خبرگزاری کار ایران

استفتائاتی درباره مصرف سیگار و دخانیات هنگام روزه‌داری از آیت‌الله خامنه‌ای

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۵۰۴

مقام معظم رهبری به استفتائاتی درباره مصرف سیگار و دخانیات هنگام روزه‌داری پاسخ داده‌اند که تعدادی از آنها را مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مبطلات روزه به استفتائاتی درباره مصرف سیگار و دخانیات پاسخ داده‌اند.

مقام معظم رهبری درباره رساندن غبار غلیظ به حلق گفته‌اند:

۱. روزه‌دار بنابر احتیاط واجب باید غبار غلیظ را، مانند غباری که از جارو کردن زمین خاکی بر می‌خیزد فرو ندهد، ولی صرف داخل شدن غبار در دهان و بینی بدون اینکه به حلق برسد روزه را باطل نمی‌کند، همچنین دود سیگار و دیگر دخانیات بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند.

۲. هرگاه روزه‌دار مبتلا به تنگی نفس شدید، ماده‌ای را به‌کار ببرد که از هوای فشرده همراه با دارویی هر چند به صورت گاز یا پودر تشکیل شده و وارد حلق می‌شود، روزه اشکال ندارد.

در اینجا برخی از این استفتائات و پاسخ‌های ایشان را مرور می‌کنیم.

- حکم استعمال دخانیات مانند سیگار در حال روزه چیست؟

پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از دودهاى انواع دخانیات و نیز مواد مخدّرى که از راه بینى یا زیر زبان جذب مى‌شود خوددارى کند.

- من معتاد به سیگار هستم و در ماه مبارک رمضان  هر چه تلاش می‌کنم که تندخو نباشم نمی‌توانم و همین باعث ناراحتی زیاد  افراد خانواده‌ام شده است و خودم هم از وضعیت دشوارم رنج می‌برم، تکلیف من  چیست؟

پاسخ: روزه ماه مبارک رمضان بر شما واجب است و بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار بکشید، و نباید بدون دلیل با دیگران تند برخورد کنید.

- آیا ماده «ناس» که از توتون و غیر آن ساخته می‌شود و برای چند دقیقه زیر زبان گذاشته شده و سپس از دهان بیرون انداخته می‌شود، مبطل روزه است یا خیر؟

پاسخ: احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می‌شود، خودداری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز