خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یک چالش فرهنگی ده ساله در قزوین گزارش می‌دهد؛

از ادعای جفای راه و شهرسازی قزوین به کتابخانه مرکزی تا فروش قانونی زمین برای ساخت مسکن

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۴۸۴

پروژه کتابخانه مرکزی از طرح‌هایی است که بیش از یک دهه است بر زمین مانده و این روزها زمین درنظر گرفته شده برای آن هم از طرف راه و شهرسازی پس گرفته شده و همین موضوع باعث شده با اعتراضات اهالی فرهنگ و هنر مواجه باشیم، این درحالی است که راه و شهرسازی ادعا می‌کند این زمین در راستای اجرای قانون پس گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قزوین از جمله استان‌هایی است که دارای پیشینه غنی در علم و فرهنگ و هنر بوده اما امروز به‌رغم اینکه استانی دانشگاهی است در وضعیتی قرار دارد که با کمبود فضای مطالعه مواجه بوده و از داشتن یک کتابخانه مرکزی محروم است.

از سال 92 زمینی واقع در منطقه پونک از سمت راه و شهرسازی برای ساخت کتابخانه مرکزی اختصاص داده شد اما ساخت این پروژه سال‌ها راکد بود تا اینکه از حدود سال 99 بنا شد قرارداد مربوط به این کتابخانه تمدید شود تا برای اجرایی شدن به سرمایه‌گذار واگذار شود و در همین راستا قبل از اتمام قرارداد این زمین محصور شد.

اما این پروژه همچنان بی نتیجه مانده و راه و شهرسازی هم برای بازپس‌گیری این زمین اقدام کرده و به همین خاطر با اعتراض‌ها و اما و اگرهایی مواجه شده است.

برای پیگیری این موضوع به سراغ دو طرفی که در این پروژه نقش دارند رفته تا آنچه اتفاق افتاده را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

به‌رغم دیوارکشی زمین کتابخانه مرکزی پس گرفته شد

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین درباره آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی استان قزوین گفت: متاسفانه به‌رغم پیگیری‌هایی که صورت گرفت، به احتمال زیاد زمینی که پیش از این برای کتابخانه مرکزی درنظر گرفته شده بود، به کتابخانه مرکزی تبدیل نشود.

فاطمه محمدبیگی ادامه داد: در کتابخانه مرکزی بیش از چهل نوع خدمت ارائه می‌شود و قزوین جز معدود استان‌هایی است که از داشتن این نهاد محروم است.

وی با بیان اینکه زمین مدنظر از طرف راه و شهرسازی با کاربری فرهنگی و برای ساخت کتابخانه مرکزی در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته بود، عنوان کرد: دیوارکشی این زمین انجام شده بود و بنا بود با جذب سرمایه‌گذار و روش BOT ساخت کتابخانه آغاز شود و مراحل اداری و اولیه آن هم انجام شده بود.

این مسئول ادامه داد: قرارداد این زمین تمدید نشد و راه و شهرسازی درصدد باز پس‌گیری است این درحالی است که دیوارکشی آن در سال 1400 به پایان رسیده بود.

زمین پیشنهادی برای ساخت کتابخانه مرکزی مناسب نیست

وی با اشاره به اینکه طبق مصوبات سفر رئیس جمهور باید 300 میلیارد از محل مولد سازی این زمین به کتابخانه مرکزی و تالار شهر اختصاص یابد، گفت: اگر بنا باشد این زمین تغییر کاربری داده شود باید یک زمین مناسب برای کتابخانه مرکزی تخصیص داده شود.

محمدبیگی ادامه داد: زمینی را برای این کار اختصاص داده‌اند که در حاشیه شهر بوده و برای ساخت کتابخانه مرکزی مناسب نیست، یک زمین پیشنهادی هم دارای کاربری فضای سبز بود، ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا همین زمین را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه سرانه فضای مطالعه در استان 2.3 است، عنوان کرد: این میزان باید به هشت متر مربع برسد، همچنین براساس استاندارد باید برای هر 10 هزار نفر یک کتابخانه داشته باشیم اما در استان 60 باب کتابخانه و فضای مطالعه داریم که باید تا دو برابر افزایش پیدا کند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار کرد: ما نهاد عمومی غیردولتی بوده، صرفا بهره‌بردار هستیم و بودجه عمرانی برای ساخت نداریم و معمولا سایر نهادها مسئولیت ساخت را به عهده دارند، در برخی استان‌ها راه و شهرسازی متولی ساخت کتابخانه مرکزی شده اما در قزوین هنوز وضعیت ساخت مشخص نیست.

زمین کتابخانه مرکزی برای نهضت ملی مسکن پس گرفته شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین هم در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: ما نمی‌توانیم زمین دولتی را به سرمایه‌گذار بدهیم و اگر بنا باشد واگذاری صورت گیرد خودمان این کار را انجام می‌دهیم و اینکه دستگاه دیگری فراخوان دهد روش اشتباهی است.

سید علی هاشمی ادامه داد: براساس تبصره ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن که ۲۴ شهریور ماه ابلاغ شد، وزارت راه و شهرسازی موظف است ضمن استفاده از ظرفیت‌های توسعه اراضیِ موضوع این قانون، ظرف یک سال نسبت به بازپس‌گیری آن دسته از اراضی واگذار شده قبلی که مطابق مفاد قراداد احداث نشده اقدام کند.

وی عنوان کرد: زمین کتابخانه مرکزی ۱۱ سال پیش برای ساخت کتابخانه به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده اما در طول این مدت اقدام به ساخت صورت نگرفته است، بنابراین این زمین در راستای نهضت ملی مسکن که با معیشت مردم در ارتباط قرار دارد و سیاست دولت هم در این بخش است، برای مولد سازی در بخش نهضت ملی مسکن کاملا قانونی پس گرفته می‌شود.

آمادگی واگذاری زمین جدید برای ساخت کتابخانه

این مسئول با بیان اینکه ساخت کتابخانه هم از طرف راه و شهرسازی نادیده گرفته نشده، عنوان کرد: در اطراف مینودر زمینی که دارای کاربری تجاری بود جهت ساخت کتابخانه تغییر کاربری داده شد و درصورت آمادگی برای ساخت کتابخانه مرکزی آن را واگذار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: از نظر اولویت بندی هم بخواهیم درنظر بگیریم افرادی که در جنوب شهر قرار دارند بیشتر از ساکنان شمال شهر به فضای کتابخانه نیاز دارند، ضمن اینکه موقعیت و مکان زمین درنظر گرفته شده هم مناسب است.

هاشمی با بیان اینکه دنبال کتابخانه ساختن نبوده و قصد فروش زمین را داشتند تا از پول آن در جای دیگری کتابخانه بسازند، گفت: از نظر قانونی این امکان وجود ندارد که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینی که به اسم راه و شهرسازی و دولت است را به فروش برساند و امکان انتقال سند وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر راه و شهرسازی در این موضوع تخطئی کرده پاسخگو خواهیم بود و مستندات لازم را ارائه می‌دهیم.

دستگاه دولتی دیگر نمی‌تواند برای زمین‌های ما تصمیم بگیرد

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین عنوان کرد: برای ساخت کتابخانه باید طرح و اعتبار دولتی داشته باشند، در مجموع اگر هر بخش خصوصی بخواهد از زمین‌های دولتی استفاده کند باید در راه و شهرسازی بررسی شود، ما هم به بخش دولتی به قیمت تمام شده و به بخش خصوصی به قیمت کارشناسی زمین می‌دهیم و دستگاه دولتی دیگری نمی‌تواند برای زمین‌های ما تصمیم بگیرد.

وی درباره مولدسازی این زمین گفت: یک زمانی اداره کل ارشاد زمینی دارد که متعلق به خود او است، در این صورت می‌تواند آن را بفروشد و برای ساخت کتابخانه مولدسازی کند اما نمی‌تواند زمینی که برای دولت است را به این منظور مولدسازی کند.

فروش زمین به ساخت مسکن تخصیص می‌یابد

این مسئول ادامه داد: زمینی که پیش از این برای کتابخانه مرکزی بود، مولد سازی می‌شود و پول آن در صندوق نهضت ملی مسکن و برای ساخت مسکن ذخیره می‌شود و فرآیند مولدسازی آن جدای از تخصیص مبلغی برای کتابخانه مرکزی است، ضمن اینکه اگر از مردم هم سئوال کنیم درحال حاضر اولویت آن‌ها مسکن است.

موضوع ساخت کتابخانه مرکزی در شورای برنامه‌ریزی استان که در چند روز گذشته برگزار شد هم مطرح شده بود و استاندار به این موضوع اشاره کرده و عنوان کرده بود که زمین کتابخانه مرکزی دارای مشکل قانونی است و باید زمین دیگری برای ساخت آن اختصاص پیدا کند.

کتابخانه مرکزی یکی از نیازهای ضروری در استان قزوین است و نیاز داریم که مسئولان مربوطه با کنار گذاشتن نگرش‌های سیاسی با همکاری هم برای ساخت این پروژه فرهنگی بر زمین مانده اقدام کنند، چرا که فرهنگ و هنر جای دعواهای سیاسی و سیاسی کاری نیست . باید مصلحت مردم در بلند مدت درنظر گرفته شود.

 

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز