خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سایت‌های آنلاین فروش استارت‌آپ نیستند/سرمایه‌هایی که در حال از بین رفتن است

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۹۶۳

اشکان بروج با بیان اینکه اکنون شرایطی ایجاد شده که نمی‌توان کار خوب و بد را از یکدیگر تشخیص داد، گفت: بزرگترین چالش ما این است که هنوز بسیاری از افراد متوجه تفاوت بین استارت‌آپ و تجارت الکترونیک نیستند.

اشکان بروج (کارشناس استارت‌آپ‌های گردشگری و مشاور در حوزه کسب‌و‌کارهای نوپا) در پاسخ به این پرسش که آیا این حجم از فعالیت در حوزه استارت‌آپ می‌تواند نتیجه‌ای برای صنعت گردشگری داشته باشد، به خبرنگار ایلنا توضیح داد: اگر از ابتدا می‌توانستیم موفقیت استارت‌آپ‌ها را پیش‌بینی کنیم، دیگر به آنها استارت‌آپ نمی‌گفتند. در واقع نکته متمایز کننده استارت‌آپ غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است.

وی همچنین درباره وضعیت فعلی استارت‌آپ‌های گردشگری گفت: اکنون همه در مرحله‌ای قرار دارند که نمی‌توان درباره آنها اظهارنظر کرد. به نوعی همه در حال کار کردن هستند تا چیزی را آماده کنند و به بازار ارائه دهند. به همین دلیل فعلا نمی‌توان درباره وضعیت آنها چیزی گفت.

بروج افزود: اکنون بزرگترین چالش ما حضور بسیاری از کسب و کارهای الکترونیکی است که به اشتباه آنها را به عنوان استارت‌آپ معرفی می‌کنند. یعنی بزرگترین مشکل ما در این مملکت این است که هنوز کسی متوجه تفاوت استارت‌آپ‌ها و تجارت الکترونیک نبوده و نمی‌تواند این دو را از یکدیگر جدا کند. به عنوان مثال اکنون بسیاری از شرکت‌های آنلاین فروش بلیت هواپیما را به عنوان استارت‌آپ معرفی می‌کنند. در صورتی که اکثر آنها بر مبنای تجارت الکترونیک شکل گرفته‌اند و در کار خود هیچگونه نوآوری و خلاقیتی ندارند که به آنها لقب استارت‌آپ بدهیم.

این کارشناس ادامه داد: برای ایجاد استارت‌آپ باید دارای ایده نو و تازه‌ای بود. به عنوان مثال در حوزه فضای مجازی می‌توان چیزی را در فضای اینستاگرام یا اپ دیگری طراحی کنیم ولی قطعا باید دارای چیزهای تازه و خلاقانه‌ای باشد. در این صورت قدم‌هایی برای ایجاد استارت‌آپ انجام شده است. وگرنه اکنون هرکسی برای کار خود یک سایت ایجاد کرده و در آن به فروش و رزرو آنلاین محصول خود می‌پردازد ولی این به هیچ وجه استارت‌آپ نیست.

بروج در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: براساس قاعده جهانی، استارت‌آپ تعریف مشخصی دارد و حتی در دانشگاه‌ها نیز به همان صورت تدریس می‌شود. ما نیز می‌توانیم براساس همین تعریف به سراغ این کسب و کارهای الکترونیکی که اکنون به راه افتاده برویم و ببینیم که قاعده کدام یک از آنها با تعریف‌های استارت‌آپ تطابق دارد. در حقیقت اکثر این دوستان کسب و کارهای آنلاینی راه انداخته‌اند که خیلی با استارت‌آپ متفاوت است.

وی در ادامه بیان کرد: در شرایطی قرار داریم که شرکت‌هایی که استارت‌آپ نیستند ولی درآمدهای عجیب و غریبی دارند با استارت‌آپ‌های حقیقی قاطی شده‌اند و به نوعی سرمایه‌ها در حال هدر رفتن است. به این ترتیب بازار شلوغی وجود دارد که نمی‌توان در آن خوب و بد را تشخیص داد. نمی‌توان فهمید چه کسی در حال نوآوری است تا روی آن سرمایه‌گذاری را انجام داد.

این کارشناس با بیان اینکه هنوز خیلی از استارت‌آپ‌ها هستند که ما آنها را در گردشگری نداریم، گفت: برای عرضه شدن یک استارت‌آپ به بازار شرایط زیادی مورد نیاز است. به عنوان مثال لازم است بدانید که استارت‌آپ‌ها حتی بعد از شناخته شدن نیز نیاز به حمایت دارند. مثلا در یک شرایط درست شتاب‌دهنده‌هایی که اکنون در حال خرج کردن و هدر دادن پول‌های خود در کسب و کارهای آنلاین هستند باید از استارت‌آپ‌های نوپا حمایت کنند. ولی متاسفانه ما مقداری در ارزش گذاری روی کسب و کارهایی همچون کسب و کارهای آنلاین و استارت‌آپ خوب عمل نمی‌کنیم.یعنی آنها را از هم جدا نمی‌کنیم و ناگهان سرمایه چندین میلیاردی به یک کسب و کار آنلاین تزریق می‌شود.

وی در پایان گفت: شاید در مواقعی برخی از استارت‌آپ‌ها ارزش داشته باشند ولی به دلیل اینکه سرمایه پشت آنها نمی‌آید یا بلد نیستند که خودشان را خوب پرزنت کنند نمی‌توان شاهد پیشرفت چشم‌گیری بود. در نهایت باید گفت که بازار شلوغی که کسب و کارهای آنلاین هم به اسم استارت‌آپ معرفی می‌شوند، سبب شده تا استارت‌آپ‌هایی که اتفاقا استارت‌آپ هستند توسط افرادی که می‌توانند آنها را حمایت کنند شناخته نشوند. چراکه آشفتگی در بازار وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز