خبرگزاری کار ایران

روز چهارم جشنواره تئاتر فجر چه ببینیم؟/از لنگ ظهر و کافکای قطب‌الدین صادقی تا ماجرای مستند علی‌اصغر دشتی

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۸۴۶

روز چهارم جشنواره تئاتر فجر، ۴۱ اثر در چهار بخش صحنه‌ای، خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی و به علاوه فجر اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز چهارم سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد اجرای ۱۲ اثر در بخش صحنه‌ای، ۸ اثر در بخش خیابانی، ۸ نمایش در بخش دیگرگونه‌های اجرایی و ۱۳ نمایش در بخش به علاوه فجر است.

در اینجا مروری بر این آثار داریم:

بخش صحنه‌ای:

در روز چهارم جشنواره هم نمایشی در تالار وحدت روی صحنه نمی‌رود. اما مانند روز قبل، مجموعه تئاترشهر میزبان چهار نمایش است.

«خورشید از حلب طلوع می‌کند» اجرایی مشترک از سوریه و ایران به نویسندگی ابوباسم حیادار و کارگردانی کوروش زارعی است که مانند روز گذشته ساعت ۲۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه در تالار اصلی تئاترشهر اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این نمایش چنین آمده: «داعش به بهانه تحریف دین پیامبر اسلام و تاسیس دولت امت اسلامی، دست به تبیین تفکر متحجرانه خود می‌زند و برای رسیدن به این هدف، ابتدا به عراق و سوریه حمله می‌کند. آن‌چه که اکنون اتفاق می‌افتد، همان است که در سال ۶۱ هجری قمری در صحرای کربلا، یزیدیان با حسین‌ابن‌علی فرزند رسول خدا و اهل بیتش کردند.»

تالار چهارسو هم در روز پنجشنبه میزبان «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب» به نویسندگی جواد صداقت و کارگردانی مشترک خودش و الف ابنی است که از بوشهر به جشنواره آمده و در ساعت‌های ۱۸.۳۰ و ۲۰.۳۰ با مدت زمان ۵۰ دقیقه اجرا می‌شود.

«تصعید» به کارگردانی محمد صاحبی هم نمایش دیگری است که در روز چهارم جشنواره در تالار سایه روی صحنه می‌رود. این نمایش در ساعت‌های ۱۷ و ۱۹ با مدت زمان ۴۰ دقیقه اجرا می‌شود.

در تالار قشقایی هم «لنگ ظهر» به نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی روی صحنه می‌رود. در خلاصه داستان این نمایش که تابستان امسال روی صحنه رفته بود چنین آمده: «فاصله بین ساعت سیزده و چهل و سه دقیقه و بیست و یک ثانیه تا ساعت سیزده و چهل و سه دقیقه و بیست و هشت ثانیه...» لنگ ظهر روز پنجشنبه در ساعت‌های ۱۷.۳۰ و ۱۹.۳۰ با مدت زمان ۸۵ دقیقه اجرا خواهد شد.

تماشاخانه سنگلج هم در این روز شاهد اجرای نمایش «رسم عاشقی آب‌ها» از ایلام خواهد بود؛ این نمایش به نویسندگی مازیار رفعتی و کارگردانی محمد اسماعیل بیگی در ساعت‌های ۱۷ و ۲۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه در سنگلج روی صحنه می‌رود.

در تالار مولوی هم «قضیه» به نویسندگی و کارگردانی سجاد امیرمجاهدی ساعت ۱۷ با مدت زمان ۵۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

«آخرین باران بهاری» به نویسندگی محسن عظیمی و کارگردانی محمد لارتی امروز در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت. این نمایش در روز چهارم جشنواره ساعت‌های ۱۸ و ۲۰.۳۰ با مدت زمان ۶۵ دقیقه اجرا می‌شود.

در تالار فردوسی هم از امروز (پنجشنبه) مانند روز گذشته، «اپرای عشق» بهروز غریب‌پور روی صحنه می‌رود و تا آخرین روز جشنواره ساعت ۱۹.۳۰ با مدت زمان ۱۱۰ دقیقه به اجرای خود ادامه خواهد داد. جدیدترین اپرای عروسکی غریب‌پور به داستان شیخ صنعان می‌پردازد.

در تماشاخانه ایرانشهر هم دو نمایش روی صحنه می‌رود؛ «پدران» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر و «نامبرده» به کارگردانی علی اصغر دشتی و بر اساس متنی از کیوان سررشته. «پدران» یک اجرا در ساعت ۱۷ و به مدت ۶۰ دقیقه در سالن ناظرزاده کرمانی خواهد داشت.

«نامبرده» نیز در دو نوبت ۱۸ و ۲۰.۴۵ با مدت زمان ۱۰۰ دقیقه در تالار استاد سمندریان اجرا خواهد شد. آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، علی باقری، اصغر پیران، رامین سیار دشتی، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر بازیگران این اثر نمایشی هستند که پاییز امسال در همین سالن روی صحنه رفته بود. «نامبرده» اجرایی نامتعارف از علی‌اصغر دشتی است که با روایتی غیرخطی و غیرداستانی به اتفاقی مستند می‌پردازد.

اجرای چیدمان «گذرگاه» از فرانسه امروز در تماشاخانه عباس جوانمرد خانه تئاتر روی صحنه می‌رود. نمایشی به نویسندگی و کارگردانی «پیریودلوسکی» که از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۰ اجرا می‌شود و در خلاصه آن چنین آمده است: گذرگاه، راهرویی است که به خاطرات جهان اختصاص داده شده و در آن صدای موسیقی به گوش می‌رسد. این چیدمان راهرویی 10 متری است و بازدیدکنندگان با فضایی مملو از نور و صدا روبرو می‌شوند و موسیقی سنتی کشورهای مختلف را می‌شنوند. این نسخه از گذرگاه، به احترام خاطره کسانی  است که مجبور شده‌اند کشور خود را ترک کنند.

نمایش «دل آرام ناآرام» به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی و کارگردانی نرگس صابری هم ساعت ۱۸ در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می‌رود.

بخش خیابانی:

در روز چهارم جشنواره تئاتر فجر شاهد اجرای چهار اثر بخش خیابانی در محوطه مجموعه تئاتر شهر هستیم؛ «چمدان‌های من» به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی از مریوان ساعت ۱۶ و با مدت زمان ۲۵ دقیقه، «جنگ ابله‌ها» به نویسندگی و کارگردانی احمد یوسلیانی از فریدونشهر در ساعت ۱۶.۳۰ و با مدت زمان ۳۵ دقیقه، «سوگلین» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز در ساعت ۱۷ و «نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی در ساعت ۱۸.۱۵ و با مدت زمان ۴۵ دقیقه.

در محوطه خانه هنرمندان هم دو نمایش «درباره یک توپ» به نویسندگی و کارگردانی موسی هدایتی از قروه و «اخطار به مشترک پر مصرف» به نویسندگی و کارگردانی حسنا قبادی از ایلام اجرا می‌شود؛ نمایش اول در ساعت ۱۶.۳۰ و با مدت زمان ۲۵ دقیقه و نمایش دوم ساعت ۱۷ با زمان ۳۰ دقیقه.

در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر (عج) هم دو نمایش اجرا می‌شود. «سوگلین» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز در ساعت ۱۰.۳۰ صبح و «جنگ ابله‌ها» به نویسندگی و کارگردانی احمد یوسلیانی از فریدونشهر در ساعت ۱۱ صبح.

بخش دیگرگونه‌های اجرایی:

نمایش‌های بخش دیگرگونه‌های اجرایی از روز دوم جشنواره آغاز شده است. روز پنجشنبه «اپرای شماره‌ی ۰۱ #تهران» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی زراعی ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ در کارگاه دکور تالار وحدت اجرا می‌شود.

«رکوئیمی بر وزن صندلی با بوی تهران و احوالات دیگر» با نویسندگی و کارگردانی شایان فیروزی نام نمایشی است که امروز ساعت ۱۹ در پلتفرم عمارت روبرو اجرا می‌شود.

«زمان در حبس قصر» به نویسندگی و کارگردانی میلاد جباری مولانا نام نمایش بعدی در بخش دیگرگونه‌های اجرایی است که امروز ساعت‌های ۱۸ و ۱۹.۳۰ در باغ موزه قصر اجرا می‌شود.

در این روز همچنین نمایش «آدم‌هایی که نمی‌بینیم» به کارگردانی سما موسوی مفخر و بر اساس متنی از کیوان سررشته در پلتفرم عمارت روبرو اجرا می‌شود. این نمایش که اجرای خود را از دیروز آغاز کرده در دو نوبت ۱۸ و ۲۰ آغاز می‌‌شود.

«موزه نزدیک» به نویسندگی سهیل امیر شریفی و کارگردانی آزاده شاهمیری هم در روز پنجشنبه ساعت‌های ۱۴ و ۱۶ در پلاتو نول اجرا می‌شود.

«دیگری‌ام، چرا؟» با سرپرستی علی ظفر قهرمانی روز ۲۵ بهمن از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در پردیس تئاتر تهران اجرا می‌شود.

در پلاتو شماره یک مجموعه تئاتر شهر هم امروز «ما و دیگران» به نویسندگی و کارگردانی ثریا اخلاقی در ساعت‌های ۱۶ و ۱۸ اجرا می‌شود.

در سالن امتحانات پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران هم امروز نمایش «نباید» به نویسندگی و کارگردانی نازنین زهرا رفیعی ساعت ۱۶ اجرا می‌شود.

بخش به علاوه فجر:

تماشاخانه مکتب تهران در روز چهارم بخش +فجر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر شاهد اجرای نمایش «خاکستر به خاکستر» بر اساس متنی از هارولد پینتر و کارگردانی حسین سخنور است. مدت زمان این اثر ۵۰ دقیقه بوده و در دو نوبت در ساعت‌های ۱۹.۳۰ و ۲۱ اجرا می‌شود.

مجموعه تئاتر مستقل که در روزهای جشنواره قرار است به نمایشنامه‌خوانی مشترک ایران و فرانسه اختصاص یابد برنامه‌هایش را از روز دوم جشنواره آغاز کرده است. امروز پنجشنبه ۲۵ بهمن به نمایشنامه‌خوانی «کودک وحشی» به کارگردانی مهران رنجبر اختصاص دارد. این اثر را سلین دلبک نوشته و با مدت زمان ۵۰ دقیقه در ساعت ۱۵ نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

در تماشاخانه دا امروز نمایش «مندل و مندلیه» با طراحی و کارگردانی ندا نوتاش ساعت ۲۰ و با مدت زمان ۳۰ دقیقه اجرا خواهد شد.

تماشاخانه سه‌نقطه هم در روز چهارم جشنواره میزبان نمایش «اگر از نو شروع کنیم» بر اساس متن اریک امانوئل اشمیت و کارگردانی المیرا آزاد است که با مدت زمان ۷۰ دقیقه و در ساعت ۱۹.۳۰ روی صحنه می‌رود.

روز پنجشنبه ۲۵ بهمن در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو نمایش «در اتاق باد می‌وزد» به نویسندگی و کارگردانی علی اکبر عبدیانی اجرا می‌شود. این نمایش در ساعت ۲۱.۱۵ و با مدت زمان ۶۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه ایران تماشا هم میزبان «مجلس امیرارسلان نامدار» است که در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ اجرا می‌شود. نویسنده این اثر نمایشی مهدی صفاری‌نژاد و کارگردان آن میلاد رضاییان است که با زمان ۸۰ دقیقه در این تماشاخانه روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه دیوار چهارم در روز چهارم جشنواره میزبان سه اثر نمایشی است؛ «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت (با کاروان سوخته)» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی که تا پیش از آغاز جشنواره هم به اجراهای عمومی خود ادامه داده بود همانند روزهای قبل جشنواره، پنجشنبه ۲۵ بهمن هم ساعت ۱۷.۱۵ در این تماشاخانه روی صحنه می‌رود.

«مرگ فیدل» هم نمایشی به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی است که همانند روزهای قبل، در روز چهارم جشنواره هم با مدت زمان ۶۰ دقیقه ساعت ۱۹.۳۰ در همین تماشاخانه روی صحنه می‌رود.

در کنار این دو اثر، نمایش «مردی که از آستینش برف می‌بارید» به نویسندگی و کارگردانی مجتبی کاظمی با مدت زمان ۴۵ دقیقه ساعت ۲۱.۳۰ در تماشاخانه دیوار چهارم اجرا خواهد داشت.

در تماشاخانه شانو هم دو نمایش «باغ آلبالو» و «کافکا با من سخن بگو» به کارگردانی قطب‌الدین صادقی در ساعت‌های ۱۹ و ۲۱ اجرا می‌شوند. نمایش اول بر اساس متنی از چخوف و نمایش دوم از نوشته‌های خود صادقی است.

تماشاخانه همای سعادت هم میزبان نمایش «ژاندارک در آتش» به نویسندگی محمد رحمانیان و کارگردانی پریسا محسنی است که با مدت زمان ۷۰ دقیقه در ساعت‌های ۱۷ و ۱۹ روی صحنه می‌رود.

«پلی از جنس شیشه» هم نمایشی به نویسندگی نگار نادری و کارگردانی فرشته روحی است که در تماشاخانه مان (استاد مشایخی) اجرا می‌شود. مدت زمان اجرای این اثر ۵۰ دقیقه بوده و در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ روی صحنه خواهد رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز