خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در پاسخ به خبرنگاران:‌

تفاهم‌نامه شهرداری و ارشاد درباره شهر آفتاب بزدوی نهایی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم حفظ بار فرهنگی تبلیغات محیطی شهر آفتاب در ایام نمایشگاه کتاب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جنتی بعد از بازدید از غرفه‌های ناشران مختلف در جمع خبرنگاران؛ برآیند بازدید خود از نمایشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: البته من فرصت نکردم که تمامی غرفه‌ها را بازدید کنم اما به غرفه تعدادی از ناشران پرکار و پرتلاش که در عرصه‌های مختلف فعالیت‌ می‌کنند؛ سر زدیم  و در مجموع احساس می‌کنم نشاط خوبی در نمایشگاه وجود دارد و نگرانی از افت جمعیت و افراد بازدیدکننده جایی ندارد.

 وی ادامه داد: خوشحالیم که کتاب و فرهنگ در کشور ما مخاطبان پرتعدادی دارد و هر ساله جمعیت زیادی از نمایشگاه بازدید می‌کنند. ناشران هم به نظر می‌رسد از فضای جدید نمایشگاه و امکانات آن رضایت دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به چرایی تعطیلی ۱۰ غرفه از ناشران در ۶ روز ابتدای نمایشگاه اظهار داشت: توضیحات بیشتر در این‌باره را باید از معاون فرهنگی جویا شویم اما به هر حال هر ساله ناشرینی هستند که تخلف کرده و خارج از ضوابط نمایشگاه و حقوق هم‌صنفان به عرضه کتاب‌های دیگران می‌پردازند. همچنین گاهی ناشری وجود دارد که ممکن است اثری نامناسب یا بدون مجوز را عرضه کند در این صورت اگر تعداد اینگونه آثار محدود باشد؛ با تذکر به غرفه از عرضه آن جلوگیری می‌شود اما اگر سطح وسیعی از تخلفات را شاهد باشیم؛ کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران حتما آن را بررسی می‌کند.

او برای چندمین بار درباره سرانجام تفاهم‌نامه میان ارشاد و شهرداری و مدت رایگان استفاده از شهر آفتاب مورد سوال قرار گرفت و گفت: مدت زمانی که شهر آفتاب قرار است رایگان در اختیار ما قرار بگیرد؛ چه ۵ سال چه ۱۰ سال چندان فرقی نمی‌کند اما پیگیری‌ها و مذاکرات با شهرداری ادامه دارد تا در همین روزهای آتی تفاهم‌نامه نهایی شود.

جنتی سپس در پاسخ به خبرنگار ایلنا؛ مبنی بر انتقاداتی که ناشران نسبت به عدم دسترسی به فضاهای بیرون سالن‌ها برای تبلیغات مطرح می‌کنند، گفت: بنای اصلی بر این است که در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب ،تبلیغات محیطی سالن‌ها فضای بیرون سالن‌ها و حتی متروی شهر آفتاب  فرهنگی و در راستای نمایشگاه کتاب باشد و به هیچ وجه بر بعد بازرگانی و تجاری تکیه نشود. این مسئله یکی از خواسته‌های ماست که مطرح شده و احتمالا در تفاهم‌نامه نیز جای دارد.

او در توضیح چرایی عدم حضور اعضای هیات دولت در شهر آفتاب گفت: تاکنون وزیر آموزش و پرورش و دادگستری از نمایشگاه کتاب بازدید کردند و کلیات انتقال نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب نیز به اطلاع اعضای هیات دولت رسیده و احتمالا طی روزهای آتی تعداد بیشتری از آن‌ها به شهر آفتاب می‌آیند.

کد خبر : ۳۶۹۷۳۴