خبرگزاری کار ایران

روح‌الله جعفری مطرح کرد:

آخرین جزئیات مسابقه مقالات رادی‌شناسی جشنواره تئاتر اکبر رادی/برای هیچ‌کس استثنا قائل نمی‌شویم

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۴۵۵

دبیر مسابقه مقالات رادی‌شناسی به تشریح جزئیات این بخش از نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی پرداخت و گفت: برای برگزاری این بخش از مسابقه، تأکید داشته و دارم که باید طبق برنامه‌ریزی انجام ‌شده، کارها قوام پیدا کند و استثنایی نباید قائل شد.

روح‌الله جعفری (نویسنده، کارگردان، منتقد، پژوهشگر) که در اولین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی طی حکمی از سوی دبیر جشنواره به‌عنوان دبیر بخش مسابقه مقالات رادی‌شناسی انتخاب شده است، درباره نحوه برگزاری این بخش از جشنواره به خبرنگار ایلنا، گفت: در سال‌های گذشته، بنیاد اکبر رادی، پنج دوره همایش ملی رادی‌شناسی برگزار کرده بود و من افتخار همکاری در دوره پنجم این همایش را با بنیاد به‌عنوان داور داشتم. در چند جلسه‌ای که از من خواسته شد که در هیأت‌مدیره بنیاد شرکت کنم، درباره تولید محتوا و نحوه داوری مقاله‌ها در همایش ملی رادی‌شناسی، مواردی را به ایشان منتقل کردم.

جعفری ادامه داد: هیأت‌مدیره در یکی از جلسه‌هایی که ابتدای امسال داشت، به این نتیجه رسید که بعد از برگزاری پنج دوره همایش، باید نحوه برگزاری همایش را به جشنواره تغییر شکل بدهد. بعد از اینکه این خبر رسانه‌ای شد، آقای بهزاد صدیقی، دبیر اولین جشنواره تئاتر اکبر رادی، با من تماس گرفت و گفت که شما را برای دبیری مسابقه مقالات رادی‌شناسی این دوره از جشنواره، انتخاب کرده‌ایم. به او گفتم که استاد اکبر رادی یکی از سرمایه‌های درخشان فرهنگی ملت ایران است و من به‌نوبه خود برای شناسایی و تبیین هرچه بهتر اندیشه‌های این استاد گران‌قدر، آماده به همکاری با بنیاد و جشنواره هستم. سپس مشغول به کار شدیم و محورهای مسابقه مقالات رادی‌شناسی را تبیین کردیم.

سرپرست گروه تئاتر گیتی با اشاره به موضوعات و عناوینی که برای بخش مقالات رادی‌شناسی انتخاب شده‌اند، گفت: سبک زندگی ایرانی و بررسی نقش مفهوم شهر و شهرنشینی در شکل‌گیری تحولات اجتماعی ایران، بررسی تطبیقی نمایش‌نامه‌های استاد اکبر رادی با آثار ادبیات نمایشی جهان، گرته‌برداری، اقتباس و برداشت آزاد از آثار استاد اکبر رادی، تک‌آوایی یا چندآوایی در نقد آثار رادی، بررسی آثار رادی از دیدگاه نقد تکوینی، افق‌های تفسیر آثار رادی از دیدگاه نقد هرمنوتیکی و شیوه‌های کارگردانی نمایش‌نامه‌های استاد اکبر رادی این عناوین را تشکیل می‌دهند.

جعفری تصریح کرد: برای این بخش از جشنواره، دعوت‌نامه‌ای تنظیم شد که به صورت عمومی در اختیار اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به اندیشه و آثار استاد اکبر رادی، قرار گرفت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برای برگزاری این بخش از مسابقه، تأکید داشته و دارم که باید طبق برنامه‌ریزی انجام ‌شده، کارها قوام پیدا کند و استثنایی نباید قائل شد. به‌همین علت، گاه‌شمار، از طرق مختلف اطلاع‌رسانی شد تا کارها براساس نظم و قاعده‌ای درست و اصولی دنبال شود.

جعفری ادامه داد: تاریخ آخرین مهلت دریافت چکیده مقالات رادی‌شناسی در گاه‌شمار اعلام شده، ۱۹ آبان ۱۳۹۷ بود و براساس همین تاریخ، چکیده‌هایی که به دبیرخانه ارسال شد، مورد پذیرش قرار گرفت. بعد از این تاریخ، عده‌ای از پژوهشگران، چکیده‌های مقاله‌های خود را فرستادند و یا حتی تلفنی اعلام آمادگی کردند که قصد شرکت در این بخش از جشنواره را دارند، اما به همان دلیلی که اعلام کردم، مورد پذیرش قرار نگرفتند.

او با بیان اینکه «به‌یاد دارم که در پنجمین دوره همایش، ۲۴ پژوهشگر، چکیده‌های مقاله‌‌های خود را ارسال کرده بودند» گفت: امسال و در اولین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی، تعداد شرکت‌کننده‌ها به لحاظ کمی، بیشتر شده است؛ در این بخش از مسابقه، تعداد ۲۷ چکیده ارائه شده است.

دبیر مسابقه مقالات رادی‌شناسی جشنواره تئاتر اکبر رادی با اشاره به اینکه «از ۲۷ چکیده‌ ارسال‌شده، تعدادی از آن‌ها دو نویسنده داشته است» گفت: به‌لحاظ آماری، ۱۰ خانم و ۱۹ آقا نویسنده این چکیده‌ها هستند. این ۲۷ چکیده از تهران، تبریز، کرج، مشهد، بابل، قم و... به دبیرخانه ارسال شده است و بیشترین تعداد آن از تهران بوده است.

جعفری تشریح کرد: کدگذاری همه این چکیده‌ها در دبیرخانه انجام شد و هیأت داوران طی یک هفته آن‌ها را خواندند و بعد در یک جلسه رسمی که هر سه حضور داشتند، به معرفی چکیده‌هایی که به مرحله بعد راه پیدا کردند، پرداختند. بعد از داوری، چکیده‌هایی که انتخاب شدند، اعلام و به پژوهشگران آن‌ها اطلاع داده شد که تا تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۷، اصل مقاله‌های خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

او با اشاره به اینکه «تعدادی از این پژوهشگران، نتوانستند مقاله‌های خود را کامل کنند و از گردونه داوری کنار گذاشته شدند» گفت: در حال حاضر، همکاران ما در دبیرخانه از شنبه اول دی، در حال کدگزاری جدید اصل مقاله‌های ارسال ‌شده هستند تا آن‌ها را آماده برای تحویل به داوران کنند. سپس در یک جلسه رسمی، داوران به معرفی آثار برگزیده خواهند پرداخت.

این نویسنده و کارگردان به حضور محمود دولت‌آبادی به‌عنوان دبیر افتخاری این جشنواره، اشاره کرد و با بیان اینکه «در این بخش، از سه داور انتخاب ‌شده، دو داور، استاد‌تمام دانشگاه هستند که سابقه پررنگی در تولید محتوا در عالم هنر نمایش داشته و دارند» گفت: این عزیزان، آقایان محمود عزیزی و سیدمصطفی مختاباد هستند و دیگر داور انتخاب ‌شده، آقای آرش رادی، پسر استاد اکبر رادی است. آرش رادی به‌دلیل اِشراف و تسلطی که بر آثار استاد رادی دارد، در این تیم داوری، قرار گرفته و من با افتخار از ایشان دعوت کردم که این مهم را بپذیرد.

جعفری با اشاره به اینکه «تاریخ سمینار رادی‌شناسی در این جشنواره ۱۶ دی ۱۳۹۷ است و مقاله‌های انتخاب ‌شده از سوی پژوهشگران در این سمینار ارائه خواهد شد» گفت: هم‌چنین در این سمینار یک پنل تخصصی تدارک دیده شده که در آن یک نمایشنامه‌نویس، یک استاد دانشگاه و یک منتقد درباره آثار استاد رادی، سخنرانی خواهند کرد که متعاقباً نام سخنران‌ها و عناوین این سخنرانی‌ها اعلام خواهد شد. در ضمن، مقاله‌های انتخاب‌شده در ششمین کتاب رادی‌شناسی، چاپ خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز