خبرگزاری کار ایران

مروری بر اجراهای روز دوم جشنواره/ سوارم مجارستانی‌ها چطور کار می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۲۰۳

در روز دوم سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۳۴ اثر در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی و به‌علاوه فجر اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز دوم سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با آثار بیشتری نسبت به روز اول برگزار می‌شود؛ روز دوم جشنواره یعنی سه شنبه ۲۳ بهمن شاهد اجرای ۱۱ اثر صحنه‌ای و ۷ نمایش خیابانی، ۳ اثر در بخش دیگرگونه‌هایی اجرایی و ۱۳ نمایش هم در بخش به علاوه فجر خواهیم بود.

در ادامه مروری بر آثاری که در روز نخست جشنواره در این سه بخش اجرا می‌شوند، داریم:

بخش صحنه‌ای:

نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی علی رفیعی همانند روز نخست جشنواره، ساعت ۱۹.۳۰ در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. این اثر که در بخش مهمان جشنواره حضور دارد، براساس متنی از لورکاست و رویا تیموریان، مائده طهماسبی، مریم سعادت و سارا رسول‌زاده از جمله بازیگرانی هستند که در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

روز دوم جشنواره سالن اصلی تئاتر شهر خالی است و سه نمایش در این روز در سه سالن چهارسو، سایه و قشقایی اجرا می‌شود.

«زندگی در تئاتر» براساس متنی از دیوید ممت و به کارگردانی محمد برهمنی روز سه شنبه ۲۳ بهمن در تالار چهارسو اجرا می‌شود؛ مدت زمان اجرای این اثر ۱۱۰ دقیقه است و در دو نوبت ۱۸.۳۰ و ۲۰.۳۰ روی صحنه می‌رود. آخرین دوره اجرای این نمایش آذر ماه امسال در تئاتر مستقل و به تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده بود که میرسعید مولویان و ایمان صیادبرهانی در آن بازی کرده بودند.

«چکامه‌هایی که حباب می‌شوند» به نویسندگی علی ذاکری و کارگردانی کمیل جعفری، روز دوم جشنواره از قشم در تالار سایه روی صحنه می‌رود. مدت زمان اجرای این نمایش ۶۰ دقیقه است و در دو نوبت در ساعت‌های ۱۷ و ۱۹ اجرا می‌شود.

مجارستانی‌ها روز دوم جشنواره تالار قشقایی را از آن خود می‌کنند؛ «سوآرم» به نویسندگی و کارگردانی گابور گودا است که در ساعت‌های ۱۷.۳۰ و ۲۰ با مدت زمان ۷۰ دقیقه اجرا می‌شود. در خلاصه داستان این اثر آمده: سوارم چطور کار می‌کند؟ چطور ارتباط برقرار می‌کند و تصمیم می‌گیرد؟ آیا انتخاب فردی در آن موثر است یا تکثر انتخاب‌های فردی باعث حرکت و به پیش راندن اجتماع سوارم شده است؟ آیا می‌توان سوارم را یک موجود زنده منفرد و منحصر به فرد در نظر گرفت؟ آیا می‌توان  همه بشریت را یک موجود زنده و پیچیده درنظر گرفت و آن را با سوارم مقایسه کرد؟

تماشاخانه سنگلج روز سه‌شنبه خالی است اما تالار مولوی میزبان یک نمایش دانشجویی است.

«از خط زرد فاصله بگیرید» به نویسندگی الهه مجلسی و کارگردانی رضا رشادت که تابستان امسال در همین سالن روی صحنه رفته قرار است در روز دوم جشنواره به مدت ۶۰ دقیقه در مولوی اجرا شود. از خط زرد فاصله بگیرید روایتی‌ست شبه مستند از مرگ‌های خودخواسته در مترو. کار، داستان ناتمام زندگی کسانی را روایت می‌کند که رفته‌اند و کسانی که در رنجِ رفتگان باقی‌مانده‌اند. این نمایش در ساعت‌های ۱۷ و ۱۹ روی صحنه می‌رود.

تالار حافظ هم میزبان «استیو جابز» به نویسندگی و کارگردانی مهران رنجبر است که پاییز امسال در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه رفته بود. این نمایش را اصغر نوری دراماتورژی کرده و فرزین محدث و مهران رنجبر در آن بازی می‌کنند. مدت زمان اجرای این نمایش ۷۰ دقیقه است و در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰.۳۰ روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه ایرانشهر در روز دوم جشنواره میزبان دو نمایش است؛ «شازده کوچولو» به نویسندگی و کارگردانی مصطفا قربان‌پور نمایشی است که در سالن ناظرزاده کرمانی روی صحنه می‌رود. مدت زمان اجرای این اثر ۷۰ دقیقه بوده و در ساعت‌های ۱۷ و ۲۰ اجرا می‌شود.

«وقتی خروس غلط می‌خواند» علی شمس که تا پیش از جشنواره در سالن سمندریان ایرانشهر اجرا می‌شد، در روز دوم این رویداد هنری هم در همین سالن روی صحنه می‌رود. بانیپال شومون، سام کبودوند، امیر باباشهابی، آناهیتا درگاهی، مارال فرجاد، زری محتشم و حسین پاکدل (به ترتیب ورود به صحنه) بازیگران این تئاتر هستند که در خلاصه داستان آن چنین آمده: «وقتی زمان به جای افقی بودن، عمودی بر هستی ما قرار می‌گیرد گذشته، آینده و آینده، گذشته می‌شود. وقتی خروس غلط می‌خواند نمایشی غیر متعارف و با روایتی غیرخطی‌ست که در آن پیرنگ و روابط به تعویق انداخته می‌شود.» «وقتی خروس غلط می‌خواند» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس با مدت زمان ۷۵ دقیقه ساعت‌های ۱۸ و ۲۱ در سالن سمندریان روی صحنه می‌رود.

تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان در روز دوم جشنواره میزبان «گم و گور» کارگردانی از کوهدشت است؛ نمایشی به نویسندگی و کارگردانی امین ابراهیمی که با مدت زمان ۶۵ دقیقه ساعت‌های ۱۶ و ۱۸ روی صحنه می‌رود.

نمایش‌های «دل آرام ناآرام» به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی و کارگردانی نرگس صابری و «سقوط اضطراری» به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسوی از روز ۲۲ بهمن ساعت ۱۸ در حوزه هنری روی صحنه می‌روند؛ «دل آرام ناآرام» در تماشاخانه ماه و «سقوط اضطراری» در تماشاخانه مهر.

بخش خیابانی:

روز دوم جشنواره تئاتر فجر سه اثر در بخش خیابانی در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود؛ «شدن» به نویسندگی فاطمه رادمنش و کارگردانی علی محمد رادمنش ساعت ۱۶ و با مدت زمان ۳۵ دقیقه، «هشتک لاکچری» به نویسندگی و کارگردانی میثم سرآبادانی از تفرش و «نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی در ساعت ۱۸.۱۵ و با مدت زمان ۴۵ دقیقه.

محوطه خانه هنرمندان هم در این روز میزبان دو تئاتر خیابانی است. نمایش «داول کشی» براساس متنی از هواس پلوک و با کارگردانی مرتضی اسدی مرام یکی از این آثار است که ساعت ۱۶.۳۰ با مدت زمان ۲۵ دقیقه از کرمانشاه اجرا می‌شود. «خرس‌های پاندا» به کارگردانی رضا ملکی اثری از خمینی‌شهر است که ساعت ۱۷ و با مدت زمان ۳۵ دقیقه در محوطه خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

اما در این روز ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر (عج) هم به محوطه‌های اجرای تئاتر خیابانی اضافه می‌شود. «اهم» به نویسندگی و کارگردانی مسعود براهیمی با مدت زمان ۳۰ دقیقه ساعت ۱۰.۳۰ صبح اجرا می‌شود. همچنین «هشتک لاکچری» به نویسندگی و کارگردانی میثم سرآبادانی نام اثر دیگری است که در ایوان انتظار این ایستگاه مترو اجرا خواهد داشت؛ نمایشی از تفرش که با مدت زمان ۲۵ دقیقه ساعت ۱۱ صبح اجرا می‌شود.

بخش دیگرگونه‌های اجرایی:

نمایش‌های بخش دیگرگونه‌های اجرایی از روز دوم جشنواره آغاز می‌شوند. روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن «اپرای شماره‌ی ۰۱ #تهران» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی زراعی ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ در کارگاه دکور تالار وحدت اجرا می‌شود.

«رکوئیمی بر وزن صندلی با بوی تهران و احوالات دیگر» با نویسندگی و کارگردانی شایان فیروزی نام نمایشی است که از ۲۳ بهمن ساعت ۱۹ در پلتفرم عمارت روبرو اجرا می‌شود.

«زمان در حبس قصر» به نویسندگی و کارگردانی میلاد جباری مولانا نام نمایش بعدی در بخش دیگرگونه‌های اجرایی است که از روز سه‌شنبه ساعت‌های ۱۸ و ۱۹.۳۰ در باغ موزه قصر اجرا می‌شود.

بخش به علاوه فجر:

روز دوم بخش +فجر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر همانند روز نخست، نمایش «جشن تولد» براساس متنی از هارولد پینتر و کارگردانی مرتضی نوری در تماشاخانه مکتب تهران روی صحنه می‌رود. مدت زمان این اثر ۱۰۰ دقیقه بوده و در دو نوبت در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ اجرا می‌شود.

مجموعه تئاتر مستقل که در روزهای جشنواره قرار است به نمایشنامه‌خوانی مشترک ایران و فرانسه اختصاص یابد برنامه‌هایش را از روز دوم جشنواره آغاز می‌کند. روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن به نمایشنامه‌خوانی «من مرگ را دوست دارم همچون شما زندگی را» به کارگردانی ایمان افشاریان اختصاص دارد. این اثر را محمد کسیمی نوشته و با مدت زمان ۵۰ دقیقه در ساعت ۱۵ نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

تماشاخانه سه‌نقطه هم در روز دوم جشنواره میزبان نمایش «نوای اسرارآمیز» براساس متن اریک امانوئل اشمیت و کارگردانی سیدمحسن میرهاشمی است که با مدت زمان ۶۰ دقیقه و در ساعت ۱۹.۳۰ روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه نوفل‌لوشاتو هم روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن میزبان دو اثر نمایشی است؛ «آینه برعکس» به نویسندگی ایمان خداترس و کارگردانی علی هادی‌پور در ساعت ۱۹ و «سایکوتیک» به نویسندگی رضا آشفته و کارگردانی امید اولیایی در ساعت ۲۱.۱۵ و با مدت زمان ۴۵ دقیقه.

تماشاخانه ایران تماشا هم میزبان «جتسمانی» است که در دو نوبت ۱۷ و ۱۹ اجرا می‌شود. نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی محمدرضا غریب‌زاده است که با مدت زمان ۴۵ دقیقه در این تماشاخانه روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه دیوار چهارم در روز دوم جشنواره میزبان سه اثر نمایشی است؛ «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت (با کاروان سوخته)» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی که تا پیش از آغاز جشنواره هم به اجراهای عمومی خود ادامه داده بود همانن روز نخست جشنواره، روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن هم ساعت ۱۷.۱۵ در این تماشاخانه روی صحنه می‌رود.

«مرگ فیدل» هم نمایشی به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی است که همانند روز اول، در روز دوم جشنواره هم با مدت زمان ۶۰ دقیقه ساعت ۱۹.۳۰ در همین تماشاخانه روی صحنه می‌رود.

در کنار این دو اثر، نمایش «تکرار» به نویسندگی امیر رفیعی و کارگردانی مهیار صیفوری هم با مدت زمان ۶۰ دقیقه ساعت ۲۱.۳۰ در تماشاخانه دیوار چهارم اجرا خواهد داشت.

در تماشاخانه شانو هم دو نمایش «سینما» به نویسندگی مجید میرجمالی و کارگردانی کسری محمدی در ساعت ۱۹ و «کله‌پوک‌ها» براساس متنی از نیل سایمون و کارگردانی ساتیا نوروزی در ساعت ۲۱ اجرا می‌شوند.

تماشاخانه همای سعادت هم میزبان نمایش «اشتباه بزرگ من» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا حزینی است که با مدت زمان ۳۵ دقیقه در ساعت‌های ۱۷ و ۱۹ روی صحنه می‌رود.

«نامه‌نویس» هم نمایشی به نویسندگی آلن بنت و کارگردانی فرجاد ساکی است که در تماشاخانه مان (استاد مشایخی) اجرا می‌شود. مدت زمان اجرای این اثر ۵۰ دقیقه بوده و در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ روی صحنه خواهد رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز