خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا عنوان شد/ قسمت پایانی

تغییر مداوم بخش‌نامه‌ها سازندگان مسکن را بلاتکلیف کرده است/کارگری که خانه ندارد ماشین می‌خواهد چه کار+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۸۳۴

مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی مسکن استان قزوین گفت: تغییر مدام بخشنامه‌ها، تغییر قانون و اصلاح اساسنامه‌ها بیشترین ضربه را به ما زده و باعث شد سازندگان و متقاضیان به جهت این بی اعتمادی و بی ثباتی که حتی در قوانین هست همیشه سرگردان و بلاتکلیف باشند و همین امر باعث می‌‎شود رغبتی که قبلا وجود داشت از بین برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، میکائیل کاکاوند با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم در پاسخ به این سئوال که اتحادیه تعاونی‌های مسکن در سطح تعاونی‌های استان قزوین چه جایگاهی دارد، گفت: من برای تایید صحبت‌هایم یک مثال می‌آورم، در سال 1384 من برای اتحادیه مسکن کارگران کاندیدا شدم، در آن سال حدود 20 نفر کاندیدا شده بودند و هرکس رزومه کاری، انگیزه و برنامه‌های کاری که داشت را ارائه داد، من هم بعد از ارائه رزومه گفتم که یک تفاوت با بقیه دارم و آن رشته ورزشی من است، کار من دوندگی است، انسان دونده‌ای بوده و دنبال کارها هستم.

مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی مسکن استان قزوین ادامه داد: همین مسائلی که گفتم باعث شد در آنجا رای بالایی بیاورم، در آن مقطع اتحادیه یک مشکلی داشت، پشت بیمارستان رازی 4 هکتار زمین گرفته بودند و به مشکل خورده بود و من با بیش از صدبار مراجعه به دستگاه قضا در تهران توانستم این مشکل را حل کنم و باتوجه به قولی که داده بودم آن مشکل پس از 2 سال حل شد و 59 تعاونی ما که در آن پروژه سهیم بودند و همگی به حق و حقوقشان رسیدند.

وی عنوان کرد: بعد از آن دوره، براساس قانون بخش تعاون اخذ دو سوم آرا برای ماندن در سمت ضرورت داشت و 4 دوره بعد از آن که انتخابات انجام شد در تمام آن‌ها صددرصد آرا را به خودم اختصاص دادم، البته این تعریف از خودم نیست بلکه تعریف از اتحادیه است.

این مسئول افزود: اتحادیه چه در گذشته و چه در حال حاضر به واسطه اینکه مرکز ثقل تعاونی‌هاست عملکرد خوب و مثبتی داشته است و این وظیفه برعهده ما است و سعی کرده‌ایم آن نام خوش را حفظ کنیم.

عدم تامین زمین دولتی از چالش‌های تعاونی‌های مسکن

وی بیان کرد: من فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین اتحادیه‌ها در اتاق تعاون اتحادیه تعاونی مسکن و تعاونی مسکن کارگری است که حضورش اهمیت بالایی دارد و این حضور مثبت است.

کاکاوند در پاسخ به اینکه چگونه توانستند خود را با تحریم‌های بین المللی، کرونا و تغییر مداوم بخش نامه‌ها تطبیق دهند گفت: تحریم‌های بین المللی و بیماری کرونا روی همه حوزه‌ها تاثیرات منفی گذاشته و ما نیز از این قائده مستثنی نبودیم و تعاونی مسکن و اتحادیه هم از کرونا و تحریم‌ها آسیب دید؛ البته ما خودمان را به نوعی تطبیق داده و به نوعی مهندسی معکوس انجام دادیم.

مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی مسکن استان قزوین در پاسخ به این سئوال که مهم‌ترین موانعی که شما و اتحادیه کارگری با آن روبرو هستید چیست و آیا پیشنهادی برای رفع آن دارید یا خیر، اظهار کرد: عدم تامین زمین دولتی و ارزان قیمت؛ تسهیلات بانکی که با سود کم وجود ندارد و هیچ توجیه اقتصادی ندارد؛ نبود حمایت کارفرما و کارخانجات از تعاونی‌ها و  مشکلات پیش پای اعضای هیأت مدیره برای خروج از شرکت‌ها جزء بزرگترین موانع هستند.

وی ادامه داد: اگر دولت به سیاست‌های قبلی خود مانند در اختیار گذاشتن زمین ارزان قیمت، برگردد کمک شایانی به ما می‌کند؛ زیرا زمین‌های زیادی وجود دارد اما متاسفانه نمی‌دانیم چه عواملی مانع این کار می‌شود.

مسئولیت شخص واحد برای نظارت و اجرا مشکل آفرین خواهد بود

این مسئول افزود: اگر عملکرد تعاونی‌ها در مینودر و مسکن مهر را در دو دهه اخیر بررسی کنیم متوجه می‌شویم که مسکن مهر از حمایت 100درصدی دولت برخوردار بود.

وی اظهار کرد: در یکی از جلسات سال 1389 درحضور یکی از مدیران تعاون و چند دستگاه مربوط، موضوع پارکینگ مسکن مهر مطرح شد، من مینودر در دهه 70 را برایشان مثال زدم که پارکینگ داشت و اکنون در دهه 90 نمی‌شود پارکینگ را لحاظ نکنیم، در پاسخ گفتند کارگری که خانه ندارد ماشین می‌خواهد چه کار و این جواب قانع کننده آن‌ها بود.

کاکاوند ادامه داد: سایر فضاهای مینودر مانند فضای آموزشی، فرهنگی، فضای سبز و خیابان کشی‌های آن را با مهرگان  مقایسه کنید، متاسفانه همه چیز را محدود کردند و طبقات را بالا بردند و با توجه از مصالح بی کیفتی که در آنجا استفاده شد خدانکند در آنجا مانند کرمانشاه زلزله بیاید.

وی اضافه کرد: در مسکن مهر یا همان بنیاد تعاون از هر عضو 300 هزار تومان گرفته شد که جمع آن در آن سال حدود 8 یا 9 میلیارد تومان شد، زمانی که این حجم از مبلغ در میان باشد تعاونی‌ها باید دور آن خط قرمز بکشند و در نتیجه کسانی ورود پیدا می‌کنند که باعث این مشکلات می‌شوند؛ وقتی نظارت و اجرا را دست یک شخص بسپارند قطعا یک جای کار دچار مشکل می‌شود، در آن شرایط سهمیه را واگذار و امضا می‌کردند در صورتی که حتی نمی‌دانستند زمین پروژه کجاست.  

مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی مسکن استان قزوین در پاسخ به این سئوال که  فعالیت پیوسته خودتان در رفع مشکلات مسکن کارگران استان صنعتی و کارگر نشین قزوین چه مقدار موثر بوده است، گفت: من آنچه در توان داشتم و بلد بودم برای تعاونی‌ها به عنوان وظیفه‌ام انجام دادم، تا حدود سه سال پیش 14 هزار کارگر تعاونی داشتیم و در بحث اتاق تعاون نقش موثری داشتند؛ جایگاه تعاون در اقتصاد کشور 25 درصد پیش‌بینی شده است اما طبق آخرین اطلاعات ما به 5 درصد هم نرسیده است.

وی ادامه داد: اتاق تعاون یکی از بازوهای حمایتی دولت در کنار اتاق اقتصاد است و خیلی از بخش‌ها به اتاق تعاون نیاز دارند، اگر مجدد فضا در اختیار تعاونی‌ها قرار گیرد، اتاق تعاون با تجربه و کارنامه‌ای که دارد می‌تواند باری از روی دوش دولت بردارد.

 

حجم ویدیو: ۸۹.۸۵M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۴:۱۱ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز