خبرگزاری کار ایران

نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر خیابانی برگزار شد:

جعفری: جشنواره مریوان مصداق دیپلماسی فرهنگی است

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان: این جشنواره بعد از نه دوره برگزاری به رویدادی باکیفیت بدل شده که در نظر مردم کردستان و به‌ویژه مردم زریوار جایگاه ویژ‌ه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحیم جعفری، ضمن اشاره به اهمیت این رویداد فرهنگی برای مردم کردستان اظهار کرد: جشنواره مریوان بعد از نه دوره برگزاری به رویدادی باکیفیت بدل شده که در نظر مردم کردستان و به‌ویژه مردم زریوار جایگاه ویژ‌ه دارد. به طور حتم می‌توان گفت این جشنواره یکی از مصادیق مهم دیپلماسی فرهنگی مورد نظر مسئولان است.

جعفری نقش مردم در برگزاری این جشنواره را به ضلع سوم به همراه مدیران و هنرمندان تشبیه کرد و ادامه داد: پیام جشنواره مثل همیشه صلح و محبت برای مردم تمام جهان است. به‌ویژه امسال که از سوی رهبر انقلاب سال همدلی و هم‌زبانی نامگذاری شد و هنر نمایش این توانایی را دارد که زبان همدلی را میان مردم نقاط مختلف جهان برقرار کند.

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان سپس به تعداد نمایش‌های حاضر در جشنوار اشاره کرد و گفت: امسال 272 اثر به جشنواره رسید که در بخش آزاد تعدادی نمایش برای قرار گرفتن در جدول نهایی اجراها انتخاب شدند. در مجموع بیش از 30 نمایش در بخش‌های مختلف حاضر هستند.

این مدیر همچنین خاطرنشان کرد: از سویی به دلیل تقارن اجراها با هفته دفاع مقدس و اهمیت این موضوع برای تمام مسئولان و هنرمندان، تعدادی نمایش با این موضوع در میان شرکت‌کنندگان این جشنواره به اجرا می‌پردازند.

جعفری همچنین درباره میهمانان خارجی توضیح داد: نمایش‌هایی از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آذربایجان و یک نمایش مشترک بین ایران و یونان در این دوره مشارکت می‌کنند. همچنین یک مدرس از ایالات متحده آمریکا (داگلاس پترسون) کارگاه آموزشی برگزار می‌کند. 

او ادامه داد: در بخش پوستر نیز آثار زیادی دریافت شد که از میان آنها 5 پوستر انتخاب شد اما تمامی پوسترها در جریان جشنواره به‌صورت نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.

مدیرکل ارشاد استان کردستان درباره کیفیت و اهمیت جشنواره برای مردم توضیح داد: مردم مریوان پیش‌روتر از مسئولان استان هر سال بعد از برگزاری جشنواره، کارها برای برگزاری دوره آینده را آغاز می‌کنند. سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر افتتاح یک پارک با نام «نمایش» که باعث خوشحالی‌ست اعلام کنم تعداد این پارک‌ها در سطح استان رو به افزایش است و در سنندج و سقز نیز پارکهایی با این نام افتتاح شده‌اند.

این مدیر فرهنگی تصریح کرد: در طول سال گذشته همچنین حدود یک هزار اجرا اتفاق افتاد و شش گروه تئاتری به جشنواره تئاتر فجر معرفی کردیم. جشنواره تئاتر کردی نیز در سقز برگزار شد و در جریان برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم که هستید. تمام این مسائل ظرفیت استان کردستان در زمینه هنرهای نمایشی و علاقه مردم به هنر اصیل تئاتر را نشان می‌دهد.

در ادامه این نشست، فاتح بادپروا، دبیر اجرایی جشنواره به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: این جشنواره یکی از تخصصی‌ترین جشنواره‌های تئاتر کشور محسوب می‌شود و ما علاقه‌مند هستیم کل تئاتر کشور را پوشش دهد. به همین دلیل مسابقه طراحی پوستر نیز سراسری برگزار شد و برگزیده از استان کرمان است.

او به ثبت جشنواره در تقویم آی‌تی‌آی اشاره کرد و افزود: مردم کردستان از سال 62 به بعد حتی زیر موشک‌باران شاهد برگزاری منطقه‌ای جشنواره بودند و از آن استقبال کردند. حتی مردم روستاهایی که درگیر جنگ بودند به تماشای اجرا می‌نشستند و ما به همت مسئولان استان امسال دهمین سال برگزاری را جشن می‌گیریم.

بادپروا تصریح کرد: مهمانان جشنوار تئاتر مریوان می‌توانند شاهد باشند ایران حتی در نقطه صفر مرزی نیز امنیت دارد.

رحیم جعفری در انتهای نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بیان کرد: آثار در چهارده محل اجرا می‌شوند و هر نمایش سه بار اجرا می‌شود. همچنین رونمایی از کتاب «تئاتر کاربردی» یکی از ویژگیهای این دوره محسوب می‌شود.

استان‌های تهران، خراسان، خوزستان، گیلان، مرکزی، همدان، البرز، لرستان، فارس، کرمانشاه و مازندران در این دوره با یکدیگر رقابت می‌کنند و آثار برگزیده به جشنواره تئاتر فجر معرفی می‌شود. همچنین دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی برای ادامه اجرای نمایش‌های خیابانی در دیگر استان‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.

 

کد خبر : ۳۰۷۱۳۰