خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

طرح پایتخت کتاب ایران شالوده‌ای کوچک اما مستحکم دارد

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۶۷۸

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طرح پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب که امسال چهارمین دوره آن برگزار شد، دارای شالوده‌ای کوچک اما در عین حال مستحکم است.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی عصر امروز در آیین معرفی چهارمین پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب با بیان این مطلب افزود: کتاب قلب و مرکز تمدن‌سازی انسانی است.

وی ادامه داد: ۴ سال قبل که این طرح آغاز شد شاید دست‌اندرکاران و ایده‌پردازان آن فکر نمی‌کردند امروز کاروان این حرکت به بیش از ۱۵۰ شهر برسد و صدها روستا را در بر بگیرد.

صالحی گفت: طرح پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب فرصتی است که علاقه‌مندان کتاب در فضای رقابتی به ارائه ایده‌های خلاق فرهنگی بپردازند.

وی افزود: این طرح ملی و فراگیر کشوری است که همه شهرها و روستاها را در برمی‌گیرد و می‌تواند الگو قرار بگیرد. طراحی آن با این نگاه بوده که شالوده‌ای جمع و جور اما مستحکم داشته و انعطاف گسترده‌ای در مرحله عمل پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برای حرکت‌های فرهنگی در کشور، الگوهایی فراگیر می‌شوند که بتوانند شالوده کوچک و مستحکم داشته و دارای انعطاف باشند.

وی گفت: این طرح هم این ویژگی ها را داشت و هم برای طرح های جدید و خلاق میدان می ساخت و باعث شد شهر به شهر به این کاروان بپیوندند.

صالحی ادامه داد: ویژگی دیگر طرح این بود که به ما نشان داد چقدر ظرفیت‌های مختلف پنهان در شهرها و روستاها در زمینه کتاب و کتابخوانی وجود دارد که می‌توان این ظرفیت‌ها را در حوزه‌های دیگر فرهنگی و هنری نیز شناسایی کرد.

وی تصریح کرد: هنوز به خوبی ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی کشورمان را بازکاوی و بازشکافی نکرده ایم و باید به ظرفیت های پنهان مردمی در عرصه فرهنگ پی ببریم.

صالحی در ادامه گفت: در هم‌افزایی نهادهای دولتی، عمومی و بخش‌خصوصی اتفاقات خوبی پدید می‌آید. اگر جامعه ایران ظرفیت‌های نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی را به هم متصل کند می‌تواند اتفاقات شگرفی رقم بزند. ظرفیت ترکیبی این سه بخش منجر به اتفاقات قابل توجهی می‌شود و این طرح نیز متکی بر ترکیب این سه نهاد بود که مدلی از حرکت های مدیریت‌های فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجربه نشان داده ایده‌های خلاق چقدر بی‌نهایت می‌تواند باشد. وقتی حرکت های فرهنگی را براساس بخش‌نامه‌های مرکزی قرار می‌دهیم در یک چارچوب محدود، ایده‌سازی می‌شود اما وقتی به سمت اجتماع و مردم کشیده می‌شود، ایده‌های محدود تبدیل به ایده‌های متکثر، خلاقانه و متناسب با اقلیم و بوم می‌شود.

وی افزود: اگر حرکت و جریان‌های فرهنگی را محدود به دولت نکنیم، ایده‌های خلاق و جدید وارد میدان می شود و طرح پایتخت کتاب و روستاها و عشایر دوستدار کتاب این کار را کرد.

 در این آیین شهر کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال آینده معرفی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران درباره انتخاب شهر کاشان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران در سال آینده گفت: کاشان علاوه بر اینکه قدمت مهم فرهنگی دارد و در تمدن اسلامی دارای جایگاه خاصی است، در سال‌های گذشته نیز به مرحله رقابت برای پایتختی کتاب ایران رسیده بود و امسال انتخاب شد.

وی درباره پرسشی مبنی بر دستور خود به معاون هنری اش درباره موضوع خانه نیما یوشیج و آخرین وضعیت خرید آن افزود: این مسیر را دنبال می کنیم. یکی از چیزهایی که باید به آن توجه داشت، حافظه تاریخی و مفاخر کشور است که بخشی از سرمایه اجتماعی ما محسوب می‌شود و اگر در معرض تخریب و تاراج قرار بگیرد در واقع حافظه تاریخی ما خدشه دار شده است.

وی ادامه داد: با شهرداری، سازمان میراث‌فرهنگی و نهادهای مرتبط در حال همکاری هستیم تا این خانه همچنان در حافظه میراث ادبی ما حفظ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز