خبرگزاری کار ایران

مونسان:

گردشگری نباید موجب از بین رفتن منابع و دیدنی‌های کشور شود/گردشگری باید عامل توسعه باشد نه عامل تخریب

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۲۶۳

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: نباید گردشگری موجب از بین رفتن منابع و دیدنی‌های کشور شود.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان که در برنامه «گلستان نگارستان ایران» حضور یافته بود با اشاره به برگزاری خوب جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن در کلاله گفت: هدف از سفر به گلستان دیدار با مردم خون‌گرم این خطه از کشور و بازدید از پروژه‌های مربوط حوزه‌های سازمان میراث‌فرهنگی  به‌ویژه ظرفیت گردشگری استان که معتقدم این استان در زمینه ظرفیت‌های گردشگری بسیار بی‌نظیر است.

او با بیان اینکه همه باید کمک کنیم که گردشگری گلستان بیش از پیش فعال شود، افزود: گردشگری دو بعد مهم را به سرعت محقق می‌کند. در امر اقتصادی با سرمایه‌گذاری‌های حداقلی ایجاد درآمد می‌کند، همچنین اشتغال ایجاد می‌کند.این از مختصات حوزه گردشگری است که سرعت ایجاد اشتغالش در مقایسه با سایر حوزه‌ها ۲/۵ برابر بیشتر است، در حوزه گردشگری با ۵۰میلیون تومان می‌توانیم شغل ایجاد کنیم درحالی‌که در سایر حوزه‌ها میزان حداقل سرمایه برای ایجاد شغل ۱۰ برابر است.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: علاوه بر ابعاد خوب اقتصادی، حوزه گردشگری بعد اجتماعی و فرهنگی مهمی دارد، یکی از مهم‌ترین اثراتش در ابعاد اجتماعی توزیع عادلانه ثروت است. با گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد اشتغال و درآمد در شهرهای کوچک و روستاها محقق شده است، گردشگری و صنایع‌دستی به راحتی می‌تواند این امور را محقق کند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: به دلیل پشتیبانی‌های خوبی که گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند در حوزه دیپلماسی عمومی کشور داشته باشد و تعامل سازنده با دنیا را برقرار کند. هر گردشگر خارجی که به کشور سفر کرده به‌عنوان سفیری فرهنگی برای ایران عمل کرده است.

او با تأکید بر اینکه این مسئله نشان از اهمیت حوزه گردشگری و صنایع دستی که بر پایه میراث‌فرهنگی کشور بنا شده است گفت: ما با داشته‌های متعدد تاریخی خود، ابنیه‌های بی‌نظیر و سایت‌های قدیمی تاریخی به اضافه جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی دست به دست هم داده‌اند و فرصت بی‌نظیری را  برای گردشگری کشور فراهم کرده‌اند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: امیدوارم با حمایت استاندار و همکارانم در سازمان و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بتوانیم برنامه‌هایی را برای حمایت از گردشگری در استانی که پر از ظرفیت است و هنوز نتوانسته‌ایم از آن به‌خوبی بهره بگیریم مهیا کنیم.

او درباره سئوال مطرح‌شده مبنی بر توسعه گردشگری در آشورا‌ده بیان کرد: این منطقه بسیار بی‌نظیر است دارای محیط ویژه‌ای است و مسائل زیست‌محیطی آن نیز باید به دقت رعایت شود. ما در حوزه گردشگری به گردشگری پایدار معتقد و متعهد هستیم، نباید گردشگری موجب از بین رفتن منابع و دیدنی‌های کشور شود، این ذخایر طبیعی باید حفظ شود و گردشگری باید به این موضوع کمک کند.

معاون رئیس‌جمهوری از مردم خواست که گردشگران مسائل زیست‌محیطی را مورد توجه قرار دهند و گفت: گردشگری باید عامل توسعه باشد نه عامل تخریب.

او افزود: خوشبختانه توافق‌های خوبی با سازمان محیط‌زیست درخصوص آشورا‌ده انجام شده است. به‌صورت محدود در منطقه محدودی از این جزیره زیبا با طرح‌های ویژه‌ای که کاملا با محیط آنجا سازگاری داشته باشد و با کنترل کامل این جزیره شاهد رونق آن خطه خواهیم بود و رعایت قوانین زیست‌محیطی انجام می‌شود و حتی گردشگرانی که در آنجا حضور پیدا می‌کنند به محیط زیست کمک خواهند کرد. مناظر بی‌نظیری در آنجا وجود دارد که حیف است مردم از آن بی‌بهره باشند. باید در عین مراقبت از این جزیره زیبا شرایطی را فراهم کرد که مردم بتوانند از آن بهره‌ ببرند و اقتصاد جدید  در آن خطه اجرایی شود.

مونسان ادامه داد: موافقت سازمان محیط‌زیست انجام شده، و قرارداد آن به‌زودی با سازمان محیط‌زیست بسته می‌شود و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. حتما طراحی ویژه‌ای انجام خواهد شد که جاذب گردشگر باشد. باید جاذبه‌های ویژه ایجاد شود و گردشگران ویژه که بیشتر به محیط‌‌زیست می‌پردازند به آنجا جذب شوند. طبیعت‌گردی موضوع مهم آشورا‌ده خواهد بود. در طرحی که آماده خواهد شد تمام این موضوعات درنظر گرفته می‌شود تا اتفاقات خوبی برای آشورا‌ده رقم بخورد.

او افزود: در کلاله قرار شد یک میلیارد تومان برای ساخت پیست اسب‌دوانی از سوی سازمان میراث‌فرهنگی و یک میلیارد تومان از سوی استاندار کمک شود. امیدوارم در سنوات بعد مسابقات اسب‌دوانی در محلی استاندار برگزار شود.

معاون رئیس‌جمهوری درباره دیوار دفاعی گرگان بیان کرد: ثبت جهانی در یونسکو سهمیه دارد و کشور ما سالی یک سهمیه دارد. دیوار دفاعی گرگان یکی از آثار ارزشمند تاریخی کشور با گستردگی بسیار زیاد است، همکارانم در معاونت میراث‌فرهنگی اسناد را آماده کردند، یکی از اقداماتی که جزو ملزومات بررسی این پرونده در یونسکو است به نتیجه رسیدن کاوش‌هاست. دیوار اکنون در زمین دفن است و باید با کاوش از زمین بیرون بیاید تا مراحل دیگر آن برای ثبت در یونسکو انجام شود.

او افزود: پیرو بازدید که از این دیوار تاریخی داشتیم قرار شد حدود ۳میلیارد تومان ازسوی سازمان و ۳میلیارد تومان ازسوی استاندار یعنی در مجموع ۶میلیارد تومان اعتبار برای انجام کاوش‌ در این محل درنظر گرفته شده است که عدد خوبی برای مرحله اول است و با پیش رفتن این کار روند ثبت جهانی این دیوار در فهرست یونسکو دنبال خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهوری درباره توسعه موزه‌ها در این استان بیان کرد: دو موزه مهم و جدی یعنی موزه میراث‌ روستایی و موزه منطقه‌ای در گنبد را در این استان داریم و انشا‌الله اعتبارات مناسبی نیز برای این پروژه‌ها محقق می‌شود. کار طراحی فاز اول موزه منطقه‌ای به اتمام رسیده و در حال انجام فاز دوم طراحی هستند. همزمان با آن عملیات اجرایی شروع خواهد شد. امیدواریم با کمک هم کار ساخت و اتمام هر دو موزه به جریان بیفتد و ظرفیت‌های گردشگری استان افزایش یابد، الان حدود ۱۲ موزه بزرگ در کشور در حال ساخت است، کشور دارای غنای تاریخی بسیار زیاد است و هر شهر ظرفیت‌های میراثی زیادی دارد. اما منابع سازمان میراث‌فرهنگی محدود و پروژه‌ها زیاد است. تلاش می‌کنیم حداقل سه موزه را امسال به اتمام برسانیم و به ظرفیت موزه‌ای کشور اضافه کنیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: علاوه بر آن در امر تجهیزات حتی در موزه ملی کشور نواقص زیادی را داشتیم، یکی از موضوعاتی که در دریف بودجه‌ای امسال لحاظ شده و به جد دنبال می‌شود این است که تجهیزات حفاظتی و فنی را ارتقا دهیم.

او بیان کرد: خوشبختانه سازمان میراث‌فرهنگی جزو اولین دستگاه‌های اجرایی است که به‌ویژه در بخش گردشگری عمده منابعش ازسوی بخش‌های غیردولتی تأمین می‌شود و ما بیشتر زیرساخت‌ها، کاوش‌ها و مطالعات را انجام می‌دهیم. اکنون ۱۷۰۰ پروژه گردشگری در کشور در حال اجراست که عمدتا از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است و امید داریم تا پایان دولت دوازهم ۱۲۵۰ پروژه از این تعداد به بهره‌برداری برسد که می‌تواند کمک بزرگی به توسه گردشگری در کشور بکند.

مونسان با تأکید بر اهمیت اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر بیان کرد: در امر اشتغال روستایی ۱۲هزار میلیارد تومان منابع از سوی دولت در نظر گرفته شده است،از این مبلغ ۲۴۰۰میلیارد تومان مربوط به صنایع و گردشگری با نرخ ۶‌درصدی است، یکی از بخش‌های مهم بوم‌گردی است که با سرمایه‌گذاری حداقلی علاوه‌ بر اینکه توانسته ایجاد شغل ایجاد کند کمبود تخت را نیز در کشور جبران کرده است و ما در ایام نوروز شاهد اوج اقامت در این اقامتگاه‌ها بودیم که بسیار مورد اقبال گردشگران قرار گرفت و تمام مراکز بوم‌گردی فعال و ظرفیت آن‌ها پر بود.

او افزود: به دولت قول که ۲هزار واحد بوم‌گردی را تا سال ۱۴۰۰ به واحدهای اقامتی اضافه کنیم که بیش از نیمی از این عدد را در سال ۹۷ محقق می‌کنیم، این ۲هزار واحد ۱۶هزار شغل را در کشور ایجاد می‌کند.

معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در بخش احیای بافت‌های تاریخی بهره‌برداری از آن‌ها نیز به هر اندازه که پروژه وجود داشته باشد آمادگی داریم پروژه واگذار و تعریف کنیم.

او افزود: انشالله گلستان در گردشگری سرآمد خواهد شد و تمام توان را خواهیم گذاشت که به‌عنوان یکی مقصد گردشگری مهم تبدیل شود. دولت منابع خوبی دولت در امر اشتغال روستایی و امر اشتغال فراگیر اختصاص داده و ظرف چند روز آینده موافقنامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه امضا می‌شود که پیرو آن می‌توان برای جوانان در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی اشتغال ایجاد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز