خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

زباله‌سوز ساری و انتظار مرکز نشینان/ یک گام بلندتا پله آخر

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۰۸۱

نیروگاه زباله‌سوز ساری که از نیازهای جدی مرکز استان در حوزه زیست‌محیطی است، پس از گذشت ده سال و عبور از ۲ شورای شهر، اکنون برای افتتاح و بهره‌برداری چشم‌انتظار اقدام و عمل شورای ششم و شهرداری این شهر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در شهری همانند ساری، انباشت زباله نیز در سالیان اخیر، به معضل بزرگی برای جامعه بشری تبدیل‌شده که همواره مسئولان سعی در حل این مشکل داشته‌اند اما این بحران در مازندران و به‌خصوص در شهر ساری همچنان پابرجاست.

هم‌اینک بر اساس آمارهای ارائه‌شده، روزانه 3 هزار تُن زباله در مازندران تولید می‌شود که 15 درصد آن مربوط به شهر ساری است این میزان زباله تولیدی در ایام تعطیلات با ورود مسافران و گردشگران افزایش می‌یابد.

ساخت نیروگاه 450 تُنی زباله‌سوز ساری به‌عنوان مهم‌ترین پروژه زیست‌محیطی مازندران سال ۸۸ شروع شد و قرار بود ۲ ساله به بهره‌برداری برسد ولی وجود اختلاف‌نظر در انتخاب محل، نگرانی‌های زیست‌محیطی و تأمین نشدن بودجه موردنیاز سبب شد تا طرح در مرحله کلنگ زنی باقی بماند. پس‌ازآن قرارداد ساخت این نیروگاه در سال 1391 توسط شهرداری ساری منعقد شد که تاکنون باگذشت حدود یک ده و عبور از دو شورای شهر همچنان ناتمام مانده است.

روند ساخت این نیروگاه طی دو سال گذشته با پیگیری‌های مسئولان استانی شدت گرفت و آخرین بار تابستان سال قبل معاون رئیس‌جمهوری وقت و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برای اطمینان از تکمیل و بهره‌برداری به‌موقع، از این پروژه بازدید کرد و اعتبارات درخواستی موردنیاز را به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص داد.

تولید 6 مگاوات برق

این نیروگاه، قابلیت تولید 6 مگاوات برق در سال نیز پیش‌بینی‌شده است علاوه بر برق موردنیاز واحدهای فعال در داخل شهرک صنعتی ساری محل اجرای نیروگاه زباله‌سوز نیز تأمین می‌شود.

حال یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی مرکز استان با روی کار آمدن شورای شهر ششم منتظر تصمیمات جدی‌تری است تا این پروژه زیست‌محیطی وارد مرحله جدید شود. تصمیمی که می‌تواند بحران زباله و هزینه انتقال را کاهش دهد.

طرح نیروگاه زباله‌سوز که این روزها با چالش جدی در ساخت ابنیه مواجه شده بود وارد صحن شورا شد و اعضای شورای شهر ساری و شهرداری به جد به این موضوع ورود پیدا کردند تا راه‌حل مناسبی برای ادامه روند ساخت ابنیه که از سوی پیمانکار مربوطه از روند اجرایی خارج‌شده بود، اتخاذ کنند.

اهمیت موضوع به‌قدری است که آیت‌الله لائینی نماینده ولی‌فقیه در مازندران بارها در خطبه‌های نماز جمعه به موضوع پسماند به‌ویژه مرکز استان پرداخت و تأکید کرد که مفاد قرارداد نیروگاه زباله‌سوز باید شفاف باشد.

وی از مسئولان مازندران خواست تا همه نسبت به مسائل زیست‌محیطی استان حساس باشند و طبق مقررات و قوانین زیست‌محیطی طرح‌های زیرساختی و عمرانی را اجرایی کنند.

تکمیل زباله‌سوز ساری از اولویت‌های زیست‌محیطی مرکز استان

مدیرکل امور شهری استانداری مازندران نیز در بازدید از این پروژه بابیان اینکه زباله‌سوز ساری از پروژه‌های مهمی است که دولت احداث آن را پیگیری می‌کند، گفت: تمامی پروژه‌های استان از اهمیت بالایی برخوردار هستند، تکمیل کارخانه زباله‌سوز ساری از اولویت‌های شهری و زیست‌محیطی مرکز استان مازندران است.

در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر ساری با نماینده ولی‌فقیه در مازندران نیز این مسئله به اشتراک گذاشته شد و رئیس شورای شهر ساری طرح نیروگاه زباله‌سوز را از چالش‌های جدی مرکز استان خواند که 10 ساله شد.

پرویز شعبانی بابیان این‌که اکنون روزانه ۱۲۰ میلیون تومان و ماهانه حدود پنج میلیارد تومان هزینه انتقال زباله ساری به استان هم‌جوار است اتمام این نیروگاه زباله‌سوز را تنها راه برون‌رفت از این مشکل دانست.

وی هزینه سنگین حمل زباله را از مشکلات اساسی شهرداری ساری عنوان کرد که از موضوعات برجسته زیست‌محیطی و مطالبه اساسی شهروندان این شهر بوده و در حفظ محیط‌زیست نیز مؤثر است.

وی افزود: به‌طور یقین مسئولان پیشین نیز در این موضوعات مهم ورود کرده بودند و به این امر پرداخته‌اند اما اعضای شورای شهر کنونی مصمم هستند تا تکلیف این نیروگاه برای همیشه مشخص شود.

تلاش برای حل مشکلات

رئیس شورای شهر ساری گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام دیگری نیز در شهر ساری وجود دارد که اگر به سرانجام برسد علاوه بر خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان می‌تواند منبع درآمد برای شهر ساری باشد اما پروژه زباله‌سوز به دلیل حفظ محیط‌زیست مهم‌ترین آن است؛ تلاش داریم مشکلات بر سر راه این پروژه را مرتفع و در موعد معین بر اساس جدول زمان‌بندی به اتمام برسانیم.

شعبانی به هم‌افزایی مناسب در شورای شهر اشاره و ادامه داد: با توجه به توافق نظری که بین اعضای شورای ششم شهر ساری وجود دارد، همه این اعضا معتقدند که پروژه‌های نیمه‌تمام شهر ساری بر اساس اولویت باید به پایان برسند که اتمام پروژه زباله‌سوز مهم‌ترین آن است.

وی افزود: بااین‌وجود در همین بازده زمانی کوتاهی که شورای ششم تشکیل‌شده، تاکنون جلساتی در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام برگزار و بررسی‌های لازم انجام شد و درنهایت در آخرین جلسه شورا و شهرداری ساری بارأی اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر ساری قرارداد ابنیه نیروگاه زباله‌سوز مصوب و وارد فاز اجرایی شد.

شعبانی گفت: با توجه به حساسیت موضوع و همچنین خواسته‌های به‌حق مردم که سرمایه و ثروت شهر برای این‌گونه پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده است، اعضای شورا به جد پیگیر موضوعات هستند.

به گفته او تعیین تکلیف زباله‌سوز ساری برای برون‌رفت از معضل زباله ساری یکی از دغدغه‌های مهم شورا است و اکنون در اولویت قرار دارد.

ایستادن پای وعده‌ها

شهرداری ساری نیز طی نشستی ادامه ساخت این پروژه را به سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران واگذار کرد تا با ورود جدی به این حوزه ضمن کاهش مشکلات موجود انتظار چندساله‌ی مرکزنشینان را برآورده کند.

جواد طالبی شهردار ساری که اکنون اتمام پروژه زباله‌سوز مرکز استان در سرفصل فعالیت‌های او قرارگرفته است، دراین‌باره گفت: پروژه زباله‌سوز ساری کمک می‌کند معضلات زیست‌محیطی و پسماند کاهش یابد؛ بنابراین پای تصمیم‌هایی که برای زباله‌سوز گرفته‌شده ایستاده‌ام تا این پروژه زودتر به نتیجه برسد.

طالبی گفت: با وفاق و همدلی و عزم مجموعه در اجرای این پروژه، تلاش می‌کنیم تا به انتظارات شهروندان این خطه سبز از شمال کشور خاتمه دهیم.

سرهنگ اقبال‌پور رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلای مازندران نیز با تأکید بر اینکه اجرای پروژه زباله‌سوز ساری، کاهش مشکلات زیست‌محیطی را به همراه دارد گفت: تلاش همه‌جانبه ما بر اجرای سریع‌تر این پروژه است و از هیچ کوششی در این مسیر کوتاهی نمی‌کنیم.

با توجه به تأکید اعضای ششم شورای شهر ساری در خصوص رفع معضلات زیست‌محیطی به‌خصوص حمل سنگین زباله این پروژه هر چه زودتر به سرانجام برسد، امیدواریم که پروژه‌هایی که با سلامت مردم سروکار دارند، در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز