خبرگزاری کار ایران

تکلیف فرد بیمار و ضعیف در ماه رمضان از دیدگاه آیت‌الله العظمی وحید خراسانی

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۶۴۱

تکلیف فردی که بیمار است و پزشک او را از گرفتن روزه منع کرده و همچنین کسی که دچار ضعف است، در ماه مبارک رمضان چیست؟ تعدادی از استفتائات انجام شده در این زمینه از آیت‌الله العظمی وحید خراسانی و پاسخ‌های ایشان را در اینجا مرور کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله العظمی وحید خراسانی به سوالاتی درباره بیماری و روزه گرفتن و کفاره آن و همچنین کسی که به دلیل ضعف روزه نمی‌گیرد پاسخ داده‌اند که آنها را مرور می‌کنیم.

تعدادی از استفتائات از سایت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی و پاسخ‌های آن به شرح زیر است:

- آیا انسان می‌تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد؟

پاسخ: انسان نمى‌تواند براى ضعف روزه را بخورد، ولى اگر ضعف به قدرى باشد که براى روزه‌دار عُرفا قابل تحمّل نباشد، خوردن روزه اشکال ندارد.

- این‌جانب ناراحتی شدید معده دارم و به گفته دکتر متخصّص حق گرفتن روزه ندارم، آیا در این صورت هم روزه بر من واجب است و ترک آن گناه است؟

پاسخ: روزه بر شما در صورتی که از گفته دکتر اطمینان پیدا می‌کنید و یا احتمال عقلائی بدهید که منشاء خوف ضرر مهم باشد واجب نیست و گناهی بر شما نیست و نزد خداوند متعال معذورید.

- اگر دکتر به شخصی بگوید روزه برای او ضرر دارد و او را از روزه منع نماید تکلیف آن چیست؟ آیا باید باید طبق گفته دکتر عمل کند؟

پاسخ: اگر از گفته دکتر گمان به ضرر یا خوف ضرر برای او حاصل شود واجب است که روزه نگیرد، و همچنین اگر دکتر حاذق بود، و مورد اطمینان و وثوق او باشد، و این شخص اطمینان به خطای دکتر نداشته باشد باز هم نباید روزه بگیرد و در غیر این دو صورت روزه بر او واجب است.

- اگر دکتر بگوید روزه گرفتن برای شما ضرر ندارد ولی ما می‌ترسیم که روزه برایمان ضرر داشته باشد می‌توانیم روزه بگیریم؟

پاسخ: در فرض مذکور در صورتی که ترس منشأ عقلایی داشته باشد، روزه گرفتن جایز نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز