خبرگزاری کار ایران

پرهام جانفشان در گفت‌وگو با ایلنا:

توجه ویژه مدیرکل جدید میراث تهران به صنایع دستی/ برون‌سپاری صدور مجوزها به بخش خصوصی/ اطلاع دقیقی از پرونده کاخ گلستان ندارم

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۶۰۰

پرهام جانفشان که اوایل هفته جاری به عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران معرفی شد، از برنامه‌های آینده این اداره کل برای سه حوزه فعالیتی خود گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران این روزها حواشی زیادی را پشت سر می‌گذارد. از احضار معاون گردشگری تهران گرفته تا پرونده صدور مجوز ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت کاخ گلستان که یکی از بناهای ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده.

البته انتصاب مدیرکل جدید میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران نیز بدون حاشیه نبود چراکه با وجود تمام نقدهایی که به فعالیت پرهام جانفشان در زمان مدیرعاملی او در صندوق احیا و بهره‌برداری بناهای تاریخی کشور وارد بود، در مسند مدیرکلی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران نشست و سکان این استان پرحاشیه را در دست گرفت. برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید تهران نیز چندین بار به تعویق افتاد و در نهایت شنبه (۲۱ اردیبهشت) این مراسم بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

جانفشان که اکنون جایگزین دلاور بزرگ‌نیا شده است، به عنوان مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران درخصوص برنامه‌هایی که برای سه حوزه سازمان متبوع خود دارد به ایلنا گفت: اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران خارج از چارچوبی که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور تایید می‌کند، حرکت نمی‌کند و در همان راستا، ادامه سیاست‌های رییس سازمان را در پیش می‌گیرد.

او ادام داد: در حوزه میراث فرهنگی، توجه به آثار تاریخی و رونق گردشگری در بافت‌های تاریخی، احیای بناهای تاریخی و ثبت آثار تاریخی جدید و توجه به میراث ناملموس را در نظر داریم چراکه سایر استان‌ها در این حوزه موارد زیادی را مصوب کرده‌اند و تهران در این حوزه کمتر حضور داشته است و جای کار بسیار دارد. در بخش گردشگری نیز، توسعه سایت‌های گردشگری و رونق سفر را در پیش خواهیم گرفت.

مدیرکل میراث‌ و گردشگری تهران اظهار کرد: هرچند در نوروز امسال شاهد آن بودیم که شهر تهران تبدیل به یکی از مقاصد مسافران نوروزی شده بود اما نیاز است تا سایر شهرستان‌های استان تهران نیز تبدیل به مقصد گردشگری شوند. توسعه سایت‌ها و مجتمع‌های خدمات گردشگری را نیز در برنامه خواهم داد.

او با تاکید برآنکه تعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری دو روی یک سکه هستند، گفت: توسعه پروژه‌هایی مانند هتل‌ها و مجمتمع‌های رفاهی و اقامتی سبب رشد گردشگری می‌شود.

تشکیل اتاق فکر

مدیرکل میراث‌ و گردشگری تهران درخصوص توسعه صنایع دستی نیز اذعان داشت: در بخش صنایع دستی حتما اشتغال بسیار پایداری را ایجاد خواهیم کرد. بخصوص در روستاها و نقاط عشایری توسعه صنایع دستی در سطح کلان بسیار مدنظر است. استان تهران می‌تواند پایلوت اقدامات نوین در سطح کشور باشد و ما طی روزهای آینده سعی خواهیم کرد طرح‌های نویی نسبت به گذشته اجرا کنیم که برای مردم جذاب باشد. یکی از این کارها، تشکیل اتاق فکر در همه سطوح است.

جانفشان با اعتقاد بر آنکه میراث فرهنگی و گردشگری از یکدیگر جدا نیستند، تصریح کرد: وقتی بخش‌هایی مانند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحت نام یک سازمان فعالیت می‌کنند، نمی‌توانیم آنها را از یکدیگر تفکیک کنیم. بخصوص آنکه تجربه استفاده از بناهای تاریخی را با کاربری‌های مختلف اعم از گردشگری، خدماتی و اقامتی و... داریم.

به گفته او، حدود ۱۰۰ کاربری برای بناهای تاریخی تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به کافه گالری و اقامتی و ... اشاره کرد. در این میان با توجه به آنکه بخش بزرگی از اشتغال خرد کشور در حوزه صنایع دستی فعال است و می‌توان از این طریق اشتغال‌های کوچک را احیا کرد، تهران قصد دارد که در توسعه صنایع دستی ورود کند و بخش بازاریابی و تجاری و البته بسته‌بندی صنایع دستی را به طور ویژه مورد توجه قرار دهد. برای تحقق این مهم‌، نیز بودجه‌ای خاص در نظر گرفته خواهد شد. قصد داریم طراحی صنعتی را در حوزه بسته‌بندی صنایع دستی وارد کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران همچنین از برون‌سپاری هر آنچه که امکان برون‌سپاری آن وجود دارد خبر داد و گفت: مجوزهای بخش گردشگری و سایر معاونت‌ها را که بتوان بدون آنکه نقش حاکمیتی و نظارت کم شود، به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد. یکی از آرزوهای ما آن است که بتوانیم این فعالیت‌ها را با حفظ نظارت به بخش خصوصی واگذار کنیم.

جانفشان در توضیح واگذاری صدور مجوزهای حوزه گردشگری به بخش خصوصی نیز گفت: منظور ما واگذاری به اتحادیه‌های فعال در حوزه گردشگری نیست. به طور مثال؛ شهرداری صدور پروانه ساخت و کنترل نقشه را به بخش خصوصی و شرکت‌هایی که در این حوزه فعال هستند، واگذار کرده است. اگر ما هم بتوانیم کارهایی که برای صدور مجوز نیاز است انجام شود و قابل واگذاری هم باشد را احصا کنیم، آن را به بخش خصوصی دارای صلاحیت واگذار می‌کنیم.

مناقصه خانه امام جمعه

او که تا چندی پیش مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری بناهای تاریخی کشور بود، درخصوص چالش‌هایی که مزایده خانه امام جمعه با آن روبه رو شده است، گفت: برای خانه امام جمعه مزایده برگزار کردیم و برخی از ارگان‌های نظارتی در خصوص این مزایده سئوالاتی داشتند که به آنها پاسخ داده شد. اگر این پاسخ‌ها قانع‌کننده باشد ادامه روند باید توسط مدیریت جدید صندوق احیا پیگیری شود چراکه من دیگر در آنجا مسئولیتی ندارم، ‌اما اگر قانع‌کننده نباشد، روال قبلی ادامه پیدا می‌کند.

پرونده کاخ گلستان

جانفشان درخصوص پرونده ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت کاخ گلستان و چالش‌هایی که اداره کل میراث و گردشگری تهران با آن روبه روست، گفت: این اتفاقات قبل از حضور من در این اداره کل افتاده است و پیگیری‌های لازم توسط سازمان میراث انجام شده. اکنون اطلاعات دقیقی ندارم.

گردشگری شبانه

باتوجه به آنکه حضور جانفشان در اداره کل میراث و گردشگری استان تهران همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان اتفاق افتاده است و معمولا توسعه گردشگری در این ماه بیش از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد اما او از توسعه و کارهایی که میراث تهران برای این مهم در نظر دارد، اظهار بی‌اطلاعی کرد و ارائه گزارش سایر برنامه‌های خود را به یک ماه آینده موکول کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز