خبرگزاری کار ایران

مظاهری بر کرسی موسسه فرهنگی اکو تکیه زد

مراسم معارفه رییس جدید موسسه‌ فرهنگی اکو عصر امروز با حضور وزیر ارشاد، مرتضی بانک، علی جنتی و جمعی از همکاران و فعالان موسسه از کشورهای عضو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی‌امیری در این نشست با تشکر از خدمات علی جنتی برای حوزه فرهنگ و همچنین تلاش مرتضی بانک در همکاری‌های فرهنگی تاکید کرد: حوزه فرهنگی گستره وسیع و ارزشمندی را شامل می‌شود. کشورهای عضو اکو ریشه مشترک فرهنگی دارند و باور داریم با استناد به همین ریشه‌های فرهنگی منطقه می‌توان در این منطقه پرتلاطم و پرآشوب آرامش و ثبات را به ارمغان آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: منطقه ما می‌تواند محور عقلانیت و اعتدال فرهنگی باشد و با تکیه بر اشتراکات فرهنگی و مذهبی می‌توانیم و باید مقابل تعصب بایستیم و جوان‌های امروز را از خطر تروریست، تحجر و اسلام خشن و بی‌منطق آشنا کنیم. باید اسلام واقعی و رحمانی را به جوانان معرفی کنیم و این رسالت بزرگی است که در سایه همکاری‌های فرهنگی در قالب این موسسه میسر خواهد بود. اسلام امروز مظلوم واقع شده و عده‌ای کوردل چهره نادرست و خشنی از آن به جهان ارایه می‌دهند.

 وی در نقش تعاملات فرهنگی با استناد به اشتراکات اشاره کرد و اظهارداشت: مشترکات فرهنگی می‌تواند عمق روابط میان کشورهای منطقه را گسترش دهد و ثبت روابط را از مناسبات رسمی دولت‌ها که بیشتر شامل مناسبات اقتصادی و سیاسی می‌شود و مناسبات میان ملت‌ها و اشتراکات فرهنگی ارجاع دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس فرهنگ را انسجام بخش خواند و گفت: تعاملاتی که حول محور فرهنگی انجام‌می‌شود انسجام و ماندگار خواهد بود. روابط سیاسی و اقتصادی عموما بر پایه منافع و پول شکل می‌گیرد و ماندگار نیست اما ارتباطات فرهنگی از آنجایی که بین ملت‌ها دوستی ایجاد می‌کند انسجام‌بخش و ماندگار خواهد بود و به همین دلیل است که می‌گویم محصول فرهنگ ماندگاری و منطق ما در این روزهای پرتنش به این هویت سازگار نیاز دارد.

صالحی‌امیری سپس با اشاره به انتخاب محمد مهدی مظاهری به ریاست موسسه فرهنگی اکو بیان کرد: معرفی مظاهری از ما بود که وی در زمینه تعاملات فرهنگی و توجه به اشتراکات بین کشور‌ها آگاهی کافی دارد و انتخابی آگاهانه محسوب می‌شود. مظاهری مبانی و مباحث فرهنگی را می‌شناسد و با بنده و علی جنتی و محمدجواد ظریف همکاری‌های خوبی داشته است. او همچنین با منابع مختلف فرهنگی جهانی و منطقه‌ای آشنایی دارد و می‌تواند با ارتباط میان کشورهای عضو اکو را تقویت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: پاکستان کشوری است که از دیرباز با عنوان مهد فرهنگی شناخته می‌شده؛ آذربایجان یک فرصت طلایی منطقه و جامعه خدامحور است و تاجیکستان کشور دوست و برادر ما است. ما همواره با تاجیک‌ها روابط خوبی داشته‌ایم.

صالحی‌امیری ادامه داد: افغانستان پاره‌تن جهان اسلام است که ستم و ظلم زیادی را تحمل کرده است. دانشگاه کابل روزگاری یکی از معتبر‌ترین دانشگاه‌های جهان به شمار می‌‌آمد که بسیاری از ادبا آنجا تحصیل کرده‌اند اما متاسفانه امروز شرایط سختی به افغانستان تحمیل شده که امیدواریم به زودی مردمش از این ظلم و ستم رهایی یابند.

او همچنین افزود: قزاقستان، قرقیزستان و سایر کشورهای اکو نیز هر کدام وزنه‌ای از لحاظ فرهنگی دینی و ملی هستند که می‌تواند تعامل‌شان با یکدیگر در سامان دادن به وضعیت منطقه تاثیرگذار باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌های کتاب و هفته‌های فرهنگی و برپایی دیدار نخبگان کشور‌ها با یکدیگر زمینه توسعه سازمان‌اکو و روابط فرهنگی بیش از پیش شکل بگیرد.

در این نشست همچنین مرتضی بانک و خلیل ابراهیم آکچا دبیرکل اکو و محمد مهدی مظاهری نیز سخنرانی کردند.

مرتضی بانک (مشاور رئیس‌جمهور) نیز موسسه فرهنگی اکو را یکی از مهمترین دستآوردهای سازمان اکو معرفی و بیان کرد: با توجه به سابقه فرهنگی منطقه در جهان و تاثیر زیادی که بر تمدن و فرهنگ جهان گذاشته، موسسه فرهنگی اکو اهمیت بالایی هم برای کشورهای عضو، هم برای منطقه و خم برای جهان داشته، دارد و خواهد داشت. تاثیر فرهنگ برخاسته از منطقه اکو حتی در شکل‌گیری حقوق انسان‌ها نیز رد خود را به جای گذاشته است.

بانک اضافه کرد: این مجموعه فرهنگی با فرهنگی متشکل از شاخص‌ها و معیارهای کشورهای عضو شکل گرفته و موسسه‌ای مستقل است که در این شرایط خشونت و جنگ به تعامل فرهنگی منطقه تاکید دارد. فکر می‌کنم به‌دلیل همین مسئله موسسه اکو که به جای تعامل سیاسی و اقتصادی صرف به ارتباطات فرهنگی هم توجه دارد حتی در سطح جهانی و فراتر از منطقه هم می‌تواند نفش آفرین باشد.

وی افزود: مظاهری هم فرهنگ را می‌شناسند، هم سابقه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دارد و هم گزینه مناسبی برای مدیریت موسسه فرهنگی اکو است.

دبیرکل سازمان اکو نیز در این مراسم اظهار داشت: موسسه فرهنگی اکو نهادی مستقل اما مرتبط با سازمان اقتصادی اکو است که گسترش تعاملات فرهنگی میان کشورهای عضو و منطقه را در دستور کار دارد.

خلیل ابراهیم آکجا ادامه داد: فعالیت‌های موسسه فرهنگی اکو حوزه‌های مختلف فرهنگ، هنر، ورزش، معماری و... را در بر می‌گیرد و شخصیت فرهنگی آقای مظاهری اکو را در رسیدن به اهدافش در این حوزه‌ها کمک می‌کند. از جمهوری اسلامی ایران برای معرفی چنین شخصیتی به سمت مدیریت موسسه فرهنگی اکو سپاسگزاریم.

دبیرکل سازمان اکو تاکید کرد: ایران همواره نقش محوری در سازمان اکو داشته و اهداف دیپلماسی فرهنگی را هم مقدم می‌شمرده است. از دید ما گسترش مراودات فرهنگی گسترش ارتباطات سیاسی و اقتصادی را هم به‌دنبال خواهد داشت. توجه به توریسم و جهانگردی نیز در این مقوله می‌تواند به شناخت فرهنگی کشورهای عضو از یکدیگر کمک کند.

محمدمهدی مظاهری نیز با اشاره به اینکه نه فقط منطقه بلکه دنیا روزهای ناخوشایندی را به سبب تروریسم، جنگ و خشونت می‌گذراند، گفت: اصلی‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده فعالیت‌های اکو گفت‌وگو است. گفت‌وگو یعنی تحمل نظر متفاوت و مخالف را داری، یعنی طرفین همدیگر را ذی‌عقل و ذی‌شعور می‌دانند. هرچه امکان گفت‌وگو بیشتر باشد جنگ و خونریزی کمتر خواهد بود

رییس جدید موسسه فرهنگی اکو همچنین پیشنهادات و برنامه‌هایی از جمله گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشورهای عضو، مراودات نخبگان فرهنگی کشورها با یکدیگر و  عدم تمرکز برنامه‌های موسسه فرهنگی اکو در تهران را مطرح کرد.

کد خبر : ۴۳۷۳۸۰