خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا عنوان شد/ قسمت دوم

قیمت‌گذاری در حوزه خودرو جلوی تولید پیشرفته را می‌گیرد/ برخوردهای عجیب مسئولان با تولیدکنندگان+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۱۶۶۱

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودروی استان قزوین گفت: قیمت‌گذاری یکی از موانع اصلی تولیدات در قطعه‌سازی و خودروسازی بوده و جلوی روند تولید پیشرفته را می‌گیرد، مسایل مالی هم از موانع است، به طوری که امروز بهره‌های بانکی بالا است و بانک‌ها رسالت‌های اساسی خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، حسن زارع‌نژاد با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم تورمی که ناخواسته بر تولید تحمیل می‌شود را از موانع اصلی پیش روی قطعه‌سازی دانست و گفت: در کنار تورم و مسایل مالی دولت با اخذ مالیات از تولید بهره‌مند می‌شود؛ پیشنهاد من این است که دولت‌ها باید مسیر را برای ایجاد ارزش افزوده در تولید فراهم کنند، باید ثبات مواد اولیه و بهره بانکی مناسب داشته باشیم، درحال حاضر سودها منصفانه نیست.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودروی استان قزوین ادامه داد: حدود پنج تا شش سال گذشته آماری بود که نشان می‌داد صرفا 650 خانواده از سودهای بانکی بهره‌مند هستند در مقابل یک واحد با هزاران کارگر، افراد متخصص و دلسوز تولید را به سرانجام می‌رساند، انتظار است سود معقول و حدود 10 درصد باشد و سود 30 درصد بانکی غیرمنصفانه است، این میزان در کشورهای پیشرفته 3 درصد است.

این فعال اقتصادی استان تاکید کرد: ما باید این توصیه رهبری که به رفع موانع تولید تاکید داشته را به عنوان الگو قرار دهیم، تمام تولیدکنندگان گرفتار هستند که بهره بانکی بالا و تورم علت آن است؛ وقتی فردی قصد سرمایه‌گذاری دارد و می‌خواهد مقداری از هزینه را از بانک تامین کند باید بدون تنفس و با بهره بالا اقساط را پرداخت کند، برخوردهای عجیبی داریم که با مسایل اقتصادی هماهنگ نیست.

خودکفایی در حوزه قطعه‌سازی خودرو

وی ادامه داد: در سیستم اقتصادی سرمایه‌گذار باید در عرض 5 سال پول خود را جایگزین کند، اما با شرایط موجود سرمایه‌گذاران و کارآفرینان مستاصل می‌شوند، نمی‌شود به سمت حرکت‌های آرمانی اقتصاد پیش رفت مگر با عشق و علاقه و احساس وظیفه و امیدواریم رفع موانع که دستور صریح رهبری هم هست به عنوان دستور درنظر گرفته شود و تمام موانع رفع شده و بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری فراهم شود، در این صورت شاهد سرمایه‌گذار خارجی هم خواهیم بود که علم و تکنولوژی را هم همراه خود می‌آورد و بهره آن به کشور می‌رسد.

زارع‌نژاد تاکید کرد: اگر با دید مثبت‌تر و بازتر نگاه کنیم و شرایط مثبت برای رونق ایجاد کنیم کشور 5 ساله راه پیشرفت را طی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از مرز مونتاژ عبور کرده‌ایم یا خیر گفت: در سال‌های ۵۹ تا ۶۵ برای صنعت خودرو واردات داشتیم و برای هر خودرو ارزبری صورت می‌گرفت اما بعد از آن با سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان، خودروسازی بی نیاز شده و مصرف ارزی هر خودرو به طور میانگین به ۵۰۰ دلار کاهش یافت که امتیاز خوبی است.

نمی‌توان بازار خود را در اختیار کشورهای اجنبی گذاشت

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودروی استان درباره تاثیر کرونا بر فعالیت قطعه سازان گفت: در صنعت خودروسازی می‌توان قضیه را اینطور تحلیل کرد که سالانه سه میلیون نیاز داریم و از طرف دیگر سالانه باید 500 دستگاه فرسوده جایگزین شوند، همچنین به حدود ۲۲۰۰ خودروی سواری نیاز داریم که یا باید خودرو را تولید و یا وارد کرد، واردات به سرمایه بسیار زیاد نیاز دارد، در شرایط تحریم امکان تامین ارز مورد نیاز را نداریم پس باید با تولیدات داخل این نیاز را رفع کنیم که به خودکفایی و اتکای به خود منجر می‌شود.

وی اظهار کرد: نمی‌توانیم بازار خود را در اختیار کشورهای اجنبی بگذاریم و راه چاره، رفع موانع و تولید پویا است، در حال حاضر ضعف‌هایی در تولید داریم چون ماشین آلات برخی از واحدها مستهلک است و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد اما وارد کردن و ساخت دستگاه با ارز 30 هزار تومانی به صرفه نیست و باید منابعی برای واردات ماشین آلات مدرن‌تر داشته باشیم که به افزایش تیراژ، کاهش قیمت و رضایت مشتری منجر می‌شود.

این فعال اقتصادی استان قزوین ادامه داد: در این صورت در صنعت خودرو موتورهای تولید می‌شود که مصرف سوخت آن پایین بوده و قدرت خودرو را افزایش  می‌دهد و پاسخگوی یورو 6 تا 8 خواهد بود، در نهایت ما راه خوبی را پیش گرفته‌ایم و اگر بسترسازی مناسب فراهم شود راه توسعه باز است و اقدام به صادرات خواهیم کرد.

 

حجم ویدیو: ۸۰.۹۶M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۷:۳۵ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز