خبرگزاری کار ایران

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد؛

شناسنامه دار کردن باغات‌گامی برای توسعه و استانداردسازی تولیدات/ ثبت ۵۰۰ هکتار از باغات مازندران در سامانه سماک

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۰۵۶

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شناسنامه دار کردن باغات‌گامی برای توسعه و استانداردسازی تولیدات است و لذا کشاورزان با مراجعه به سازمان‌نظام صنفی کشاورزی نسبت به شناسنامه دار کردن باِغات اقدام‌کنند.

عبدالرحمان رزاقی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شناسنامه دار کردن تولیدات در واقع گواهی سلامت مرکبات است که شناسنامه تولیدکننده و تولید برای صادرات مرکبات صادر می شود که تاکنون ۵۰۰ هکتار از باغات مرکبات مازندران در سامانه سماک برای شناسنامه‌دار شدن ثبت شده‌اند و برای ۵۰ هکتار از باغات مرکبات گواهی سلامت و صادرات صادر شده است.

وی با تاکید بر اجرای طرح شناسنامه دار کردن باغات به باغداران افزود: امیدواریم باغداران با مراجعه به سازمان نظام صنفی کشاورزی، باغات را شناسنامه دار کنند.

رزاقی گفت:در توجه به اینکه مصرف کننده، راغب به دانستن روند تولید میوه و مرکبات است، شناسنامه دار کردن محصولات باغی در واقع بستر تولید، میزان مصرف منابع و نهاده ها و میزان تولیدی که به بازار عرضه می‌ شود، را ثبت می کند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: استان مازندران دارای۱۱۰ هکتار باغات مازندران زیر کشت مرکبات  است و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع مرکبات برابر با نیمی از مرکبات کشور در این استان تولید شود که ۷۰ درصد این میزان تولید پرتقال است .

وی یادآور شد: حوزه باغبانی به لحاظ تنوع محصول، ویژگی‌ها و استعدادهای اقلیمی کشور، جهانی‌ترین و ارزآورترین فعالیت‌های کشاورزی است که سالانه بیش از نیمی از ارزش کل صادرات بخش کشاورزی ایران را شامل می‌شود و در این راستا استان مازندران در سال‌های اخیر گام های مثبتی را برای افزایش صادرات برداشته است و در بخش مرکبات که در فصل برداشت قرار داریم براساس برنامه ریزی دستکم یک میلیون تن آن صادر می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران  با اعلام اینکه با توجه به قرار داشتن در زمان برداشت مرکبات رعایت ضوابط فنی در فرایند برداشت و انبارداری برای کاهش ضایعات پرتقال توسط باغداران الزامی است، گفت: پرتقال از جمله محصولاتی است که قند محصول باید بر روی درخت کامل شود و دوره   به قند رسیدن پرتقال پس از برداشت ادامه نمی یابد از این رو باید این میوه قند کامل را پیدا کند که ممکن است فرایند رسیدن میوه در برخی مناطق طولانی باشد.

رزاقی با توصیه به کشاورزان مبنی بر برداشت میوه،های رسیده و جلوگیری از اختلاط میوه های ریخته شده پای درخت با دیگر میوه های دیگر افزود: عدم رعایت این مهم میوه ها را در فرایند انبار میوه دچار پوسیدگی می کد و باید از آن خودداری کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز