای برای پرداخت بدهکاری دولت به صندوق بیاندیشند و بار این سازمان را بیشتر از این سنگین نکنند.

میرزائی در خصوص میانگین سه سال آخر خدمت برای پرداخت حقوق بازنشستگان نیز گفت: این مهم خلاف قانون قبلی است و انتظار داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن رای ندهند زیرا جامعه ی کارگری در این 40 سال اخیر در خصوص دستزدها متضرر شده است حداقل با صرف نظر از این طرح ، بازنشستگان را متضررتر نکنند.

میرزائی با اشاره به این که از طرفی دولت پیشنهاد دو فوریتی در صنایع را مطرح کرده است، افزود: بهتر است برای رفع مشکلات کارفرمایان و صاحبان صنایع چاره برای سودهای بانکی ناشی از تسهیلات بانکی، موانع واردات و صادرات کالاها و مواد اولیه ، مالیاتی و ... اندیشیده شود.

اجتماعی که دنبال می شود یعنی قطع کردن شاهرگ اصلی سازمان تامین اجتماعی است  سازمانی که امروزه بیش از 42 میلیون نفر را تحت پوشش دارد و ماهانه بیش از 20 هزار میلیارد تومان حقوق و بازنشستگی و مستمری، هزینه درمان و حقوق بازنشستگی را پرداخت می کند و اکنون در شرایط فعلی ماهانه بالغ بر شش هزار میلیارد تومان بابت کسری بودجه که از بانک رفاه مقروض می کند، بهتر است به فکر درمان ریشه ای سازمان تامین اجتماعی باشیم.

وی اظهار کرد: امروزه برخی ها چاره تمامی مشکلات را در تامین اجتماعی خلاصه می کنند به عنوان نمونه به دنبال  واگذاری سهام بانک رفاه هستند که عملا  قلک تامین اجتماعی را از بین ببرند و از طرفی این وضعیتی که برای این سازمان درست کرده اند تبدیل به یک ابر چالش می شود و قطعا کسانی که دنبال این موضوع هستند یا دوستدار نظام نیستند یا آگاهی از مجموعه ی صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی و جامعه کارگری ندارند.

وی بیان کرد: اگر روزی حقوق 5 تا 6 میلیون نفر بازنشستگان تامین اجتماعی به تعویق بیافتد ، قطعا مشکلات عدیده ای در کشور رقم خواهد زد.

میرزائی در خصوص حقوق های توافقی و منطقه ای گفت: انتظار داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این طرح موافقت ننمایند زیرا یک کارگر اکنون با حداقل دریافتی قانونی نمی تواند زندگی خود را تامین کند چه برسد به حقوق های منطقه ای و توافقی.

دبیر اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه در خصوص وضعیت نامشخص تعدادی از کارگران شرکت بن رو گفت:  شرکت بن رو ، مربوط به شرکت سایپا و متعلق به دولت است  و سالیان سال است که از بودجه دولت هم استفاده می کنند.

میرزائی افزود: بنا به اظهارات مسئولان این شرکت با توجه به ضرر و زیان اخیر آن مجموعه حدود 10 نفر از نیروهای کار بن رو، از کار بیکار شدند.

وی اظهار کرد: با پیگیرها و رایزنی با مسئولان مربوطه  شهرستان، استان و کشور که کارگران مذکور انجام دادند ، قرار بر برگشت به کار آنان شد، اما با توجه به تغییرات هیئت مدیره، مدیرعامل و ...  شرکت همچنان از پذیرش این کارگران ممانعت و به رغم دستور اکید وزیر صنعت، معدن و تجارت  متاسفانه مدیرعامل سایپا از این موضوع سرباز زده و وضعیت کارگران در آستانه ی شب عید نامشخص و بیکار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز