خبرگزاری کار ایران

گزیده شعرهای شیرکو بی‌کس در نمایشگاه کتاب

گزیده‌ای از شعرهای «شیرکو بی‌کس» با عنوان «تو اینجا نیستی اما» با ترجمه «مختار شکری‌پور» درغرفه موسسۀ انتشارات نگاه واقع درسالن ۲، راهرو ۷، غرفه ۴ نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

 به گزارش ایلنا، این کتاب که به تازگی منتشر شده، دربردارنده شعرهایی تازه ازاین شاعر سر‌شناس و فقید کرد است، که ۱۳ اردیبهشت (دوم ماه می‌) مصادف با هفتاد وششمین سالگرد تولدش بود. این گزیده شعر می‌تواند نمودی از تجربه‌ها و فرم‌های های گوناگون شعری این شاعرباشد. مخاطب دراین مجموعه با شعرهایی کوتاه و بلندازشیرکو مواجه می‌شود که دارای مضامین ودرونمایه‌های متنوعی هستند.

 شیرکو بی‌کس را می‌توان پیشانی شعرمعاصرکرد تلقی کرد چرا که هم ازجریان سازان تاثیرگذار شعر کردی است و هم آثار بسیار خلاقه‌ای از او منتشر شده که ورد زبان کرد‌ها شده است. وطن، ‌ زن، آوارگی، طبیعت، غربت و تنهایی، جنگ و عشق مضامین عمده شعرهای او هستند. او پایه گذار شعر- رمان در شعر کردی است ومجموعه‌های متعدد اشعارش باعنوان دیوان شیرکو در۸جلد قطورمنتشر شده است. منظومه بلند «دره پروانه» و «صلیب، مار و خاطرات شاعر» از کتاب‌های مطرح او هستند. شعرهای او به اکثرزبان‌های مطرح دنیا ترجمه شده و جایزه جهانی توخولسکی سوئد و عنوان شهروندافتخاری شهر فلورانس ایتالیا را دریافت کرده بود.

شیرکو بی‌کس دوم ماه می‌۱۹۴۰ درسلیمانیه کردستان عراق متولد شد و پدرش، فائق بی‌کس، هم از شاعران مطرح شعرکلاسیک کردی است. فضای سیاسی حاکم بر عراق زمان صدام باعث شد که این شاعرجلای وطن کندو از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ در سوئد زندگی می‌کرد اما با خارج شدن حکومت صدام ازکردستان عراق؛ شیرکو به میهن بازگشت و در سلیمانیه مقیم شد و نشریه و انتشاراتی به نام «سه رده م» راه انداخت. زندگی پربارش این شاعربزرگ، درماه اوت ۲۰۱۳دربیمارستانی درسوئد پایان یافت وپیکرش بنا به وصیت خودش درپارکی درسلیمانیه به خاک سپرده شد.

کد خبر : ۳۶۹۴۷۵